Od pewnego czasu mam przyjemność pracować z pakietem Weiss Complete Collection od firmy Softube. Nie tak dawno opisywałem główną część kolekcji jaką niewątpliwie jest procesor DS1. Dzisiaj przybliżę nieco, drugi, kultowy produkt z tego zestawu - a jest nim Weiss EQ1 czyli uwielbiany przez wielu dźwiękowców korektor. Tak jak w poprzednich produktach - nie jest to emulacja, a sprzętowy oryginał w postaci software'owej wtyczki dla macOS z dokładnie przepisanym kodem, napisanym w asemblerze przez inżynierów firmy Weiss.

Weiss EQ1

Jak już wspomniałem na wstępie artykułu Weiss EQ1 to uwielbiany przez czołowych inżynierów sprzętowy procesor, którego cena jest wręcz oszałamiająca (około 10 000 dolarów). Taka sytuacja sprawia, że sprzęt ten jest poza zasięgiem większości osób, a pozwolić na niego mogą sobie tylko prestiżowe studia. Fachowcy z firmy Softube, którzy są wybitni w technologii DSP - odtworzyli go w pełnej współpracy z firmą Weiss, w formie wtyczki - dokładnie tak jak w przypadku DS1. Oprogramowanie to jest korektorem o chirurgicznej precyzji z jakiej słynie wersja sprzętowa, wykorzystywana głównie w masteringu. EQ1 może pracować w kilku opcjach: w minimalnej fazie, liniowej fazie lub dynamicznie, co sprawia, że jest to niezwykle potężne narzędzie w naszych rękach.

Jak już wiemy firma Softube przeniosła kod asemblera linia po linii z oryginalnego sprzętu. W rezultacie wersja Softube działa i brzmi tak jak fizyczny sprzęt, ale z dodatkowymi funkcjami i elastycznością, którą może zapewnić tylko forma software'owa.

Korektor posiada siedem identycznych pasm parametrycznych, z których każdy moze pracować w zakresie parametrów Q od 0,2 do 650, co zapewnia bardzo dużą precyzję. Każde pasmo posiada kontrolki zwiększania i zmniejszania częstotliwości, Q / Slope oraz może działać w trybach high shelf, low shelf, peaking oraz high cut i low cut - niezapomniano również o funkcji bypass.

Inżynierowie z Softube dodali dodatkowo więcej funkcji, których nie ma w wersji sprzętowej. Jednym z kluczowych aspektów jest możliwość pracy w trybie 32-bitowym i 192 kHz dla uzyskania maksymalnej jakości.

Dodatkowo, możemy nie tylko ustawić Threshold, ale także Attack, Release i Ratio w zaawansowanym trybie dynamicznym, dla każdego z pasm. Ciekawostką jest, że wersja sprzętowa pozwala na użycie tylko czterech pasm jako pasm dynamicznych, natomiast wtyczka pozwala na użycie wszystkich siedmiu - rewelacja. Wszystkie siedem pasm ma zakres wycięcia / wzmocnienia od -39 do +18 dB. Poszczególne pasma mogą działać w trybie solo lub pomijane (tryb bypass) - oczywiście jest też możliwość pracy w mid / side.

Podsumowanie

Softube Weiss EQ1 to wspaniałe odtworzenie oryginalnego sprzętu z dodatkowymi możliwościami, które naprawdę wprowadzają go o kilka poziomów wyżej. Wtyczka świetnie sprawdza się w monitorowaniu, bardzo dobrze w miksowaniu (osobiście używam jej bardzo często już na etapie miksu), ale tak jak wszystkie produkty z serii Weiss najlepiej sprawdza się w procesie masteringu, gdzie jest niezwykle szczegółowa i transparentna.

Aktualne ceny oraz więcej informacji na stronie: www.softube.com