Native Instruments Komplete Audio 2 — Interfejs audio z potencjałem
Z każdym rokiem przybywa coraz więcej nowych produktów audio współpracujących z systemem macOS. Platforma Apple wybierana jest od dawien dawna przez wielu profesjonalistów z branży muzycznej na całym świecie. Dzięki takiej firmie jak Native Instruments, początkujący DJ'e, producenci muzyczni czy realizatorzy dźwięku mogą sięgnąć po świetne, bardzo funkcjonalne produkty, w naprawdę przystępmnych cenach. Tym razem przedstawię jeden z nich o nazwie Komplete Audio 2, który jest interfejsem audio.
O produkcie
Rywalizacja w sektorze interfejsów audio jest coraz większa, a producenci sprzętu prześcigają się w coraz to lepiej brzmiących urządzeniach, co może być też lekko frustrujące dla początkujących adeptów, którzy chcą wybrać odpowiedni interfejs w danym przedziale cenowym. Wydaje się, że akutalna oferta interfejsów firmy Native Instruments rozwiązuje ten problem. Niemiecki producent przedstawił trzy modele swojego interfejsu - Komplete Audio 1, 2 oraz 3. My skupimy się na modelu Komplete Audio 2.
Przez ostatnie 10 lat miałem kilka produktów Native Instruments i wszystkie wspominam bardzo dobrze. To co zawsze ujmuje mnie w produktach tej marki to jakość. Nie tylko chodzi o jakość brzmienia ale również o wykonanie. Wszystkie urządzenia są solidne, estetycznie zaprojektowane i wyprodukowane na bardzo dobrych komponentach. W przypadku opisywanego interfejsu zaskoczyło mnie użycie gniazd marki Amphenol, co nie zdarza się w tym przedziale cenowym u innych producentów. Cała seria nawiązuje stylistycznie do innych produktów takich jak: kontrolery Komplete Kontrol oraz urządzenia z serii Maschine.
Wróćmy do kwestii kluczowych - model Komplete Audio 2 posiada dwa przedwzmacniacze mikrofonowe. Interfejs jest oczywiście dwukanałowy, podłączany do komputera i zasilany poprzez port USB. To co głównie cechuje całą linie interfejsów to 24-bitowe przetwarzanie z próbkowaniem 192 kHz oraz możliwość współpracy z mikrofonami pojemnościowymi i innymi instrumentami. Urządzenia posiadają sprzętowy monitoring wejść. To co od razu rzuca się nam w oczy to duża, bardzo zgrabna gałka odpowiadająca za główny poziom sygnału wyjściowego. W kwestii monitoringu przez słuchawki, mamy niezależny regulator głośności znajdujący się tuż nad ich wejściem.
Na górze urządzenia umieszczono 5-diodowe wskaźniki poziomu sygnału wejściowego oraz kontrolki synchronizacji USB i włączenia napięcia fantomowego dla mikrofonów pojemnościowych - aktywuje się je na obu wejściach combo (XLR/TRS 6,3 mm), które we współpracy z wtyczką jack mogą być przełączane na tryb liniowy lub instrumentalny. Oba wejścia maja oddzielne potencjometry odpowiedzialne za regulację czułości. Dwa symetryczne wyjścia liniowe bazują na gniazdach TRS 6,3 mm, co jest aktualnie standardem w podłączeniu większośći aktywnych monitorów studyjnych (w Komplete Audio 1 zastosowano niesymetryczne gniazda RCA).
Przedwzmacniacze mikrofonowe obu interfejsów oparte są na naprawdę wysokiej klasy układach, o bardzo niskim poziomie szumów (co od razu odczułem nagrywając perkusjonalia przez mikrofon). Kolejną ciekawostką, która jest rzadko spotykana nawet w dużo droższych interfejsach jest użycie wysokoprądowego przetwornika JRC NJM3414. Przetwornik ten posiada zewnętrzny zegar wordclock, bazujący na rezonatorach kwarcowych. Tak jak pisałem na samym początku - jakość użytych w sprzęcie podzespołów jest bardzo wysoka. Producent wykonał tu naprawdę "solidną robotę", a efekt końcowy klasyfikuje interfejs w zdecydowanie wyższej lidze, niż mogłaby na to wskazywać cena.
Podsumowanie
W swoim przedziale cenowym interfejs klasyfikuje się w czołówce. Native Instruments to marka z dość długim doświadczeniem, lubiana przez użytkowników sprzętu Apple. Z urządzeniem nie ma kompletnie rzadnych problemów i wystarczy je podłączyć do komputera. Nie jest wymagana jakakolwiek instalacja dodatkowego oprogramowania czy sterowników. Dodatkowym smaczkiem na sam koniec jest fakt, że wraz z urządzeniem dostajemy całkiem spory pakiet oprogramowania do produkcji muzyki, który zawiera:** Maschine Essential** z biblioteką brzmień, Ableton Live Lite, syntezator Monark oraz procesory Replika, Solid Bus Comp i Phasis.
Cena detaliczna w Polsce za Komplete Audio 2 oscyluje od 510 do 550 zł w zależności od sprzedawcy.
Specyfikacja techniczna
Funkcjonalność: interfejs audio USB 2.0, 2 wejścia, 2 wyjścia
Wejścia mikrofonowe: XLR, fantom +40 V, poziom maks. +7 dBu, zakres dynamiki 108 dBA
Wejścia instrumentalne: TS 6,3 mm, poziom maks. +10 dBu, zakres dynamiki 108 dBA
Wejścia liniowe: TRS 6,3 mm, poziom maks. +20 dBu, zakres dynamiki 109 dB
Wyjścia liniowe: 2, symetryczne TRS 6,3 mm (Audio 2), niesymetryczne RCA (Audio 1), poziom maks. +12 dBu, zakres dynamiki 106 dBA (Audio 2), 101 dBA (Audio 2)
Wyjście słuchawkowe: TRS 6,3 mm, +4,2 dBu (48 mW/33 Ω), zakres dynamiki 103 dBA
Przetwarzanie: 24-bitowe, 44,1/48/88,2/96/176,4/192 kHz, kodek Cirrus CS4272
Zasilasnie: USB, pobór prądu do 350 mA
Wymiary: 140 x 112 x 52 mm
Waga: 360 g