Nowy raport dotyczący danych zbieranych przez Google za pośrednictwem urządzeń z iOS i Androidem
Firma Digital Content Next opublikowała w sieci nowy raport autorstwa profesora Douglasa C. Schmidta, dotyczący danych zbieranych przez Google za pośrednictwem różnego rodzaju produktów i usług. Sporą część raportu poświęcono urządzeniom z systemami Android i iOS.
Jak nietrudno było przewidzieć, urządzenia z systemem Android udostępniają firmie Google znacznie więcej informacji na temat użytkownika niż iPhone'y i iPady. W jednym z testów opisanych we wspomnianym raporcie smartfon z systemem Android, z zachowanymi domyślnymi ustawieniami i działającą w tle przeglądarką Chrome, został pozostawiony bez użytku na 24 godziny. W tym czasie łączył się on z serwerami Google ponad 900 razy, średnio 40 razy na godzinę. 35% tych połączeń wiązała się z wysyłaniem danych dotyczących aktualnego położenia. W tym samym czasie nieużywany iPhone z domyślnymi ustawieniami i uruchomioną przeglądarką Safari łączył się z serwerami Google rzadziej niż raz na godzinę, nie udostępniając jednak żadnych danych na temat swojego położenia. Z serwerami firmy Apple łączył się on natomiast średnio cztery razy na godzinę, a informacje dotyczące lokalizacji stanowiły mniej niż 1% przesłanych danych.
W przypadku normalnie użytkowanych urządzeń ilość informacji zbieranych na temat użytkownika przez Google zależy w dużej mierze od tego, z jakich produktów i usług tej firmy korzystamy. W większości wersji systemu Android aplikacje tej firmy są od razu zainstalowane i ustawione jako domyślne, co znacznie ułatwia zbieranie danych na temat użytkowników. W urządzeniach z systemem iOS użytkownik musi samodzielnie pobrać i uruchomić odpowiednie aplikacje, takie jak Google Maps, Chrome czy YouTube, bądź skorzystać z wyszukiwarki Google lub innych usług dostępnych za pośrednictwem przeglądarki. Warto jednak mieć na uwadze, że nawet kompletna rezygnacja z aplikacji i usług firmy Google nie oznacza, że nie będzie ona w stanie pozyskać żadnych danych na nasz temat. Wiele stron internetowych oraz aplikacji mobilnych korzysta z jej reklam i narzędzi analitycznych, które również mogą służyć do zbierania informacji o użytkownikach.
W raporcie opisano trwający 24 godziny test, w trakcie którego urządzenia z iOS i Androidem użytkowane były z całkowitym pominięciem dodatkowych usług i aplikacji firmy Google. Okazało się, że te pierwsze próbowały łączyć się z serwerami Google średnio 50 razy na godzinę, natomiast te drugie 90 razy na godzinę. Podczas gdy w urządzeniach z iOS tylko 1% połączeń dotyczył aktualnego położenia, w urządzeniach z Androidem było to aż 20%. Liczba połączeń związanych z usługami reklamowymi oferowanymi przez Google była jednak zbliżona dla obu systemów. Te same testy wykazały też, że aktywnie użytkowany smartfon z systemem iOS łączy się z serwerami firmy Apple średnio 17 razy na godzinę, z czego 6% dotyczy udostępniania aktualnego położenia.
Pełen raport dostępny jest do pobrania z oficjalnej strony firmy Digital Content Next.