Zmiany w regulaminie App Store dotyczące próbnych wersji aplikacji, strumieniowania, mikropłatności, reklam oraz kryptowalut
Firma Apple zaktualizowała wczoraj wytyczne dla deweloperów publikujących swoje aplikacje w sklepie App Store. Niektóre z wprowadzonych w nich zmian odnoszą się bezpośrednio do kilku wydarzeń, które miały miejsce na przestrzeni ostatnich tygodni.
Dwie z wprowadzonych zmian wiążą się wyraźnie z dość kontrowersyjną decyzją Apple, jaką było odrzucenie z App Store aplikacji Steam Link, umożliwiającej strumieniowanie gier zakupionych w serwisie Steam z komputera na urządzenia z iOS lub tvOS. Nowe punkty regulaminu dokładniej precyzują zasady dotyczące publikowania aplikacji tego typu. Punkt 3.1.3(b) mówi, iż aplikacje działające na wielu platformach mogą pozwalać użytkownikom na dostęp do dodatkowych treści zakupionych poza App Store (takich jak np. wirtualne przedmioty w grach, e-booki czy płatne subskrypcje w aplikacji muzycznej) tylko wtedy, gdy oferują również możliwość zakupu ich za pośrednictwem App Store. Punkt 4.2.7 stanowi natomiast zbiór ograniczeń dla aplikacji umożliwiających wyświetlanie na urządzeniach z iOS lub tvOS konkretnych programów strumieniowanych z komputera (nie dotyczy on więc aplikacji strumieniujących po prostu obraz wyświetlany na ekranie). Zgodnie z nowym regulaminem aplikacje tego typu mogą łączyć się tylko z prywatnym komputerem użytkownika i to właśnie na nim muszą odbywać się wszystkie procesy takie jak rejestracja, logowanie, zarządzanie kontem czy zakupy. Aplikacje te nie mogą oferować dostępu do sklepu umożliwiającego zakup innych programów z poziomu urządzenia z iOS lub tvOS. Mogą one jednak oferować możliwość uruchamiania programów już należących do użytkownika.
Kolejna z wprowadzonych zmian stanowi swego rodzaju odpowiedź na list otwarty opublikowany w ubiegłym miesiącu przez Związek Zawodowy Deweloperów, w którym przedstawiciele tej organizacji domagali się od Apple wprowadzenia możliwości udostępniania w App Store darmowych wersji demonstracyjnych płatnych aplikacji. W punkcie 3.1.1 regulaminu dodany został podpunkt mówiący, że twórcy aplikacji, chcący udostępnić użytkownikom opcję testowania ich pełnych wersji za darmo przez określony czas, powinni korzystać w tym celu z darmowych, jednorazowych mikropłatności o nazwach w stylu „14-dniowy okres próbny", pozwalających tymczasowo odblokować pełną wersję programu. Apple zaznacza jednak, że użytkownik musi zostać wcześniej poinformowany o czasie trwania darmowego okresu próbnego, cenie aplikacji po jego zakończeniu oraz ewentualnych różnicach między darmową i płatną wersją tego samego programu. Rozwiązanie te nie jest wprawdzie czymś całkiem nowym - wiele aplikacji dostępnych w App Store od dawna wykorzystuje mikropłatności by oferować użytkownikom darmowe wersje demonstracyjne - jednak teraz będzie ono miało swoje odzwierciedlenie w regulaminie, co pomoże ujednolicić sposób w jaki implementują je deweloperzy.
Apple wprowadziło też nowe przepisy dotyczące kryptowalut, zakazujące publikowania w App Store aplikacji wykorzystujących urządzenia z systemem iOS do „kopania" (dopuszczalny jest jedynie tzw. cloud-mining). Zmieniono też punkt dotyczący reklam wewnątrz aplikacji. Od teraz użytkownik musi mieć możliwość sprawdzenia, jakie dane na jego temat zostały wykorzystane w celu wybrania reklamy do wyświetlenia. Aplikacje nie mogą też wykorzystywać w celach reklamowych danych związanych ze zdrowiem i edukacją, a wszystkie publikowane w nich reklamy muszą być dostosowane do grupy wiekowej, dla której zostały one przeznaczone.
Źródło: App Store Review Guidelines