Innovation@Amazon - od Ivony do Alexy przez Gdańsk
Działania Amazonu w Polsce są kojarzone głównie z centrami logistycznymi we Wrocławiu i Poznaniu. Uwadze umyka jednak często fakt, że to właśnie w Gdańsku znajduje się główny oddział R&D firmy na Europę. Miałem okazję go odwiedzić w ramach wczorajszej konferencji Innovation@Amazon.
Po przejęciu polskiej firmy IVONA, Amazon zainwestował pieniądze w gdańskie centrum R&D. To właśnie zamiana tekstu na mowę, z którego zasłynęło polskie oprogramowanie, była jednym z głównych tematów wczorajszej konferencji.
Amazon pochwalił się, że z jego usług korzysta 294 milionów aktywnych użytkowników, a za pośrednictwem serwisu swoje towary sprzedaje dwa miliony sprzedawców. Także z Polski. Ralf Herbrich zaprezentował zgromadzonym jedną z idei, która stoi za sukcesem firmy Jeffa Bezosa. Amazon Flywheel zakłada, że sprzedawcy idą tam, gdzie są konsumenci. Większe zyski pozwalają na rozwój infrastruktury sklepu, a co za tym idzie - ograniczenie kosztów. To prowadzi do obniżenia cen, co przyciąga nowych konsumentów i tak w koło Macieju.
Amazon przykłada dużą wagę do prognozowania popytu dzięki wykorzystaniu technologii szeroko rozumianego Machine Learningu. O ile w przypadku większości produktów nie to większego znaczenia, to dostarczenie konsumentom owoców, warzyw itd. wiąże się z pewnym ryzykiem, które należy minimalizować. W tym pomagają nie tylko ludzie, ale i analizujące stan produktów maszyny. Obecnie na świecie 50% żywności trafia do śmietnika. Wiąże się to nie tylko ze stratami finansowymi, które w przypadku tak ogromnych firmy mają wielkie znaczenie.
Przejęcie polskiej IVONY było tylko jednym z kroków do stworzenia Alexy. Sztucznej (ale mówiącej ludzkim głosem) inteligencji zamkniętej w Amazon Echo. Powinienem dodać, że chwilowo zamkniętej, bo niewykluczone, że trafi ona wkrótce także do smartwatchy, samochodów i innych urządzeń.
Staszek Paśko wytłumaczył, na jakie problemy natrafia się podczas tworzenia technologii zamieniającej tekst na mowę oraz w drugą stronę - słuchając głosu użytkownika i przekładając wypowiadane treści na polecenia. Przykładowo tekst „Ona ma 20 zł w kieszeni” należy zamienić na „ona ma dwadzieścia złotych w kieszeni”, a następnie przełożyć to na zapis fonetyczny, wreszcie zapis dźwiękowy i w końcu cyfrowy sygnał do głośnika. Co ciekawe - Alexa uczy się swoich użytkowników. Z czasem zaczyna lepiej rozumieć wydawane polecenia dzięki rozpoznawaniu akcentu, szybkości wypowiadania słów, manier głosowych itd.
Poza poruszeniem tematów Machine Learningu oraz zamiany tekstu na mowę Amazon skupił się na kwestiach związanych z Internetem Rzeczy, programowaniem oraz sprzedażą własnego hardware'u, czyli przede wszystkim czytników Kindle. Przedstawiciele firmy zaznaczyli, że szukają nowych rąk do pracy w Gdańsku. Aktualną ofertę można zobaczyć na jej stronie internetowej.
Działania Amazonu robią wrażenie. Zarówno związana ze sprzedażą internetową logistyka i wykorzystywana do prognozowania popytu technologia, jak i nowe produkty oraz rozwiązania technologiczne są warte uwagi i cieszę się, że mogłem o nich posłuchać w czasie wczorajszej konferencji.
Pierwszy Innovations@Amazon przeszedł do historii. Dziękujemy wszystkim obecnym i zapraszamy na kolejną edycję! pic.twitter.com/Z1MmBoVtmr
— Amazon Polska (@Amazon_Polska) 17 czerwca 2016