Wspominaliśmy niedawno o tym, że Apple intensywnie pracuje nad przebudową iTunes Store w związku ze spadającą sprzedażą cyfrowej muzyki, czego nie zahamowało wprowadzenie usługi strumieniowania muzyki o nazwie iTunes Radio. Za spadek sprzedaży muzyki w iTunes Store odpowiadać ma rosnąca popularność serwisów oferujących nie tylko strumieniowanie, ale i muzykę na żądanie. Mowa m.in. o Spotify i to właśnie ten serwis zdaniem Music Week może wkrótce prześcignąć iTunes Store.

W Wielkiej Brytanii większość spośród 1 miliona użytkowników Spotify wybrało płatną subskrypcję w cenie 9,99 funtów (w Polsce jest ona tańsza, kosztuje jedynie 19.99 zł). Kevin Brown, jeden z szefów Spotify na Europę ,odpowiedzialny za kontakty z wytwórniami muzycznymi wspomina, że zdaniem niektórych z nich serwis generuje miesięcznie więcej dochodów w kontynentalnej Europie niż iTunes. Biorąc pod uwagę szybko rosnącą liczbę użytkowników, zwłaszcza w Wielkiej Brytanii, już niedługo w całej Europie Spotify może generować więcej przychodów niż iTunes Store. Rosnąca liczba użytkowników, którzy decydują się na plan "premium" to m.in. efekt partnerstwa Spotify z sieciami komórkowymi czy prasą, zarówno tą drukowaną, jak i elektroniczną.

W marcu ubiegłego roku Spotify pochwaliło się liczbą 24 milionów użytkowników, z których 6 milionów wybrało płatną subskrypcję. Zdaniem branży muzycznej liczba tych drugich może obecnie wynosić aż 10 milionów (Spotify jeszcze nie ogłosiło najnowszych danych dotyczących liczby swoich użytkowników).

Warto pamiętać, że Spotify to nie jedyny serwis oferujący muzykę na żądanie zarówno strumieniując ją do użytkownika, jak i pozwalając na pobranie jej do pamięci masowej jego urządzenia (np. iPhone'a, iPada czy komputera Mac). Na rynku europejskim funkcjonuje jeszcze kilka większych i mniejszych podobnych serwisów. Wspomnieć wypada choćby Deezer, Rdio czy WiMP (ten ostatni serwis oferuje muzykę w wysokiej jakości).

Kilka tygodni temu pisaliśmy , że sprzedaż cyfrowej muzyki w iTunes Store spadała w 2013 roku o 5,7%. Jak na razie jedyną próbą odpowiedni Apple na zmiany rynku jest wprowadzenie wspomnianej już wyżej usługi iTunes Radio (dostępnej obecnie jedynie w USA i w Australii). Mówi się ostatnio o możliwym wprowadzeniu do oferty iTunes Store muzyki w wysokiej jakości , a być może także o konkurencyjnej dla Spotify, Rdio, Deezera, Wimp czy Pandory usłudze strumieniowania muzyki na żądanie. Apple współpracować ma także z firmą Shazam Entertainment Ltd. nad wprowadzeniem w iOS 8 funkcji rozpoznawania muzyki . Najbardziej chyba radykalnym posunięciem ze strony Apple byłoby udostępnienie iTunes Store na platformę Android, co mogłoby przynieść tej firmie sporo nowych klientów. Poważnym problemem dla Apple może okazać się czas, w jakim tego typu zmiany zostaną wprowadzone. Może być to okres od trzech do pięciu lat.

Źródło: _ The Guardian_ za _ The Music Week_