Sphero SPRK Edition - pomoc naukowa, o której marzą dzieci
Robocików sterowanych iPhone'em lub iPadem marki Sphero nie trzeba chyba przedstawiać czytelnikom MyApple. Na swoim blogu opisałem dotąd pierwszą kulkę Sphero, walec Ollie oraz robota BB-8, czyli jednego z bohaterów filmu Gwiezdne Wojny: Przebudzenie Mocy.
Zabawki te robią furorę nie tylko wsród dorosłych, ale chyba przede wszystkim wśród dzieci, o czym przekonuję się za każdym razem, kiedy zabieramy je ze sobą na spacer do parku. Widzę to zarówno po moich synach, jak i innych dzieciach, które mają okazję zobaczyć te roboty w akcji. Najdobitniej przekonałem się o tym niedawno, podczas kilkugodzinnej lekcji, którą prowadziłem w klasie pierwszej mojego starszego syna. Z zaplanowanej godziny zrobiły się cztery.
Roboty te, poza funkcją zabawek, mają też duże walory edukacyjne, z czego szybko zdała sobie sprawę sama firma Sphero (wcześniej znana jako Orbitrix,). Na rynku pojawił się nowy model kulki, mającej być przede wszystkim narzędziem edukacyjnym, a dopiero na drugim miejscu zabawką. Mowa o Sphero SPRK Edition.
SPRK to skrót od słów określających przeznaczenie tego urządzenia - "Students, Parents, Robots and Kids" - dzieci wraz z rodzicami, ale i uczniowie, uczą się poprzez zabawę prostego programowania robotów oraz podstaw samych języków programowania.
Sphero 2.0 SPRK to właściwie tandem, na który składa się sam robocik, kilka prostych, tekturowych pomocy naukowych, pozwalających na prowadzenie notatek itp., oraz oprogramowanie w App Store, które - co ważne - działać będzie także ze zwykłym Sphero.
Sphero 2.0 SPRK nie różni się specjalnie budową od tej pierwszej kulki. Dalej łączy się ona ze smartfonem lub tabletem za pośrednictwem Bluetooth, nadal też steruje się nią za pomocą tychże urządzeń i znajdującego się w nich dotykowego ekranu. Tak jak starszy model, tak i nowa kulka podświetlana jest od środka diodami świecącymi w różnych kolorach. Podstawowa różnica to materiał, z którego wykonana jest obudowa. Przezroczyste, twarde pleksi pozwala dzieciom zobaczyć wreszcie, co jest w środku. Z pewnością niektórzy z czytelników są już rodzicami i wiedzą, że ich pociechy interesują się tym, co jest w środku różnych sprzętów, a inni pamiętają siebie samych z dzieciństwa, kiedy ciekawiło ich, co kryją w sobie mechaniczne zabawki czy stare zepsute radio babci.
Moi synowie, a zwłaszcza starszy, także interesowali się tym, co znajduje się w środku białej kulki Sphero. Bardzo ciekawiło ich to, jak naprawdę się ona porusza. Kiedy więc wyjęli z pudełka Sphero 2.0 SPRK, ich radość była wielka. Mogli nie tylko dokładnie przyjrzeć się poszczególnym elementom, ale i zobaczyć je w działaniu. Nabiera to jeszcze większego znaczenia przy nauce programowania poprzez zabawę tym urządzeniem. Dzieci widzą dokładnie, co dzieje się w środku urządzenia, jak reaguje ono na komendy stworzonego przez nie programu.
Jak wspomniałem, kulka to jedno, a aplikacje, za pomocą których dzieci uczyć się będą programowania, to drugie. W App Store znaleźć można wiele programów do obsługi Sphero, najważniejszy z nich to Lightning Lab. To właśnie ta aplikacja pozwala na naukę podstaw programowania.
Oczywiście pamiętać trzeba, że dzieci programować będą robota, wiele z komend odnosi się więc do ruchu, wykonywania obrotów, zakrętów, emitowania kolorów itp. Co ważne, aplikacja i robot uczą dzieci podstawowych pojęć, jak choćby operatory logiczne, pętle, warunki, porównania, zmienne, obsługa zdarzeń i tworzenie własnych funkcji. W aplikacji wykorzystano specjalny, bazujący na C, język programowania dla dzieci o nazwie OVAL
Lekcje zaczynają się od prostego programowania przemieszczania robota przez określony czas i w określonym kierunku czy podświetlania go różnymi kolorami. Pojawiają się pierwsze komendy odnoszące się do sposobu wykonywania, a raczej tempa wykonywania danego programu (komenda Delay). Później pojawiają się wspomniane już zagadnienia z programowania, jak choćby pętle, obsługa zdarzeń (np. On Collision, czyli wykonanie odpowiednich komend w przypadku kolizji).
Same programy prezentowane są w formie kolorowych bloków, i tylko gdzieniegdzie przypominają tradycyjny kod, np. przy deklaracji i inicjowaniu zmiennych.
Lightning Lab to aplikacja zarówno dla nauczycieli / instruktorów, jak i uczniów. Jedni i drudzy mogą założyć sobie konta w serwisie Lightning Lab. Ci pierwsi, dzięki tej aplikacji i serwisowi, mogą kontrolować postępy swoich podopiecznych, wyznaczać im ćwiczenia itp. Dzięki Lightning Lab Sphero SPRK można wykorzystać nie tylko w domu do nauki swojego dziecka, ale także w szkołach, prowadząc lekcje z programowania robotów.
Wielką zaletą tej aplikacji jest to, że pozwala ona na naukę za pomocą właściwie każdego robota Sphero, od białej kulki, przez walec Olie, BB-8 po opisywaną powyżej kulkę Sphero SPRK. Co więcej, zarówno uczniowie, jak i nauczyciele mają też dostęp do programów stworzonych przez społeczność użytkowników tych urządzeń.
Jedyną wadą Lightning Lab może być brak polskiej wersji językowej, z drugiej jednak strony, chodzi tutaj głównie o same komendy i funkcje, a te przecież i tak w językach programowania pochodzą z angielskiego. W sumie to dobrze, że dzieci od razu będą poznawać odpowiednie komendy i nazwy, a nie będą się uczyć ich polskich odpowiedników. To tylko pozwoli im szybciej zrozumieć o co chodzi w programowaniu i w przyszłości rozpocząć naukę innych języków.
Jeśli chcecie uczyć Wasze własne dzieci programowania lub jesteście nauczycielami i chcecie uczyć swoich uczniów, to robot Sphero SPRK, ale i inne konstrukcje tej firmy oraz wspomniany program Lightning Lab to pomoc naukowa warta polecenia.
Sphero SPRK Edition kosztuje około 620 zł. Urządzenie jest dostępne m.in. w sieci salonów polskich Apple Premium Resellers.