Mimo iż w chwili obecnej na rynku działa wiele firm oferujących swoim klientom usługę strumieniowania muzyki, to jednak ostatnio trudno oprzeć się wrażeniu, że oczy większości internautów zwrócone są w stronę dwóch z nich: Spotify i Apple. Już na długo przed oficjalnym startem Apple Music wiadomo było bowiem, że dotychczasowy lider będzie musiał naprawdę postarać się, by nie stracić użytkowników na rzecz nowego konkurenta.

Pierwsze wyraźne działania ze strony Spotify rozpoczęły się nieco ponad dwa tygodnie temu, kiedy to okres testowy dla nowych użytkowników wydłużony został do dwóch miesięcy, co stanowiło wyraźną odpowiedź na trzy miesiące darmowego strumieniowania muzyki oferowane przez Apple (warto zaznaczyć, że wielu pozostałych konkurentów zareagowało w podobny sposób). Teraz zaś przyszedł czas na nieco bardziej subtelne kroki.

Jak donosi serwis The Verge użytkownicy usługi Spotify opłacający swoją subskrybcję za pośrednictwem aplikacji na iOS zaczęli niedawno otrzymywać maile zachęcające ich do rezygnacji z tej formy płatności i zastąpienie jej subskrybcją wykupioną bezpośrednio na oficjalnej stronie firmy, która jest znacznie tańsza, gdyż nie zawiera w sobie 30% prowizji dla Apple. W przypadku naszego kraju miesięczna opłata wewnątrz aplikacji kosztuje obecnie 6,99 euro (około 29 zł), podczas gdy "zwykły" abonament zakupiony bezpośrednio w serwisie Spotify wynosi 19.99 zł. Różnica jest więc dość znaczna, dlatego też można spokojnie założyć, że większość użytkowników którzy do tej pory nie wiedzieli o możliwości skorzystania z tańszego abonamentu już niedługo zrezygnuje z subskrypcji opłacanej za pośrednictwem App Store. Taki obrót spraw daje oczywiście firmie Spotify podwójne korzyści: uświadamia użytkowników, iż ich ulubiona usługa może być tańsza, jednocześnie uszczuplając nieznacznie dochody konkurencji.

W tym momencie warto też wspomnieć o tym, iż kilka miesięcy temu przedstawiciele Spotify dość otwarcie krytykowali Apple, twierdząc iż 30% prowizji od wszystkich zakupów wewnątrz aplikacji to nieuczciwe narzędzie mające zagwarantować firmie, iż cena abonamentu w ich własnej usłudze strumieniowania muzyki będzie niższa od oferty konkurencji. Należy też pamiętać o tym, iż regulamin App Store zabrania umieszczania w aplikacjach odnośników do zewnętrznych mechanizmów zakupów i subskrypcji, dlatego też serwisy takie jak Spotify nie mogą po prostu przekierowywać klientów korzystających z iOS bezpośrednio na swoją stronę internetową. W takim wypadku wiadomość wysyłana za pośrednictwem poczty elektronicznej wydaje się być całkiem sensownym rozwiązaniem.

Źródło: The Verge