Wczoraj Apple ogłosiło wyniki finansowe za III kwartał 2023 roku (II kwartał roku kalendarzowego). Te są bardzo zbliżone do wyników z zeszłego roku. Na uwagę z pewnością po raz kolejny zasługuje rekord przychodowy w segmencie Usługi.

Przychody Apple w podziale na poszczególne segmenty kształtowały się następująco:

  • iPhone 39,6 mld USD, -2,4% r/r
  • iPad 5,8 mld USD, -19,8% r/r
  • Mac 6,8 mld USD, -7,3% r/r
  • Usługi 21,2 mld USD, +8,2% r/r
  • Akcesoria 8,2 mld USD, +2,5% r/r

Łączne przychody Apple wyniosły 81,79 mld USD co daje spadek -1,4% liczony rok do roku. Z kolei zysk netto wyniósł 19,88 mld USD co daje wzrost o 2,2% r/r. Jak to jest możliwe, że przychody minimalnie spadły, a zysk netto wzrósł. Należy to tłumaczyć przesunięciami w „torcie” przychodowym Apple.

Usługi świecą jaśniej niż kiedykolwiek

Największe wzrosty w przychodach możemy obserwować, tradycyjnie, jak od wielu kwartałów, w segmencie usługi.

Z kolei zaobserwowaliśmy spadki w typowych, najbardziej znanych segmentach, czyli w sprzedaży iPhone’ów, iPadów i Maców. To właśnie tłumaczy tę dziwną na pierwszy rzut oka anomalię, czyli mniejsze przychody dające większe zyski. Apple jako cała spółka ma marżę brutto na poziomie 44,5%. Natomiast marża segmentu Usługi to około 70%. Mówiąc inaczej koszt wytworzenia wszystkich składowych wchodzących w skład segmentu Usługi (przychody z App Store, subskrypcje iCloud, Apple Music, Apple TV+, Apple Arcade, Apple Fitness+, Apple News+, Apple Card, prowizje Apple Pay) jest o wiele niższy niż koszt wytworzenia produktu fizycznego, czyli iPhone’a, iPada, czy Maca.

Patrząc na segment usług warto wspomnieć o nowym produkcie w portfolio Apple, czyli na konto oszczędnościowe. W ramach usługi Apple Cash (dostępne tylko w USA) Apple, we współpracy z Goldman Sachs oferuje „Apple Savings accounts”. Na tych kontach zgromadzone już jest ponad 10 miliardów dolarów. To w sposób szczególny przywiązuje użytkowników choćby do takich usług jak Apple Pay.

Polityka dywidendowa i buy-back bez zmian

Apple w ostatnim kwartale wypłaciło w formie dywidendy 3,8 mld USD oraz skupiło (i umorzyło) akcje własne za 18 mld USD.

Aktualnie spółka posiada 167 mld USD w gotówce (i płynnych papierach wartościowych) i jednocześnie ma dług na poziomie 109 mld USD. Pozycja gotówkowa netto nie zmieniła się względem ostatniego kwartału i wynosi 57 mld USD

Nowi użytkownicy na pokładzie

Na uwagę zasługują również dane dotyczące tego ile w strukturze przychodów w różnych segmentach znaczą nowi użytkownicy.

Dla przykładu, dla blisko 50% klientów kupujących komputer Mac, jest to dla nich pierwszy pierwszy tego typu sprzęt. Z kolei aż 2/3 klientów kupujących Apple Watcha to nowi klienci, dla których jest to pierwszy zegarek od Apple.

Miliard po raz pierwszy

W tym kwartale Apple osiągnęło jeszcze jeden ważny kamień milowy w rozwoju spółki. Po raz pierwszy w historii liczba aktywnych subskrypcji różnych usług Apple (i tych przechodzących przez App Store) przekroczyła 1 miliard użytkowników. Jest to wzrost o 150 mln względem ostatnio roku (liczba ta podwoiła się przez ostatnie 3 lata).