Swift Playgrounds w wersji 4.1
W poniedziałek wieczorem Apple udostępniło aktualizację aplikacji Swift Playgrounds do wersji 4.1 zarówno w wersji dla macOS jak i iOS. Najwięcej nowości zyskała jednak wersja dla Maca.
Swift Playgrounds to moim zdaniem jedno z najlepszych narzędzi do nauki programowania i to nie tylko dla dzieci. Od lat z programu w wersji dla iPada korzystało także wielu deweloperów choćby do tworzenia kodu w podróży. Od kilku miesięcy Swift Playgrounds w wersji dla iPada pozwala tworzyć już aplikacje i wrzucać je do sklepu App Store. Teraz, wraz z najnowszą aktualizacją, podobną funkcjonalność zyskała wersja dla Maca.
Swift Playgrounds 4.1 w wersji dla Mac zyskało możliwość budowania aplikacja dla Maca właśnie i to bezpośrednio w folderze Aplikacje, podgląd tworzonego programu na żywo, a przede wszystkim integrację ze środowiskiem App Store Connect, czyli zapleczem sklepu App Store, z którego korzystają deweloperzy do publikowania i zarządzania aplikacjami w sklepie. Równie ważną nowością jest dodanie managera pakietów Swift, pozwalającego na integrowanie istniejących bibliotek w danym projekcie.
Dodatkowo Swift Playgrounds 4.1 w wersji dla Maca zyskało bibliotekę fragmentów kodu SwiftUI pozwalającą na szybkie i wygodne budowanie aplikacji oraz inteligentne podpowiadanie podczas wprowadzania kodu.
Ktoś mógłby oczywiście zapytać po co rozbudowywać Swift Playgrounds dla Maca skoro można zainstalować Xcode. Warto jednak pamiętać, że ta druga aplikacja jest ogromnym kombajnem, który zwłaszcza młodszych adeptów programowania może (choć oczywiście nie musi) odrzucać. Wraz z najnowszą aktualizacją Swift Playgrounds w obu wersjach (macOS i iPadOS) Apple dodatkowo udostępnia nowe podręczniki pozwalające na szybkie wejście w świat SwiftUI i tworzenie aplikacji. Dzięki nim, po ich ukończeniu, będzie można szybko rozpocząć tworzenie własnych programów. Wspomnieć też wypada, że w każdej chwili projekt utworzony w Swift Playgrounds można przenieść do Xcode.
MIałem już okazję pobawić się nową wersją i muszę przyznać, że jako IDE (zintegrowane środowisko programistyczne) działa stabilnie i szybko. Tworzenie w SwiftPlaygrounds aplikacji w SwiftUI nie stanowi większego problemu. Do projektu dodać można także różne zdolności – tak jak robi się to w Xcode. Tutaj warto wspomnieć o tym, że dostęp do sieci dla tworzonej w SwiftPlaygrounds aplikacji także dodaje się w ten sposób, inaczej nasz program nie będzie się komunikował z wybranym przez nas API.
Na koniec warto wspomnieć, że nowe funkcje w Swift Playgrounds dla Maca wymagają aktualizacji systemu macOS do wersji 12.4.
Swift Playgrounds dla macOS i iOS dostępne jest w App Store za darmo.