Najciekawsze premiery gier w App Store: sierpień 2019
Każdego miesiąca w App Store pojawia się ogromna liczba nowych gier dla urządzeń z systemem iOS. Poniżej znajdziecie krótki, subiektywny przegląd najciekawszych tytułów, które zadebiutowały tam w sierpniu 2019 roku.
GRIS
GRIS to dwuwymiarowa platformówka z elementami gry logicznej, przykuwająca uwagę przede wszystkim niezwykłą rysunkową grafiką i klimatyczną ścieżką dźwiękową. Wcielamy się w niej w młodą kobietę, która trafia do ponurego, pozbawionego kolorów świata. Szybko jednak okazuje się, że nasza bohaterka dysponuje mocą pozwalającą przywrócić kolory jej otoczeniu. Eksplorując tajemniczy świat gry stopniowo wprowadzamy więc do niego kolejne barwy.
Dead Cells
Dead Cells określana jest przez twórców mianem „roguevanii", co oznacza, że łączy w sobie elementy gatunków roguelike (np. rozwój postaci, losowo generowane lokacje, permadeath) i metroidvania (zręcznościowe skakanie po platformach, duża mapa składająca się z połączonych ze sobą plansz, które można przechodzić w kolejności wybranej przez gracza, dostęp do niektórych lokacji zależny od umiejętności i wyposażenia postaci). Wcielamy się w niej w dziwną istotę próbującą wydostać się ze swojego więzienia na wyspie, która nieustannie zmienia się i ewoluuje niczym żywy organizm.
Journey
Journey to nietypowa gra niezależnego studia thatgamecompany, która przez wiele lat dostępna była wyłącznie na konsolach firmy Sony. Wcielamy się w niej w wędrowca podróżującego przez pustynię w kierunku majaczącej na horyzoncie samotnej góry. Mimo iż w trakcie wędrówki przyjdzie nam rozwiązać kilka zagadek środowiskowych (niektóre w pojedynkę, inne w towarzystwie innych napotkanych po drodze podróżników), to jednak nie są one najważniejszym elementem rozgrywki. O sukcesie Journey zadecydowały przede wszystkim klimat, charakterystyczna oprawa audiowizualna oraz fabuła przedstawiona w ciekawy, skrajnie minimalistyczny sposób, pozostawiający graczom sporo miejsca na własną interpretację.
Telling Lies
Sam Barlow to niezależny twórca gier, mający na swoim koncie zarówno niszowe, eksperymentalne produkcje, jak i prace przy dużych popularnych grach (m.in. serii Silent Hill). Największą sławę przyniosła mu jednak nietypowa gra Her Story, w której zadaniem gracza było przeszukiwanie archiwalnych policyjnych nagrań z przesłuchań kobiety podejrzanej o morderstwo. Telling Lies stanowi w pewnym sensie rozwinięcie tego pomysłu. Tym razem wcielamy się w osobę, która weszła w posiadanie dysku twardego skradzionego amerykańskiej agencji wywiadowczej, na którym zapisano setki nagrań przedstawiających inwigilowanych przez nią ludzi. Oglądając poszczególne klipy próbujemy ustalić, co łączy ich ze sobą i dlaczego znaleźli się pod obserwacją. Przeszukując zawartość dysku stopniowo składamy w całość ich przeplatające się ze sobą historie.
Keep Talking and Nobody Explodes
Keep Talking and Nobody Explodes to asymetryczna gra kooperacyjna dla dwóch lub więcej graczy (choć do gry wystarczy jedno iUrządzenie), pozwalająca im wcielić się w saperów rozbrajających bomby. Rozgrywka polega na tym, iż jeden gracz ma przed sobą ładunek wybuchowy pełen różnego rodzaju kolorowych przewodów, przełączników, przycisków i innych elementów (wybieranych losowo przy każdej nowej rozgrywce), którymi musi manipulować tak, by powstrzymać go przed wybuchem. Nie wie on jednak jak to zrobić. Pozostali gracze nie widzą bomby, ale mają dostęp do bardzo szczegółowej instrukcji rozbrajania jej, dzięki czemu mogą udzielać wskazówek saperowi. By wygrać obie strony muszą więc ze sobą współpracować i wymieniać się informacjami.
Rogue Legacy
Rogue Legacy pod wieloma względami przypomina Dead Cells. Jest to bowiem kolejna zręcznościowa platformówka z wplecionymi w nią elementami charakterystycznymi dla gatunku roguelike. Jej twórcy podeszli jednak do tematu z wyraźnym przymrużeniem oka, przedstawiając w krzywym zwierciadle niektóre mechanizmy typowe dla takich gier. Po śmierci kierowanej przez nas postaci rozpoczynamy grę od nowa jako jej potomek. Każdy kolejny przedstawiciel rodu generowany jest losowo i może posiadać różnego rodzaju cechy wpływające na rozgrywkę. Jedna z naszych postaci może więc np. panicznie bać się kurczaków, inna nie będzie potrafiła czytać map a jeszcze inna będzie miała ograniczony zasięg wzroku. W połączeniu z losowo generowanymi planszami sprawia to, że każda rozgrywka wygląda nieco inaczej.
I to by było tyle na dziś. Jeśli uważacie, że na liście zabrakło jakiejś ciekawej produkcji, która zadebiutowała w App Store w sierpniu, zachęcam do podzielenia się nią w komentarzach. Przeglądy najciekawszych gier z poprzednich miesięcy znajdziecie zaś tutaj.