Nie opadł jeszcze kurz po ostatniej konferencji Apple, na której zapowiedziano usługę Apple Arcade, czyli platformę z grami wysokiej jakości przygotowaną specjalnie dla Maców i urządzeń z iOS a już pojawiają się pierwsze przecieki o tytułach jakie tam się pojawią. Miło nam donieść, że będzie wśród nich jedna produkcja z Polski, wyprodukuje ją niewielkie studio Vinyl Koncept Green (dalej VKG) z Sosnowca. Co więcej, Apple samo zaproponowało im współpracę, podobno zachwyciły ich dotychczasowe realizacje z App Store umiejętnie łączące walory edukacyjne, ciekawy gameplay i unikanie przemocy. Wszystkie te cechy koncern z Cupertino uważa za fundamentalne dla Arcade.

To był oczywiście jeden z naszych żartów primaaprilisowych.

„Bard Kombat” jest grą która ma trudne zadanie, przybliżenia piękna poezji dzisiejszym nastolatkom zafascynowanym przemocą. Aby to osiągnąć VKG zakupiło licencję na engine znany z nowoczesnych edycji gry „Mortal Kombat” ale zamiast dziwacznych wojowników będziemy wybierać spośród najbardziej znanych w danym kraju poetów (ze względu na tematykę, gra będzie miała bohaterów innych w każdym kraju w którym będzie oferowana). W Polsce hitem powinny być walki Mickiewicza z Słowackim, dla specjalnie dla Pań wprowadzono postać Konopnickiej.

Pojedynki nie będą odbywały się na broń czy pięści ale na frazy z wierszy zawierające frazy atakujące, do których przeciwnik będzie musiał dobrać odpowiednik który atak zneutralizuje. Po długich rozmowach z Apple uznano jednak, że gra nie będzie zupełnie pozbawiona przemocy.

„Ostatecznie chodzi o to aby dzieciaki do poezji zachęcić a nie zrazić, dlatego wykorzystując mechanizm Fatality znany z serii „MK” wprowadziliśmy jego odpowiednik, u każdego z wieszczów. Nie chcecie wiedzieć co Norwid robi przy pomocy fortepianu…”

  • mówi nam główny scenarzysta gry Bartłomiej A. Reja.

„Apple długo nie chciało przystać na naszą propozycję, przekonały ich dopiero zorganizowane przez nas zamknięte testy. Dzieci w wersji łagodnej porzucały grę po drugiej walce, druga grupa nie dość że dochodziła do samego końca, to jeszcze w teście z poezji otrzymywała o 30% wyższy wynik. ”.

  • powiedział nam Ziemowit Grywus, prezes VKG. Zapytany przez nas czy nazwisko miało coś wspólnego z życiowymi wyborami, odpowiedział że cóż innego mógłby robić.

Niektórych z Was może dziwić otwartość firmy w ujawnieniu aż takich szczegółów, większość firm współpracujących z Apple jest zobowiązana do ścisłej tajemnicy. Jak się okazuje jest to wynik trudnych negocjacji. VKG nie udało się co prawda zmienić nic w głównym warunku stawianym przez Apple, pierwsza gra do Arcade ma trafić w znanym także w Polsce modelu „do portfolio”, ale jak słusznie zauważyli polscy negocjatorzy z firmy, żeby portfolio mogło działać ktoś musi wiedzieć że robią coś dla Apple. Pomimo początkowej niechęci Apple i stanowiska „później się odkujecie”, ostatecznie zezwolono firmie pochwalić się produkcją.

Prezes Grywus podzielił się także swoimi wrażeniami odnośnie technik negocjacyjnych ludzi z Cupertino.

„To niesamowicie inspirujące jak dobrze są przygotowani. Mają na iPadach specjalną aplikację, która każdą propozycję z naszej strony analizowała przy pomocy sztucznej inteligencji i oceniała jak wpłynie na ostateczną marżę brutto. Nie dało się za wiele ugrać”.

Dzięki uprzejmości VKG w artykule możecie zobaczyć zawodników dostępnych w polskiej edycji gry oraz ekran pojedynków. Miejmy nadzieję że gra stanie się takim hitem na jaki na tym etapie wygląda.