The New York Times opublikował obszerny artykuł poświęcony sylwetce Travisa Kalanicka – CEO firmy Uber. Sporo miejsca poświęcono w nim sprawie łamania regulaminu App Store przez aplikację tej amerykańskiej korporacji.

Kalanick spotkał się z Timem Cookiem na początku 2015 roku. W ciągu kilku miesięcy poprzedzających to wydarzenia aplikacja Ubera łamała regulamin App Store. Program wysyłał na zewnętrzne serwery numery identyfikujące iPhone'a – mógł to być na przykład numer seryjny albo UDID. Dane te były przechowywane przez amerykańską firmę nawet po odinstalowaniu aplikacji z urządzenia.

Wbrew nieprawdziwym informacjom, które pojawiły się dziś w Sieci, Uber nie śledził lokalizacji użytkowników, gdy usunęli oni program ze swojego iPhone'a. Co więcej, wydaje się mało prawdopodobne, aby w ogóle było to możliwe w przypadku systemu iOS.

W czasie spotkania z Kalanickiem Tim Cook dał mu do zrozumienia, że ma świadomość tego, że jego aplikacja łamie regulamin App Store – „Słyszałem, że łamiesz nasze zasady. Skończ z tymi oszustwami albo program Ubera wyleci z naszego sklepu”. Kalanick był w szoku – tak przynajmniej twierdzi osoba, która spotkała go zaraz po rozmowie z CEO Apple.

Zbieranie informacji o numerach urządzeń miało być rzekomo związane z walką Ubera z nieuczciwymi praktykami w Chinach. Wielu użytkowników kupowało tam kradziony smartfony aby zamawiać darmowe przejazdy. Cała sprawa wydaje się być jednak szyta grubymi nićmi. Narzędzie do zbierania danych było wyłączone, gdy ktoś chciał z niego skorzystać w Cupertino. Miało to utrudnić inżynierom Apple rozpoznanie łamania regulaminu App Store.

Po spotkaniu Kalanicka z Cookiem Uber zmienił kod swojej aplikacji i zakończył opisane wyżej praktyki. Warto jednak zaznaczyć, że informacje przedstawione na ten temat przez The New York Times nie są jedynymi, które przedstawiają amerykańską firmę w nienajlepszym świetle. Nie sposób nie wspomnieć o wątpliwym pod względem etycznym i moralnym zachowaniu CEO tej korporacji oraz jej problemach prawnych w kolejnych krajach. Z Ubera nie można od kilku dni korzystać we Włoszech, a nowe regulacje, nad którymi trwają prace w Polsce, mogą utrudnić działalność tej firmy także w naszym państwie.

Patronite

MyApple Daily w iTunes Store.

Źródło: NYT