Skocz do zawartości

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj się aby uzyskać pełny dostęp do forum.

Zdjęcie
- - - - -

Mac Studio 2022 dyskusja


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
94 odpowiedzi w tym temacie

#26 Iro

Iro
  • 6 954 postów
  • Płeć:
  • SkądKatowice

Napisano 10 marca 2022 - 07:26

Sorry ale jeżeli chodzi o moc GPU, to 32-rdzeniowy M1 Max ledwo zbliża się do mobilnej konkurencji RTX ze średniej polki i mam tu na myśli silnik renderujący z Blendra, czyli zoptymalizowany pod Metal, który już przyśpieszył proces prawie 3 krotnie ale do do szybkości renderowania OptiXa pod GPU nVidia nadal bardzo mu daleko.

Dokładnie. 48 rdzeniowy M1 Ultra, nie liczy o 18% gorzej do mobilnego RTX3060, który ma tylko 30 rdzeni.

 

Załączony plik  Zrzut ekranu 2022-03-10 o 07.20.45.png   81,05 KB   6 Ilość pobrań


Muzyka i Komputery
https://iro.myapple.pl


#27 PatLove

PatLove
  • 47 postów

Napisano 10 marca 2022 - 07:41

Myślę, ze trzeba poczekać chwilę, przynajmniej na jakieś benchmarki 48 i 64-rdzeniowego GPU z układu ultra, wtedy będzie jakiś odnośnik do wydajności RTXów i okaże się czy brać w ogóle pod uwagę zakup Studio.

Dokładnie. 48 rdzeniowy M1 Ultra, nie liczy o 18% gorzej do mobilnego RTX3060, który ma tylko 30 rdzeni.

Zrzut ekranu 2022-03-10 o 07.20.45.png


No właśnie, 18% gorzej od bardzo średniego, mobilnego 3060, a gdyby porównać go do stacjonarnego 3080 12GB to będzie przepaść…

#28 Mikołaj Maciejko

Mikołaj Maciejko

  • 4 648 postów
  • Płeć:

Napisano 10 marca 2022 - 07:45

Dokładnie. 48 rdzeniowy M1 Ultra, nie liczy o 18% gorzej do mobilnego RTX3060, który ma tylko 30 rdzeni.

Zrzut ekranu 2022-03-10 o 07.20.45.png

Przyznam, że nie jestem w tym obszarze ekspertem, ale jeśli to porównanie dotyczy OpenGL, to czy ono ma jakikolwiek sens, skoro to nie jest natywne API na jednej z porównywanych platform?

#29 PatLove

PatLove
  • 47 postów

Napisano 10 marca 2022 - 08:37

Gdzieś mi to umknęło ale rzeczywiście, nie ma co porównywać renderingu RTX do GPU Apple na Open GL bo to mija się jakimkolwiek z celem…

#30 raqq

raqq
  • 134 postów

Napisano 10 marca 2022 - 10:43

Wsparcie dla Metal w Blenderze, o ile wiem, wciąż jest w fazie beta testów. Ale nawet, jak wejdzie już do stabilnej edycji, to optymalizacja zajmie jeszcze kilka grubszych wersji. Twoje porównanie jest prawie właściwe (prawie, bo powinieneś porównywać Blender do Blendera), tylko mocno przedwczesne.

Zresztą, nawet gdyby Twoje porównanie spełniało warunki obiektywności i mimo to procesory Apple wypadałoby słabo, czego zresztą wcale nie wykluczam, to i tak jednym z podstawowych rozróżników tych procesorów jest wydajność GPU. Jest oczywiste, że Apple będzie rozwijać procesory w tym kierunku i zachęcać producentów oprogramowania do wsparcia Metal. W tym modelu po prostu nie ma miejsca na eGPU.

To porównanie było Blender Metal do Blender Optix czyli obydwie opcje natywne.

 

To, że kiedyś może być lepsza optymalizacja to wiadomo, ale pewnie po obydwu stronach.

Głównie chodzi o to, że jak ktoś chce się kierować wspomnianą już wcześniej racjonalnością, a przy tym porusza się w obrębie grafiki 3d to kupowanie nawet "tańszego" 48core Mini za 27 tys. na tą chwilę to trzeba naprawde bardzo chcieć MacOs;)

 

Dodam, że te komputery są naprawde bardzo dobre do wielu rzeczy, ale nie jest to rendering i jakiekolwiek obliczenia na GPU.



#31 PatLove

PatLove
  • 47 postów

Napisano 10 marca 2022 - 12:05

Jeżeli porównanie było Blender Metal vs Blender OptiX, to Apple jeszcze baardzooo daleko do wydajności stacjonarnych GPU nVidia…

Użytkownik PatLove edytował ten post 10 marca 2022 - 12:15


#32 winmaciek

winmaciek
  • 6 508 postów
  • Płeć:

Napisano 10 marca 2022 - 15:14

Jeszcze może być tak, że wersja na Metal jest gorzej działa, bo nikt nie uznał za stosowne nad tym przysiąść. Tzn. trzeba było zrobić wersję ze wsparciem dla Metal (bo od paru wersji systemu OpenGL jest „deprecated”) to zrobili, ale raczej na zasadzie „żeby było”. I nie jest to wina ani API ani sprzętu, po prostu nie był to priorytet przy pisaniu aplikacji (bo dajmy na to 95% użytkowników danej aplikacji korzysta z PC, a 5% z macOS). 


MacBook Pro 13" M1, iPhone 15 Pro Max, iPad Pro 11" M1 Wi-Fi+Cellular

Wszelkie porady udzielane są na licencji beerware. 


#33 raqq

raqq
  • 134 postów

Napisano 10 marca 2022 - 15:26

Jeszcze może być tak, że wersja na Metal jest gorzej działa, bo nikt nie uznał za stosowne nad tym przysiąść. Tzn. trzeba było zrobić wersję ze wsparciem dla Metal (bo od paru wersji systemu OpenGL jest „deprecated”) to zrobili, ale raczej na zasadzie „żeby było”. I nie jest to wina ani API ani sprzętu, po prostu nie był to priorytet przy pisaniu aplikacji (bo dajmy na to 95% użytkowników danej aplikacji korzysta z PC, a 5% z macOS). 

Można gdybać, ale takie posunięcie raczej mogłoby spowodować, że liczba użytkowników na Win jeszcze się powiększy.



#34 Mikołaj Maciejko

Mikołaj Maciejko

  • 4 648 postów
  • Płeć:

Napisano 10 marca 2022 - 15:54

Apple dołączyło do funduszu wspierającego rozwój Blendera w październiku ubiegłego roku. Myślę, że możemy się spodziewać znacznie większych postępów prac nad optymalizacją pod Mx w najbliższych miesiącach i latach. Póki co to są zupełne początki.

Użytkownik Mikołaj Maciejko edytował ten post 10 marca 2022 - 16:11


#35 PatLove

PatLove
  • 47 postów

Napisano 10 marca 2022 - 18:49

Prawda jest taka, ze jakikolwiek rendering przez GPU na MacOS kuleje. Jest jedynie Blender, który wcześniej wykorzystywał tylko CPU i dodali GPU oraz OctaneX zaimplementowany pod układ M1 std ale z M1 Pro, czy Max początkowo były problemy bo program w ogóle „nie widział” GPU. Teraz jest to już poprawione, OctaneX działa na M1 Max ale wyniki tego układu są mocno średnie bo na poziomie 1080TI.

#36 raqq

raqq
  • 134 postów

Napisano 10 marca 2022 - 18:59

Apple dołączyło do funduszu wspierającego rozwój Blendera w październiku ubiegłego roku. Myślę, że możemy się spodziewać znacznie większych postępów prac nad optymalizacją pod Mx w najbliższych miesiącach i latach. Póki co to są zupełne początki.

I Ja bardzo kibicuje bo to jest dziedzina, która mnie interesuje. Jednak tu i teraz Apple niestety nie oferuje zbyt dużo w tym temacie, a co było by warte tych pieniędzy, jakich oczekuje za swój komputer.

Mac Studio to jest jednak komputer stacjonarny i raczej z takim też powinien być porównywany co niestety w tej cenie go mocno deklasuje.



#37 PatLove

PatLove
  • 47 postów

Napisano 10 marca 2022 - 19:40

Ja tez mocno kibicuję i czekam z niecierpliwością na moment, gdy będę w pewny, ze kupując sprzęt od Apple będzie on służył do pracy i sprawdzi się w niej w 100%.

Swój poprzedni konfig do pracy składałem 8 lat temu i szczerze mówiąc liczyłem, ze następnym (czyli ten, który będzie teraz) będzie już Mac ale Apple wyskoczyło ze swoimi układami M i póki co, to co pokazują nie nadaje się do mojego zastosowania.

Użytkownik PatLove edytował ten post 10 marca 2022 - 19:47


#38 Iro

Iro
  • 6 954 postów
  • Płeć:
  • SkądKatowice

Napisano 11 marca 2022 - 07:46

Dla tych, którzy mają dylemat które GPU wybrać test 64 core GPU i porównanie z 48 core

 

Załączony plik  MacStudio64OpenCL_4415039.png   49,94 KB   1 Ilość pobrań

 

Załączony plik  MacStudio64OpenCLvs48.png   68,61 KB   1 Ilość pobrań

 

 


Muzyka i Komputery
https://iro.myapple.pl


#39 raqq

raqq
  • 134 postów

Napisano 11 marca 2022 - 09:28

Dla tych, którzy mają dylemat które GPU wybrać test 64 core GPU i porównanie z 48 core

 

attachicon.gif MacStudio64OpenCL_4415039.png

 

attachicon.gif MacStudio64OpenCLvs48.png

Spodziewał bym się większej różnicy, ale może na Metal będzie to trochę inaczej wyglądać.



#40 Tomzik87

Tomzik87
  • 1 015 postów
  • SkądGdańsk

Napisano 11 marca 2022 - 15:57

Ja trochę nie rozumiem tego urządzenia, a właściwie do kogo ma trafić. Mamy MacBooki Pro z M1,Pro,Max, mamy Studio z Max i Ultra. Na koniec prezentacji wspomnieli, że to nie koniec czyli pojawi się Mac Pro. Sporo się robi tych pro urządzeń i każde bardziej proisze od poprzedniego. 



#41 ftpd

ftpd

    Nie.


  • 23 808 postów
  • Płeć:
  • SkądPoznań

Napisano 11 marca 2022 - 16:32

Dla wideowców, którzy siedzą przy biurku i klecą te filmiki na 4 ekranach naraz, przy okazji wyświetlając je na 85" oledzie na ścianie, żeby sprawdzić.

I to nie jest szydera, pokazali to wprost na konferencji.


Używaj przycisku 'Zgłoś', zamiast edytować post i pisać w nim, na przykład, "do usunięcia".
Pisanie prywatnej wiadomości do moderatora powinno być ostatecznością. Do tego też służy przycisk 'Zgłoś'.
Do płaczu na pracę Moderacji służy ten wątek. Inne formy będą bezwzględnie kasowane.


#42 Mikołaj Maciejko

Mikołaj Maciejko

  • 4 648 postów
  • Płeć:

Napisano 11 marca 2022 - 16:34

Moim zdaniem MBP z M1 nie zostanie przedłużony. Ostatecznie zostaną:
Amatorskie: z procesorami M1, M2, M3 itd: Air oraz Mini
Profesjonalne: MBP z procesorami Pro/Max oraz Studio z Max/Ultra
Do zastosowań specjalnych: Mac Pro.

Jeszcze pozostaje otwarta kwestia linii iMac.

Użytkownik Mikołaj Maciejko edytował ten post 11 marca 2022 - 16:39


#43 WojtekWojtek

WojtekWojtek
  • 1 760 postów

Napisano 11 marca 2022 - 17:13

Pewnie iMac 24" też zostanie - na eleganckie biureczka i salonowe lady - w linii amatorskiej. Są też plotki, że może być obok Aira "chudy" MBP - dla biurowych profesjonalistów - 13" i super bateria. A może air ogra obie role.



#44 Iro

Iro
  • 6 954 postów
  • Płeć:
  • SkądKatowice

Napisano 11 marca 2022 - 18:18

Pewnie iMac 24" też zostanie - na eleganckie biureczka i salonowe lady - w linii amatorskiej. Są też plotki, że może być obok Aira "chudy" MBP - dla biurowych profesjonalistów - 13" i super bateria. A może air ogra obie role.

 

AIR z M1, MagSafe, 2xTB4, 16GB RAM i 1TB SSD w standardzie, z długo działającą baterią to byłby dla mnie ideał.


Muzyka i Komputery
https://iro.myapple.pl


#45 PatLove

PatLove
  • 47 postów

Napisano 11 marca 2022 - 22:03

…Na koniec prezentacji wspomnieli, że to nie koniec czyli pojawi się Mac Pro...


Do tej pory jedną z zalet Mac Pro była możliwość rozbudowy-dołożenia RAMu, GPU itd więc był to „self-konfigurowalny” Mac, ciekawe jak teraz to będzie wyglądać bo przy układach M trudno będzie cokolwiek konfigurować, ani GPU, ani RAM, no chyba ze kółka do obudowy…

Użytkownik PatLove edytował ten post 11 marca 2022 - 22:08


#46 Iro

Iro
  • 6 954 postów
  • Płeć:
  • SkądKatowice

Napisano 12 marca 2022 - 07:10

Pierwszy test Mac Studio GPU Geekbench 5 Metal.
 
Załączony plik  MacStudioMetal.png   43,12 KB   0 Ilość pobrań
 

Muzyka i Komputery
https://iro.myapple.pl


#47 PatLove

PatLove
  • 47 postów

Napisano 12 marca 2022 - 08:43

Wg tego testu GPU na poziomie mobilnego RTX 3070, a nawet minimalnie słabsze.

Generalnie to by się zgadzało bo 32-rdzeniowe GPU z M1 Max było jakieś 2,5x wolniejsze od RTX 3070 mobile.

I to jest właśnie to, o czym wcześniej pisałem- średniejwyższej klasy PC z RTX 3060TI/3070 pozamiata takie Studio jeżeli chodzi o rendering.

Użytkownik PatLove edytował ten post 12 marca 2022 - 08:56


#48 damianmajk

damianmajk
  • 700 postów
  • SkądWarszawa, PL

Napisano 12 marca 2022 - 18:20

Ja trochę nie rozumiem tego urządzenia, a właściwie do kogo ma trafić. Mamy MacBooki Pro z M1,Pro,Max, mamy Studio z Max i Ultra. Na koniec prezentacji wspomnieli, że to nie koniec czyli pojawi się Mac Pro. Sporo się robi tych pro urządzeń i każde bardziej proisze od poprzedniego.


Jak napisałem to samo kilka postów wcześniej to mnie prawie zjedli tu wszyscy xD

#49 angelares

angelares
  • 912 postów
  • Skądona taka blada?

Napisano 14 marca 2022 - 10:16

Jak napisałem to samo kilka postów wcześniej to mnie prawie zjedli tu wszyscy xD

 

Nikt Cię nie zjadł. Jak to mówi jeden raper z Bałut: dla jednych kradzież, dla innych hamburgery gorące:)



#50 Iro

Iro
  • 6 954 postów
  • Płeć:
  • SkądKatowice

Napisano 16 marca 2022 - 09:19

No to podsumujmy to, co już wiemy o nowym procesorze M1 Ultra.

 

Test Geekbench 5

Single Core w porównaniu z najnowszym i9 12900K

 

Załączony plik  Geekbench5Single.png   341,29 KB   2 Ilość pobrań

Multi Core

 

Załączony plik  Geekbench5Multi.png   333,63 KB   2 Ilość pobrań

 

To jest uśredniony wynik 12900K. Ale biorąc pod uwagę, że płyty główne pod Alder Lake są na DDR4 i DDR5, to powinniśmy jednak porównywać wyniki z DDR5, które też zastosowało Apple

Załączony plik  GeekbenchMacStudioVS12900K.png   43,44 KB   1 Ilość pobrań

 

A teraz Cinebench 23
Tu już nie jest tak różowo

 

Załączony plik  Cinebench23StresTest.png   419 KB   1 Ilość pobrań

 

źródło
 


Użytkownik Iro edytował ten post 16 marca 2022 - 09:33

Muzyka i Komputery
https://iro.myapple.pl





Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych