CNIL (Commission Nationale de l’Informatique et des Libertés ), francuski urząd zajmujący się m.in. kwestiami związanymi z ochroną danych osobowych, ogłosił nałożenie na Apple kary 8 milionów euro. Przyczyną są reklamy wyświetlane w sklepie App Store.

Przedstawiciele CNIL uznali, że sposób, w jaki Apple obsługiwało reklamy spersonalizowane w App Store w systemie iOS 14, naruszał francuskie prawa dotyczące ochrony prywatności użytkowników. W uzasadnieniu tej decyzji napisano, że w systemie tym zgoda na zbieranie danych o użytkowniku i wykorzystywanie ich w celu personalizacji reklam była włączona domyślnie, a proces jej wyłączenia nie był wystarczająco łatwy i przejrzysty. Przedstawiciele CNIL zaznaczyli jednak, że na wysokość kary wpłynął fakt, iż Apple wykorzystywało zebrane w ten sposób dane wyłącznie w obrębie App Store oraz że w późniejszych wersjach systemu iOS problemy te zostały rozwiązane. Apple zapowiedziało już jednak, iż zamierza odwołać się od tej decyzji.

Jest to już druga kara finansowa nałożona w ciągu ostatniego miesiąca na Apple przez francuskie urzędy. Poprzednia, nałożona przez tamtejszy sąd, dotyczyła wykorzystywania rynkowej pozycji do narzucania deweloperom publikującym w App Store nieuczciwych warunków współpracy i wynosiła milion euro. Prowadzący sprawę sędzia zaznaczył przy tym wówczas, iż kara ma charakter symboliczny, gdyż Apple i tak już niedługo zostanie zmuszone do zmiany sposobu funkcjonowania sklepu App Store i systemu iOS za sprawą nowych regulacji prawnych wprowadzanych przez Unię Europejską.

Źródło: MacRumors, CNIL