Apple podało wyniki za IV kwartał 2022 roku. Rekord goni rekord
Apple podało wyniki finansówe za IV kwartał roku obrotowego 2022 (trzeci kwartał roku kalendarzowego). Te, chociaż nieznacznie, ponownie są rekordowe.
Przychody Apple w podziale na poszczególne segmenty produktowe kształtowały się następująco:
- iPhone 42,6 mld USD, +9,7% r/r
- iPad 7,1 mld USD, -13,1% r/r
- Mac 11,5 mld USD, +25,4% r/r
- Usługi 19,1 mld USD, +5% r/r
- Akcesoria 9,6 mld USD, +9,8% r/r
Łączne przychody spółki wyniosły 90,1 mld USD, co daje wzrost o 8,1% w stosunku do wyników z poprzedniego roku. Zysk netto Apple za ostatni kwartał to 20,721 mld USD. Rok temu było to 20,551 mld USD, czyli daje to symboliczne +0,8% r/r.
W ostatnim kwartale Apple skupiło akcje własne za 25 mld USD, wypłaciło też w formie dywidendy 2,7 mld USD. Od 2012 roku Apple dokonało buy-backu i wypłaciło dywidendy za łącznie 715 mld USD. Spółka aktualnie posiada 169 mld USD w gotówce i płynnych papierach wartościowych i jednocześnie 120 mld USD długu. Pozycja gotówkowa netto to 49 mld USD.
Drugi kwartał z rzędu spadek przychodów z Usług
To co zwraca uwagę to był to drugi kwartał z rzędu, w którym spadły przychody w segmencie Usługi w ujęciu kwartał do kwartału. Ma to związek, po pierwsze z silnym dolarem, a po drugie z odcięciem od usług Apple klientów z Rosji. Przychody z tego segmentu nie cechują się sezonowością i rosły do tej pory praktycznie nieprzerwanie. Apple zatem już pół roku odczuwa skutki wojny na Ukrainie.
Eksplozja sprzedaży Maców
Po jednokwartalnym załamaniu odnotowaliśmy właśnie historyczny rekord w sprzedaży komputerów Mac. Apple jako główną przyczynę takiego skoku w przychodach podaje wprowadzenie do sprzedaży MacBooków Air i MacBooków Pro z procesorami M2.
Entuzjastyczna reakcja Wall Street
Po wczorajszych wynikach, dzisiaj kurs Apple na giełdzie NASDAQ rośnie o ponad 7,5%. Należy to uznać za wręcz euforyczną reakcję inwestorów, zwłaszcza biorąc do porównania ostatnie reakcje kursów na publikowane wyniki kwartalne takich gigantów jak Meta (Facebook), Amazon, czy Alphabet (Google).