Nowa era cyfrowej rewolucji
Cyfrowa rewolucja, którą możemy obserwować na co dzień to zjawisko, które bez wątpienia zostanie z nami na dłużej. Coraz więcej osób pracuje w modelu hybrydowym, a swoje zakupy coraz częściej robi online, w sposób dostosowanych do indywidualnych potrzeb. Zwiększone oczekiwania klientów to coś, na co współczesne firmy powinny się przygotować.
Na szczęście cyfrowa rewolucja jest także motorem postępu i innowacji.
Dopiero w obliczu cyfrowej transformacji, jasnym stało się, że należy wybierać metody działania skupione na przyszłości biznesu. Na strategiach przygotowanych z myślą o nowej sytuacji na rynku, gdzie personalizacja, elastyczność i społeczna odpowiedzialność stanowią priorytet.
Jak pokazuje raport PwC, sprostanie oczekiwaniom konsumentów i maksymalne uproszczenie procesu zakupowego były kluczowe w budowania zaufania klientów na całym świecie pod koniec 2021 roku. Badanie rekomenduje także, by w 2022 r. firmy inwestowały w technologie, które pozwolą im wyróżnić się na tle konkurencji, na dynamicznie zmieniającym się rynku. Innymi słowy, zdobycie przewagi konkurencyjnej wymaga znaczących zmian schematów myślenia na temat wartości. Jednocześnie partnerzy IT powinni wspierać organizacje w procesie adaptacji do nowej rzeczywistości.
Personalizacja kluczowa w cyfrowej gospodarce
Prawdziwie zorientowana na klienta strategia stanowi dla wielu organizacji nie lada wyzwanie. W czasach, gdy posiadanie samych produktów nie jest już tak ważne, firmy nie mogą skupiać się wyłącznie na mechanizmach sprzedaży. Dla współczesnych klientów kluczowy jest dostęp do odpowiednich narzędzi w odpowiednim czasie, skonfigurowanych tak, aby jak najłatwiej osiągać ich cele. W rzeczywistości hybrydowej są to cele zarówno zawodowe, jak i prywatne. Ewoluują również mierniki sukcesu. Produktywność czy rentowność są oczywiście nadal ważne, ale niezbędnym elementem układanki stała się również kwestia społecznej odpowiedzialności biznesu. Istotne jest by pamiętać o zróżnicowanych potrzebach zarówno klientów premium, jak i biznesowych.
Personalizacja to jedyny sposób by pozostać wartościowym partnerem dla klientów. Według raportu McKinsey dla 71% konsumentów spersonalizowane doświadczenie jest jednym z kluczowych czynników przy wyborze firmy. Wymaga to zmiany podejścia i uelastycznienia relacji z klientami tak, aby tworzyć rozwiązania dopasowane do indywidualnych potrzeb – nie ustandaryzowane dla całej grupy.
Środkiem do osiągnięcia tego celu są dane. Pokazują one jak organizacja radzi sobie w kontekście innowacyjności i współpracy. Firma HP wierzy, że współpraca oparta na danych to klucz do rozwoju i to właśnie ta idea przyświecała uruchomieniu programu HP Amplify. To właśnie dane pozwalają zacieśnić relacje z długoletnimi partnerami i tworzyć rozwiązania napędzające cyfrową transformację oraz w pełni zaspokajające, a nawet wyprzedzające, potrzeby klientów.
Subskrypcje i usługi to ścieżka ku przyszłości zorientowanej na klienta
Zrozumienie oczekiwań konsumentów i rozwiązań, jakich szukają wymaga ze strony przedsiębiorstw inwestycji w technologie, które pozwolą im lepiej poznać samych klientów i ich potrzeby. Pierwszy krok to inwestycja w subskrypcje i usługi – czyli rozwiązania pozwalające na zbudowanie głębszej relacji z klientem.
Według badań Zuora, 78% dorosłych korzysta z subskrypcji i usług podczas pracy z domu (przed pandemią było to jedynie 16%). Trend ten zauważalny jest również wśród klientów HP. Subskrypcja Instant Ink zapewnia automatyczne dostawy zamiennych kartridży i tonerów, zgodnie z indywidulanym zużyciem subskrybenta, a tym samym pozwala użytkownikom skupić się na tym, co ważne – rozwoju swojego biznesu, zakończeniu projektu czy wypełnieniu szkolnego zadania – zamiast myśleć o potrzebnych do tego narzędziach.
Gwałtownie rośnie również zainteresowanie usługami. Według prognoz firmy Gartner rozwiązania typu Device as a Service (DaaS) odnotują wzrost popularności aż o 150% między 2020 a 2023 rokiem. Szacuje się, że popyt na tego typu zdecentralizowane, skalowalne i bezpieczne rozwiązania w najbliższym czasie będzie tylko rosnąć. To rozwiązania wspierające tak samo konsumentów, jak i firmy, ale również umożliwiające lepsze zrozumienie potrzeb klientów w dłuższej perspektywie. Dają zarówno kupującym, jak i sprzedającym więcej czasu na opracowanie kompleksowych rozwiązań dostosowanych do nowych wyzwań. Wiedza w jaki sposób klienci używają zakupionych urządzeń i jak te wspierają ich w dążeniu do wyznaczonych celów pozwala jeszcze lepiej wypracować narzędzia w pełni dopasowane do nowych czasów i konkretnych potrzeb.
Zaufanie fundamentem rozwoju biznesu w czasach cyfrowej rewolucji
Nadążanie za tak licznymi zmianami, których obecnie doświadczamy wymaga wielkich pokładów zaufania. Producenci i sprzedawcy w branży nowych technologii bazują na danych, aby tworzyć prawdziwie innowacyjne produkty i usługi. Im lepiej firmy rozumieją aktualne potrzeby swoich klientów, tym większa szansa, że będą w stanie zaspokoić także ich przyszłe oczekiwania, zanim te się w pełni ukształtują. Ale ta zasada sprawdza się tylko wtedy, gdy wykorzystywana jest celowo i w sposób odpowiedzialny.
Dla klientów, którzy mogą czuć się przytłoczeni ogromem różnorodnych opcji, zaufanie do firmy jest kluczowym czynnikiem podczas wyboru usługi czy sprzętu. 68% konsumentów twierdzi, że zaufanie do marek, z których produktów i usług korzystają, jest dzisiaj ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Strategie nastwione wyłącznie na krótkoterminowe cele, ignorujące działania i budowanie doświadczeń, które budzą zaufanie, nie zagwarantują firmie sukcesu w dłuższej perspektywie.
Nadążyć za tak dynamicznie zmieniającym się światem to dla biznesu poważne wyzwanie. Jednak organizacje skupiające się na wprowadzeniu innowacji w zgodzie z cyfrową transformacją i które będą odpowiadać na potrzeby klientów mogą zdobyć wielką przewagę konkurencyjną, której owoce będą zbierać jeszcze przez długi czas.