W ubiegłym miesiącu kilkanaście firm mających w przeszłości konflikty z Apple, w tym m.in. Epic Games, Spotify i Basecamp, założyło wspólnie organizację non-profit o nazwie Coalition for App Fairness. Przedstawiciele tego ugrupowania pochwalili się niedawno dużą liczbą firm zainteresowanych przyłączeniem się do nich.

Coalition for App Fairness powstała by walczyć o uczciwsze warunki konkurencji na rynku gier i aplikacji mobilnych. Jako główne cele swoich działań podaje ona m.in. zniesienie przymusu korzystania z domyślnych systemów płatności w sklepach z aplikacjami, umożliwienie deweloperom swobodnej komunikacji z klientami, zakaz zbierania i wykorzystywania przez właścicieli sklepów tych informacji o deweloperach i ich produktach, które mogłyby służyć do konkurowania z nimi, nakaz równego i uczciwego traktowania wszystkich aplikacji dostępnych w sklepach oraz możliwość tworzenia własnych sklepów na wszystkich platformach mobilnych. Mimo iż oficjalnie walczą oni o zmiany w całej branży, to jednak w praktyce aktualnie skoncentrowali się na Apple i App Store, gdyż według nich to właśnie tam deweloperzy traktowani są najgorzej.

Według przedstawicieli „koalicji" zrzesza ona obecnie już 40 firm - ponad dwukrotnie więcej niż w dniu jej startu - a na rozpatrzenie czeka kolejnych 400 zgłoszeń. Większość pochodzi od małych deweloperów, którzy mieli w przeszłości problemy z Apple. Znaleźli się wśród nich m.in. twórcy aplikacji Down Dog, którzy twierdzą, że Apple próbowało ich zmusić do umieszczenia w niej systemu automatycznego przedłużania subskrypcji po zakończeniu darmowego okresu testowego, narażającego zapominalskich klientów na niechciane koszty. Do Coalition for App Fairness przyłączyli się też twórcy aplikacji Challenge, pozwalającej użytkownikom brać udział w różnego rodzaju wyzwaniach wspierających akcje charytatywne, usuniętej z App Store za nakłanianie użytkowników do niebezpiecznych zachowań. Ich zdaniem Apple postąpiło niekonsekwentnie, usuwając ich aplikację ale zostawiając takie serwisy społecznościowe jak TikTok, za pośrednictwem których użytkownicy cały czas zachęcają się nawzajem do różnych niebezpiecznych wyzwań.

Źródło: TechCrunch