Soundtheory to firma założona w 2016 roku, która w swojej ofercie ma tylko jeden produkt. Mimo krótkiej obecności na rynku oprogramowania audio, jest to zespół ludzi, który zdobywał doświadczenie przez 14 lat przed założeniem działalności. Przez ponad dekadę firma Soundtheory pracowała nad alternatywnym podejściem do przetwarzania sygnałów inspirowanym teorią kwantową oraz metodami matematycznymi. Wynikiem tych badań jest produkt o nazwie Gullfoss, który jest inteligentnym, dynamicznym korektorem, ale opierającym się o zupełnie inne niż dotychczas rozwiązania.

Technologia i teoria

Technologia zastosowana przez firmę Soundtheory w oprogramowaniu Gullfoss całkowicie różni się od wszystkiego, z czym mieliśmy do czynienia do tej pory. Trzeba wspomnieć, że program nie korzysta ze sztucznej inteligencji (AI), sieci neuronowych, krzywych Fletchera-Munsona, tradycyjnych metod DSP oraz algorytmów uczenia maszynowego. Gullfoss jest produktem wykorzystującym autorską technologię, obliczeniowej percepcji słuchowej. Jest to bardzo skomplikowana kwestia i nie będziemy się w nią mocno zaglębiać. W skrócie - jest to oprogramowanie, które organizuje informacje w sygnale w taki sposób aby nasz mózg uznał wynik za przyjemniejszy. No dobrze - znamy już trochę informacji na temat działania produktu i nie zagłębiając się dalej w teorię, należy stwierdzić, że tak jak pisałem na wstępie, Gullfoss nie jest przykładem oprogramowania bazującego na uczeniu maszynowym, które tak naprawdę „wyrównuje” charakter przetwarzanego materiału do danego wzorca. Gullfoss jest o wiele bardziej zaawansowany i pozostawia wiele decyzji nam - nie stwarzając jednak problemów związanych z obsługą skomplikowanych funkcji. Oprogramowanie ma tylko pięć parametrów do regulacji, których zmiany słychać natychmiast i dzięki temu wiemy, do czego się odnoszą.

Zamiast typowych filtrów z liniową fazą, które są często wykorzystywane w podobnych programach dynamicznych, wykorzystano tu kompletnie nowy model przetwarzania, które oddziałuje na głośność odczuwalną w poszczególnych zakresach. Pozwala to wyeliminować wady filtrów liniowych (np. takie jak rezonans pojawiający się przed dźwiękiem i za nim) dając jednocześnie ogromną precyzję pracy i pozwalając utrzymać naturalne brzmienie.

Interfejs

Czytając brzmi to jak wyjątkowo skomplikowany system, jednak w praktyce interfejs Gullfoss'a jest bardzo prosty. Wtyczkę wpinamy na ścieżce z materiałem dźwiękowym, który chcemy poddać obróbce. Do dyspozycji mamy parametry Recover, Tame, Bias, Brighten i Boost, które zmieniamy przeciągając myszką lub wpisując wartości.

Pionowe kreski lewej i prawej strony obrazują dolny i górny zakres pasma, na które Gullfoss ma oddziaływać. W centrum widnieje animowana charakterystyka, która prezentuje zmiany jakie wprowadzane są przez korektor w czasie rzeczywistym. Pamiętajmy, że jeśli widzimy, że któreś pasmo wyróżnia się w szczególny sposób, to jest to informacja, że warto wrócić do miksu i dokonać odpowiedniej korekcji / edycji.

Parametry Recover i Tame poprawiają słyszalność słabszych sygnałów, które są maskowane przez te mocniejsze, poprawiając precyzję, czytelność i przestrzenność dźwięku. Działa to poprzez uwypuklanie cichszych (Recover) lub przyciszanie głośniejszych elementów (Tame). Z tymi dwoma parametrami współpracuje kontrolka Bias, której ustawienie ustala próg, przy którym sygnały są rozpoznawalne jako cichsze lub głośniejsze - możemy uznać ją za coś w rodzaju znanego nam parametru threshold (ustawienia dodatnie to uwypuklanie cichszych elementów, a ujemne to przyciszanie tych głośniejszych).

Parametr Brighten w praktyce definiuje jasność brzmieniową przetwarzanego dźwięku oraz co bardzo istotne - działa tylko, gdy Recover i Tame ustawione są na wartości różne od zera. Z kolei Boost działa w podobny sposób na niskie częstotliwości, kosztem pasma środkowego.

Zastosowanie w produkcji muzycznej

Gullfoss to produkt, którego zastosowanie jest bardzo szerokie. Możemy używać go podczas miksowania naszego utworu lub także pracując nad masteringiem. Osobiście, używam go bardzo często już w trakcie miksu na wielu problematycznych ścieżkach takich jak: chóry, różnego rodzaju pady, drone'y, ale także na wokalu jako de-esser oraz starych maszynach perkusyjnych, w których brzmieniu jest bardzo dużo rezonansów. Bardzo lubię używać Gullfoss'a właśnie w celu usuwania rezonansów ze ścieżek - jest w tym niesamowity. Świetnie również działa jako narzędzie do rozjaśniania poszczególnych partii, jednak pamiętajmy, żeby zachować rozwagę w używaniu tej wtyczki, ponieważ jak z wszytskim co wpływa na brzmienie, bardzo łatwo przesadzić. Używam go bardzo delikatnie także podczas masteringu - głównie po to aby "wygładzić" całość, jednak staram się to robić subtelnie. Jeśli widzę, że wtyczka zaczyna działać dość mocno, to wracam do miksu i poprawiam dany zakres.

Podsumowanie

Gullfoss to fantastyczne narzędzie, które zmieniło mój sposób pracy, a przede wszystkim znacznie przyspieszyło miksowanie i mastering. Nie oczekujmy jednak, że wykona ono za nas całą pracę - nie do tego zostało stworzone. Oprogramowania używaja światowe gwiazdy w dziedzinie miksu i masteringu takie jak: Damien Page Lewis, Greg Wells czy Dave Pensado co chyba jest wystarczającym dowodem, że to rewelacyjny soft. Osobiście dawno nic nie zrobiło na mnie takiego wrażenia. Wielkie ukłony w stronę inżynierów i programistów, którzy stoją za tym projektem.

Polecam.

Aktualne ceny:

Gullfoss (personal license) — 750 PLN (w tym VAT)

Więcej informacji na stronie: www.soundtheory.com