Obecna sytuacja związana z pandemią wirusa sprawiła, że sporo osób musiało przestawić się na pracę zdalną lub wkrótce będzie musiało to zrobić. Postanowiłem przygotować dla Was spis przydatnych narzędzi oraz ciekawych rozwiązań, które osobom korzystającym z systemu macOS umożliwią sprawną i wydajną współpracę. Przekonacie się, że praca z domu może być równie wydajna jak ta z biura. Wszystko zależy wyłącznie od nastawienia i dobrego przygotowania technologicznego.

Współpraca w zespole

Podstawą zdalnej pracy jest swobodna komunikacja całego zespołu. Musi być na tyle wydajna, aby całkowicie wyeliminować konieczność fizycznych spotkań twarzą w twarz lub w firmowych salkach konferencyjnych. Rozwiązań w tym aspekcie nie brakuje, podstawowym ograniczeniem jest jedynie budżet, jaki chcemy przeznaczyć. Przy małych zespołach możemy posiłkować się darmowymi planami, lecz im bardziej rozbudowana organizacja, tym wybrane plany rozliczeniowe będą musiały być bardziej kompleksowe, a co za tym idzie droższe.

Microsoft Teams

Można wiele zarzucić Microsoftowi, ale to, co uzyskali, wprowadzając aplikację Microsoft Teams, na pewno nie przeszło bez echa na rynku biznesowym. Jest to kompleksowe narzędzie zapewniające możliwość współpracy, przeznaczone dla małych zespołów, jak i całych korporacji. Wątki, czaty, spotkania grupowe, wymiana plików, wideokonferencje, terminarze, dokumentacje, bogate integracje - praktycznie wszystko, czego tylko można potrzebować do codziennej pracy. W wielu przypadkach może okazać się jedyną aplikacją, jakiej będziemy potrzebować „na zdalniaku”. Teams posiada swojego klienta na Maca oraz iOS, co czyni go dość przyjaznym dla macusera, bo bez trudu skorzysta on z niego na swoich ulubionych urządzeniach.

Slack

Opisując narzędzia do współpracy zespołowej, nie wypada zapomnieć o Slacku. Bazujący na strukturze opartej o kanały tematyczne pozwala w dużej mierze zastąpić wewnątrzfirmową komunikację mailową. Dzięki szerokim możliwościom integracji można połączyć go z całą masą systemów powiadomień, botów, zgłoszeń itp. Przy dobrym rozplanowaniu uzyskamy jeden centralny system komunikacji dla całej organizacji. Musimy jedynie pamiętać, że w wariancie darmowym Slack oferuje archiwum na jedynie 10 tysięcy wiadomości, co przy aktywnym zespole jest równoznaczne z koniecznością przejścia na płatne plany rozliczeniowe.

HeySpace

Narzędzie do współpracy i zarządzania projektami o polskich korzeniach - HeySpace. Szczególnie warte uwagi w mniejszych zespołach, gdzie wariant darmowy do 10 użytkowników może okazać się zupełnie wystarczający. Dobry konkurent dla Slacka, za którego przyjdzie nam zapłacić zdecydowanie więcej, a nie zawsze będzie to adekwatne do funkcji, z jakich będziemy korzystać.

Wymiana plików

Często podstawą zespołowego działania na odległość jest możliwość swobodnego i sprawnego wymieniania plików. Dzięki rozwiązaniom opartym o chmury danych mamy teraz całą gamę możliwości, z której warto skorzystać.

Dropbox

Jedna z pierwszych i najbardziej popularnych chmur do wymiany danych - Dropbox – która jest stale rozwijana o dodatkowe funkcje usprawniające zespołową współpracę. Teraz bardzo łatwo możemy dodawać adnotacje do przesyłanych materiałów, a nawet pracować nad nimi w czasie rzeczywistym, korzystając z mnogości integracji z innymi aplikacjami i platformami.

OneDrive

Rozbudowana chmura danych od Microsoftu - OneDrive. W wersji bezpłatnej oferuje 5 GB przestrzeni dyskowej. Najkorzystniej wychodzi w połączeniu z pakietem Office 365, gdzie zapewnia nam aż 1 TB miejsca i to bez względu na to, czy jesteśmy użytkownikiem domowym, czy korporacyjnym. Znakomicie integruje się z pakietem biurowym, dając nam możliwość współpracy nad plikami w czasie rzeczywistym.

Google Drive

Ze względu na niezwykłą popularność usług firmy Google warto zainteresować się jej dyskiem w chmurze - Google Drive. Opis na stronie produktu krótko, acz treściwie opisuje jej możliwości: „przechowuj, udostępniaj i otwieraj swoje pliki na dowolnym urządzeniu”. W darmowym pakiecie mamy do dyspozycji 15 GB miejsca na dane. Niewątpliwie dużym plusem jest również pełna integracja z Dokumentami Google, co znakomicie usprawnia współpracę.

iCloud Drive

Apple w ofercie posiada również swoją chmurę na pliki - iCloud Drive. Z każdą iteracją systemów iOS/macOS staje się ona bardziej funkcjonalna, szczególnie poza ekosystemem nadgryzionego jabłka. Jeżeli w Twojej organizacji jest sporo użytkowników korzystających z rozwiązań firmy z Cupertino, możecie zbudować bardzo wydajny system wymiany danych, jak również współpracy na nich w oparciu o natywne aplikacje Apple.

WeTransfer

Jeżeli staniesz przed koniecznością wysłania plików o większym rozmiarze, z pomocą może przyjść usługa WeTransfer. W darmowej wersji pozwala udostępniać pliki do 2 GB, natomiast w płatnej nawet do 20 GB. Cała procedura przesyłania oraz odbierania jest bardzo prosta, więc nawet „nietechniczne” osoby będą mogły swobodnie korzystać z tego narzędzia. Co istotne, nie musisz instalować dodatkowych aplikacji, wystarczy przeglądarka z dostępem do internetu.

Wideokonferencje

Podstawa wszystkich spotkań i konferencji przeprowadzanych online - wideorozmowy. Chcąc pracować zdalnie, prędzej czy później będziemy pewnie zmuszeni do takiego sposobu komunikacji. Często z ich pomocą będziemy mogli udostępnić ekran naszego komputera, przedstawiać notatki czy porozmawiać „twarzą w twarz” pomimo dzielącej nas odległości.

Zoom

Niezwykle popularne narzędzie do wideokonferencji i spotkań on-line stosowane w firmach na całym świecie - Zoom. Posiada wiele rozwiązań, które powinny zadowolić nawet tych najbardziej wymagających. Już podstawowa, a zarazem darmowa wersja pozwala na nielimitowane spotkania w jakości HD dla dwóch osób oraz 40-minutowe dla liczniejszej grupy uczestników.

Skype

Kiedyś jedno z pierwszych skojarzeń odnośnie pojęcia „wideorozmowy”, dzisiaj, szczególnie w biznesie, ustępuje miejsca Microsoft Teams. Mowa oczywiście o kultowym Skypie. Oprócz klasyki gatunku w postaci obsługi połączeń wideo warto wyposażyć się w niego do zagranicznych rozmów telefonicznych. Może to przełożyć się na znaczne oszczędności względem cennika naszego operatora.

FaceTime

Z kronikarskiego obowiązku wypada mi również wspomnieć o natywnym rozwiązaniu Apple - FaceTime. Niestety jego największa zaleta w postaci świetnej integracji z systemem iOS jest również jego największą wadą, bo w warunkach biznesowych musimy być gotowi na rozmowy na całej gamie systemów i urządzeń. Natomiast, jak głosi dokumentacja Apple, „aby korzystać z grupowych połączeń wideo FaceTime, potrzebujesz systemu iOS 12.1.4 lub iPadOS na jednym z następujących urządzeń: iPhone 6s lub nowszy, iPad Pro lub nowszy, iPad Air 2 lub nowszy, iPad mini 4 lub nowszy albo iPod touch (7. generacji). Wcześniejsze modele telefonu iPhone, iPada i iPoda touch, które obsługują system iOS 12.1.4, pozwalają dołączać do połączeń grupowych FaceTime, ale tylko w trybie audio”. Wypada to dość słabo na tle konkurencji, która obsługuje zarówno warianty webowe, jak i aplikacje praktycznie na dowolną platformę sprzętową.

VPN

Trzyliterowy skrót VPN przywołujący różne skojarzenia od hakerskich metod ukrywania swojej tożsamości w sieci po synonim zdalnego połączenia. Tak naprawdę ten akronim określa wirtualną sieć prywatną (od ang. virtual private network), czyli w dużym uproszczeniu tunel, który pozwoli użytkownikowi połączyć się z firmową infrastrukturą. Dzięki niemu jesteśmy w stanie korzystać z sieci przedsiębiorstwa teoretycznie z każdego miejsca na świecie z dostępem do internetu. Ze względu na różne standardy oraz technologie połączeń nie ma uniwersalnej metody, która pozwoli Ci zestawić połączenie VPN z każdą firmą. Najlepiej skontaktować się z działem IT lub osobą odpowiedzialną za tego typu operacje. Poniżej krótko przedstawię jedne z najpopularniejszych rozwiązań, ale musisz pamiętać, że bez odpowiednich danych dostępowych są one niewystarczające do zestawienia połączenia VPN.

OpenVPN

Bardzo popularne rozwiązanie do szybkiego i prostego zestawiania połączeń VPN - OpenVPN. Bazuje na kodzie open-source, chociaż w zastosowaniach biznesowych jest płatny. Zapewnia aplikacje zarówno na macOS, jak iOS, i nie wymaga od użytkownika szczegółowej wiedzy technicznej na temat konfigurowania tuneli VPN. Jeżeli tylko Twoja firma oferuje połączenie z wykorzystaniem OpenVPN, zdecydowanie warto z niego skorzystać przy pracy zdalnej.

VPN systemu macOS

Przechodząc do preferencji systemu macOS, a następnie do zakładki sieć, mamy możliwość dodania połączenia VPN w jednym ze standardów: L2TP przez IPSec, IPSec Cisco, IKEv2. Jeżeli Twoja organizacja wspiera jeden z nich, po poprawnym skonfigurowaniu nie musisz instalować żadnego dodatkowego oprogramowania. Całością zapewniania połączenia VPN zajmie się system operacyjny.

FortiClient

Jako przykład oprogramowania bazującego na integracji z konkretnym sprzętem sieciowym przytoczę aplikację FortiClient. Jest ona wytwarzana przez firmę Fortinet jako uzupełnienie ich sprzętowych bram dostępu Fortigate. W dużych korporacjach FortiClient jest dość popularny, a z racji jego dostępności na platformy macOS i iOS nie powinniśmy się obawiać jego stosowania. Podobnie jak w wypadku opisywanego OpenVPN, ze strony użytkownika końcowego wymagana jest jedynie minimalna wiedza do zestawienia bezpiecznego tunelu VPN.

Połączenia RDP

Ten temat będzie szczególnie potrzebny wszystkim, którym przyjdzie łączyć się z komputerami opartymi o system Microsoft Windows. RDP to akronim „Remote Desktop Protocol” - protokołu zapewniającego połączenia ze zdalnym pulpitem odpowiednio skonfigurowanego Windowsa. Dzięki niemu możemy np. z naszego Maca połączyć się z korporacyjnym komputerem i pracować na nim dokładnie tak, jakbyśmy siedzieli na swoim stanowisku w biurze.

Microsoft Remote Desktop

Najprostszym sposobem na zestawienie połączenia RDP jest skorzystanie z aplikacji Microsoft Remote Desktop przygotowanej przez firmę z Redmond. Program między innymi integruje się z Macowymi skrótami do obsługi schowka, zapewnia zarządzanie kontami oraz pozwala na wygodne grupowanie.

Remote Desktop Manager

Jeżeli cały Twój zespół pracuje na różnych maszynach i często musicie się wymieniać dostępami, warto rozważyć skorzystanie z aplikacji Remote Desktop Manager, która oferuje możliwość korzystania ze współdzielonego zarządzania hasłami do maszyn.

Royal TSX

Mój absolutny faworyt, jeżeli chodzi o zarządzanie zdalnymi połączeniami, to Royal TSX. Bez względu na to, czy interesują Cię jedynie sesje RDP, czy cały szereg innych (SSH, VNC, Team Viewer itd.), jest to absolutny hit. Zarówno do pracy w pojedynkę, jak i dla zespołu. W Royalu znajdziecie praktycznie wszystko, co tylko może Wam się przydać do pracy nawet nad setkami połączeń.

Jak widzicie, w obecnych czasach mamy do dyspozycji cały arsenał narzędzi usprawniających pracę zdalną. Coraz więcej z nich posiada przemyślane interfejsy ułatwiające korzystanie nawet przez osoby, które do tej pory unikały tego typu rozwiązań. Czasy utożsamiania pracy na odległość wyłącznie z mailami i rozmowami telefonicznymi możemy odłożyć do lamusa. Korzystajmy mądrze z tego, co oferuje nam obecnie technologia, i nie bójmy się zmian.

Artykuł ukazał się pierwotnie w MyApple Magazynie nr 03/2020

Pobierz MyApple Magazyn nr 01/2020