Portal Games - przyszłość gier planszowych
Obserwujemy błyskawiczny rozwój technologii oraz wynikającą z tego metamorfozę różnych branż, które starają się dostosować do nowych realiów rynkowych. Nikogo już przecież nie dziwią księgarnie sprzedające ebooki, serwisy streamingowe oferujące bogate biblioteki muzyczne czy firmowe strony w serwisach social media. Zmiany zachodzą nawet w tak wydawałoby się „analogicznej” branży jak promowane przeze mnie gry planszowe. O tym, jak swoista ewolucja wygląda w praktyce, oczami wydawnictwa, pozwoli nam się przekonać Portal Games, czyli jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich marek gier planszowych na świecie.
Na łamach magazynu MyApple przedstawiałem już hybrydową grę planszową „Posiadłość szaleństwa” w drugiej edycji, za którą stoi amerykański moloch wydawniczy Flight Fantasy Games. Wtedy opisywałem przemianę, jaka zachodzi na rynku gier planszowych, który coraz częściej sięga po aplikacje wspierające analogową rozgrywkę. Do tej pory nie wspomniałem jednak o tym, że istnieje polskie wydawnictwo znakomicie odnajdujące się we współczesnych trendach. Nie tylko bryluje w social mediach, ale również przygotowuje ogólnoświatową premierę gry planszowej z dedykowaną aplikacją w chwili, gdy tak naprawdę takie rozwiązania dopiero wykluwają się na rynku i są domeną wielkich korporacji. Mowa o Portal Games i ich najnowszej produkcji „First Martians” („Pierwsi Marsjanie”) autorstwa Ignacego Trzewiczka, założyciela i jednocześnie CEO tego śląskiego wydawnictwa.
Specjalnie dla magazynu MyApple udało mi się przeprowadzić krótki wywiad z Ignacym, który opisuje nam, jak z jego perspektywy rozwija się rynek nowoczesnych gier planszowych. Myślę, że takie spojrzenie bardzo dobrze uargumentuje tezę, że dzisiaj tak naprawdę nawet branże typowo analogowe muszą stale śledzić współczesne technologie i podążać za nowymi trendami. W moich pytaniach nie mogłem również pominąć kwestii marki Portal Games Digital zaprezentowanej na początku tego roku, będącej odpowiedzią wydawnictwa na potrzeby rynku gier oraz aplikacji mobilnych. Udało mi się uzyskać wiele interesujących informacji „z pierwszej ręki”, dlatego tym bardziej zapraszam do lektury.
Czy mógłbyś w skrócie przedstawić siebie oraz Portal Games czytelnikom, którzy po raz pierwszy słyszą o polskim wydawnictwie gier planszowych robiących taką furorę na całym świecie? Czy możemy doszukiwać się analogii do CD Projekt Red w środowisku gier cyfrowych?
Jesteśmy jednym z najsłynniejszych europejskich studiów designerskich. Firma powstała w 1999 roku i zajmowała się wydawaniem gier RPG, lecz od 2007 roku doszło do zmiany strategii i skupiliśmy się na tworzeniu gier planszowych. Od tego czasu wydaliśmy kilkanaście tytułów, za które zdobyliśmy dziesiątki nagród, a same gry ukazały się dosłownie na całym świecie - od Japonii czy Korei po Brazylię czy USA. Czytelnicy MyApple mogą nas kojarzyć jako twórców gry „Neuroshima Hex” - jednej z najsłynniejszych polskich aplikacji w Appstorze.
Czy gry planszowe mogą stanowić alternatywę dla gier cyfrowych? Jak Twoim zdaniem rozwija się ten rynek w Polsce i za granicą? Dlaczego tak wielu Polakom nowoczesne gry planszowe kojarzą się wyłącznie z Monopoly?
Branża rozwija się w zaskakującym tempie i mowa tu zarówno o tym, co dzieje się w Polsce, jak i na całym świecie. W ciągu ostatnich kilku lat polski rynek nabrał takiego rozpędu, że aktualnie jesteśmy trzecim największym w Europie (po Niemczech i Francji). Rynek w USA przeżywa absolutny boom, a nakłady największych hitów wzrosły dziesięciokrotnie. Myślę, że coraz więcej Polaków zdaje sobie sprawę, że Monopoly to staroć z ubiegłego wieku i ma tyle wspólnego ze współczesnymi grami planszowymi, co budka telefoniczna z dzisiejszą codziennością smartfonów i iPadów.
Jak krótko opisałbyś swój najnowszy tytuł „Pierwsi Marsjanie” i przedstawiłbyś genezę stojącą za aplikacją, która powstała jako nieodłączny element rozgrywki?
„Pierwsi Marsjanie” to gra inspirowana klasycznymi powieściami science fiction, jak „Marsjanin”, czy „Czerwony Mars” - gracze wcielają się w astronautów, których zadaniem jest zbudować bazę na Czerwonej Planecie. To gra kooperacyjna, a więc polegająca na tym, że wszyscy razem muszą stawić czoła przeciwnościom i wykonać zadanie. W pudełku z grą znajduje się 16 unikalnych misji. Do tego do gry została stworzona aplikacja, której zadaniem jest prowadzenie rozgrywki. To właśnie ona pomaga graczom, przeprowadzając ich przez kolejne tury i fazy gry, przypomina o regułach w obrębie danej fazy, a co najważniejsze - generuje wydarzenia będące zaskoczeniem dla graczy. Za tym wszystkim stoi dość sprytny silnik, więc można oczekiwać zaskakujących zwrotów akcji w każdej z misji, tak jak w książce lub dobrym filmie!
Jak na aplikację reagują gracze wywodzący się z klasycznych gier planszowych, a jak ci, którzy do tej pory grali wyłącznie w wydania cyfrowe?
Gra wywołuje olbrzymie kontrowersje już od momentu ogłoszenia planów jej powstania. Z jednej strony wzbudziła zainteresowanie fanów gier z powodu aplikacji oferującej setki wydarzeń i przygód zapewniających gigantyczną regrywalność, natomiast z drugiej strony duży sprzeciw fanów gier analogowych niechcących grać w gry planszowe wraz ze smartfonem na stole. Jednak dopiero w ciągu najbliższych miesięcy będziemy widzieli, czy zysk z dołączenia do gry aplikacji zawierającej setki dodatkowych wydarzeń i przygód przeważy opinie sceptyków.
Czym jest Portal Games Digital? I dlaczego powstało?
Jesteśmy wydawcą jednej z najpopularniejszych adaptacji gry planszowej na urządzenia mobilne - „Neuroshima Hex”. Gra została wydana dosłownie kilka tygodni po premierze iPada. To było lata temu, jednak od tego czasu znajduje się na czele wszystkich zestawień na najlepsze gry planszowe na smartfony i tablety. Po latach zbierania doświadczeń postanowiliśmy poszerzyć naszą ofertę. Dlatego ukażą się kolejne adaptacje naszych tytułów na urządzenia mobilne. Aktualnie trwają prace nad portem gry „Tides of Time”, której premiera odbędzie się jeszcze w tym roku. Wierzymy, że połączenie świetnych gier planszowych z doświadczeniami rynku mobilnego może nam przynieść wielu nowych fanów, a także zapewnić niezliczone godziny świetnej zabawy graczom na całym świecie. „Neuroshima Hex” jest tego najlepszym przykładem.
Jak wygląda współpraca z programistami? Czy łatwo im przenieść Twoją wizję w świat wirtualny?
Mamy tę łatwość, że głównym managerem całego projektu jest osoba, która na rynku gier mobilnych jest dosłownie od zawsze, więc zna możliwości tej branży, a zarazem jest graczem planszowym. W związku z tym nie ma żadnych problemów, bo mamy idealne połączenie - doświadczenie branży mobilnej i pasja do gier planszowych. „Tides of Time”, nad którym teraz pracujemy, będzie doskonałym przykładem, jak można świetną grę karcianą zmienić w jeszcze lepszą, rewelacyjną aplikację oraz jak doświadczenie ze świata gier mobilnych może wpłynąć na produkt i go rozwinąć. Nie chcę jeszcze zbyt dużo zdradzać, jednak gracze mogą spodziewać się olbrzymiej masy dodatkowego contentu w aplikacji, z trybem kampanii i dodatkowymi specjalnymi kartami, regułami na czele.
Jesteś bardzo aktywnym użytkownikiem wszystkich serwisów social media. Czy myślisz, że w dzisiejszych czasach to podstawa komunikacji na linii klient - wydawnictwo? Czy jesteś jeszcze w stanie wyobrazić sobie dzień bez Twojego iPhone’a w kieszeni?
Czasy kiedy wydawca publikował reklamę w prasie i w ten sposób reklamował swój produkt to prehistoria. Dziś, by zdobyć klienta, trzeba z nim rozmawiać, trzeba się z nim poznać, trzeba pokazać mu, jak świetną robotę wykonujesz i dlaczego twój produkt jest interesujący. Social media to narzędzie do kontaktu. Portal Games jest wręcz obsesyjnie nastawiony na bezpośredni kontakt z klientami, na absolutną transparentność oraz pokazanie, jak powstają nasze produkty. Od miesięcy nagrywamy „Portal Games Informant” - program dokumentalny na YouTube. Tydzień w tydzień pokazujemy, jak powstają nasze gry i pomysły. To w połączeniu z regularnymi live streamami, z dużą aktywnością na Snapchacie czy Instagramie, tworzy spójną historię naszej firmy - opętanego pasją tworzenia najlepszych możliwych gier zespołu.
Na koniec, jak zareklamowałbyś gry Portal Games czytelnikom magazynu MyApple? Gdzie zainteresowani mogą znaleźć więcej informacji o Waszej twórczości wydawniczej?
Oczywiście pierwszy krok to nasza strona internetowa portalgames.pl, ale polecam też odszukać na YouTube nasz dokument „Portal Games Informant”, znaleźć nas na: Snapchacie, Instagramie, Facebooku, Twitterze... Jesteśmy wszędzie, gdzie są fani gier i wszędzie dzielimy się naszą pasją.