Nad ranem czasu środkowoeuropejskiego, w Muzeum Historii Komputerów w Mountain View w Kalifornii, miało miejsce spotkanie ze Scottem Forstallem zorganizowane z okazji rocznicy premiery pierwszego iPhone'a. Było to jego pierwsze publiczne wystąpienie poświęcone Apple od chwili jego usunięcia z firmy w październiku 2012 roku.

Scott Forstall przez kilkanaście lat zajmował się w Apple systemem Mac OS X, odpowiadał też za oprogramowanie i system operacyjny iPhone'a (który powstał na bazie tego pierwszego).

W rozmowie z Johnem Markoffem - dziennikarzem z prowadzącym spotkanie - wspomniał m.in. o tym, że historia iPhone'a zaczęła się od tabletu. Prace nad nim ruszyły w Apple dlatego, że Steve Jobs serdeczne nie cierpiał jednego z kierowników Microsoftu. Pewnego dnia przechwalił się on przed Steve'em tym, jak będzie wyglądać przyszłość, że Windows będzie nie tylko na laptopach, ale i na tabletach. Ten wrócił do Apple strasznie zdenerwowany i powiedział Forstallowi: „pokażmy mu, jak trzeba to zrobić”.

Zaczęło się od czegoś, co przypominało stół multimedialny w polskich szkołach. Obraz był rzucany z projektora zamontowanego pod sufitem na stół. Rejestrowane były ruchy dłoni i palców - gesty za pomocą których można było przesuwać obrazy i inne wyświetlane elementy. Palącym problemem stawała się jednak przyszłość iPoda. W Apple wiedziano, że telefony wcześniej czy później wygrają i wypchną to urządzenie z rynku. Steve sprawdzał telefony, wszystkie jednak były brzydkie i działały źle. Zapytał się więc, czy można wykorzystać technologię zaprezentowaną na wspomnianym stole, tylko zmniejszoną do rozmiaru telefonu komórkowego. Już po drugim demo Steve był pewien, że tak ma zachowywać się telefon. Natychmiast zawiesił projekt tabletu i skupił się na telefonie.

Scott Forstall odpowiadał też na pytania widowni. Jedno z nich dotyczyło interfejsu użytkownika i skeuomorfizmu. Wspomniał, że nigdy nie wcześniej nie spotkał się z tym pojęciem, a samo słowo brzmi jego zdaniem strasznie. W Apple projekty te określane były jako metaforyczne. Jego zdaniem firma tworzyła wzornictwo zrozumiałe dla użytkownika. Sam interfejs miał mówić użytkownikowi, co trzeba zrobić. Wspomniał o dwuletnim dziecku, które od razu potrafiło posługiwać się iPadem, bo elementy interfejsu były jasne i zrozumiałe.

Przed Scottem Forstallem na scenę zaproszono trzech inżynierów z pierwszego zespołu pracującego nad iPhone'em: Nitina Gantrę, Scotta Herza oraz Hugo Fiennesa. Opowiadali oni o tym, jak znaleźli się w sekretnym zespole pracującym nad iPhone'em oraz o szczegółach pracy nad tym urządzeniem. Markoff pytał ich o wiele szczegółów technicznych dotyczących powstania poszczególnych elementów systemu operacyjnego i interfejsu użytkownika (klawiatura, odbijanie się elementów o dolną i górną krawędź ekranu przy przewijaniu), w tym biblioteki, które pozwoliły go zbudować (pierwsze wersje UIKit).

Zapis wideo z całego spotkania dostępny jest poniżej.

CHM Live | Scott Forstall and Original iPhone Innovators

Museum Historian John Markoff moderates a discussion with former iPhone team members Hugo Fiennes, Nitin Ganatra and Scott Herz, followed by a conversation with Scott Forstall. Submit your questions during the live program in the comments below.

Opublikowany przez Computer History Museum na 20 czerwca 2017