Analizując ankietę autorstwa serwisu Retrevo można wywnioskować, że część użytkowników iPhone’a twierdzi, iż ich telefon komórkowy obsługuje telefonię 4G.

Jedno z pytań ankiety brzmiało: „Czy planujesz kupić w tym roku telefon komórkowy obsługujący telefonię 4G?”. Aż 34 procent ankietowanych, którzy zaznaczyli odpowiedź „już posiadam taki telefon” to użytkownicy iPhone’a. Warto jednak zauważyć, że żaden z dotychczas wydanych iPhone’ów nie pracuje w 4G. Z czego może wynikać takie błędne przeświadczenie ankietowanych? Retrevo wskazuje, że najprawdopodobniej znamienny jest tutaj wpływ nazwy ostatniego telefonu Apple - iPhone 4. Znaczna część użytkowników, sugerując się poprzednimi modelami (3G i 3GS), błędnie określa swój telefon jako „iPhone 4G”. Tym samym, odpowiadając na pytania wcześniej wspomnianej ankiety, osoby te wydedukowały, iż ich iPhone’y czwartej generacji współpracują z telefonią komórkową czwartej generacji.

Innym powodem tej sytuacji może być duże rozdrobnienie 4G. Aktualnie przedział prędkości mobilnego przesyłu danych objętych terminem „telefonii komórkowej czwartej generacji” jest stosunkowo szeroki. Jako „4G” określa się zarówno technologię LTE (rozwijana między innymi za sprawą amerykańskiego operatora Verizon Wireless), jak i HSPA+ (rozwijana przez drugiego z amerykańskich operatorów iPhone’a - AT&T). Według informacji podanych w Wikipedii „Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny (International Telecommunication Union) uznał 6 grudnia 2010 roku, iż mianem 4G można określić - oprócz technologii LTE i WiMAX - również inne technologie znacząco podnoszące wydajność i możliwości w stosunku do początkowo wdrażanych technologii 3G”.

Na pocieszenie pozostaje fakt, że niemała część użytkowników telefonów BlackBerry również żyje w podobnym przeświadczeniu, co niektórzy posiadacze iPhone’a (przynajmniej tak wynika z ankiety Retrevo), mimo że żaden z telefonów tej marki nie obsługuje telefonii 4G.

Źródło: Retrevo, Wikipedia, MacRumors