Drodzy Użytkownicy Forum,
Chciałbym Was poinformować, że zostałem poproszony przez Zespół zarządzający Forum, w tym Tomka, który jest jego właścicielem o pomoc w przeprowadzeniu reorganizacji. Celem tych zmian ma być sprawienie, aby to miejsce stało się przyjaźniejsze dla Was, łatwiejsze w nawigacji, a jednocześnie mogło rozwijać się jako baza wiedzy o sprzęcie Apple i oprogramowaniu przeznaczonym na te platformy sprzętowe.
Zdecydowałem się podjąć to wyzwanie i zaproponowałem wstępny plan działań, które chciałbym przeprowadzić. Jednocześnie jestem przekonany, że kluczem do sukcesu jest przejrzysta i dwustronna komunikacja z Użytkownikami. Dlatego w tym wątku przedstawię Wam główne założenia i kolejność działań. Dla czytelności, ten wątek pozostanie zamknięty, natomiast poniżej podam link do wątku, gdzie zapraszam do dyskusji.
Ramowy plan działań
- Spłaszczenie struktury Forum - przez lata namnożyło się tutaj bardzo wiele, często już nieaktywnych działów. Nawigowanie między nimi jest niepraktyczne, a wybór właściwego bywa niejednoznaczny i trudny. Docelowo podział będzie ograniczony do niezbędnego minimum, wymaganego do zachowania czytelności.
- Przegląd przyklejonych wątków - obecny regulamin wymaga od Użytkowników zapoznania się z przyklejonymi wątkami. Niestety tutaj też jest wiele zaszłości i zaniedbań, które trzeba przejrzeć i wyczyścić. Wątki bywają dawno nieaktualne, nieaktywne i merytorycznie bezwartościowe. Będziemy robili przegląd tych wątków tak, aby docelowo pozostały tylko te, które są istotne z punktu widzenia przejrzystości Forum. Uważam, że wątki ciekawe i tak będą na wierzchu, bo to tam będzie toczyła się dyskusja.
- Ujednolicenie treść Regulaminu - Chcę doprowadzić do sytuacji, w której wszystkie zasady obowiązujące na Forum będą zgromadzone w jednym miejscu, tak abyście nie byli zaskakiwani tym, że Was wpis nie spełnia jakiegoś warunku, określonego w jednym z wielu przyklejonych postów. Chciałbym jednak podkreślić, że nie zakładam radykalnego poluzowania zasad i pójścia na żywioł, bo byłoby to w sprzeczności z jednym z celów całego tego działania, czyli zbudowania przejrzystej bazy wiedzy. Na nas, Użytkownikach, dalej będzie spoczywać obowiązek, aby tworzone przez nas treści mieściły się w obowiązujących regułach. Ale te reguły staną się przejrzyste i jednoznaczne. Jeśli chodzi o Regulamin, muszę Was poprosić o cierpliwość. Chcę najpierw przeprowadzić reorganizację działów, a dopiero potem dostosować do tego Regulamin. Inaczej wymagałby on ciągłych zmian. To oznacza, że przez pewien czas, nie będzie on w pełni zgodny ze zmieniającą się strukturą Forum.
Co już zostało zrobione
Jeżeli jesteście spostrzegawczy, to zapewne zauważyliście, że w sposób istotny została spłaszczona struktura działu Mac - Software. Został zlikwidowany podział na poszczególne wersje macOS. W zamian powstały działy macOS, Mac OS X oraz dodatkowy dział dla wersji "archaicznych". Wszystkie pozostałe systemy operacyjne zostały scalone do jednego działu. Ponadto zlikwidowano podział na różne rodzaje oprogramowania (DTP, Nawigacje, Multimedia...). Pozostały tylko dwa działy: Programy użytkowe oraz Gry.
Co prawdopodobnie pozostanie
- Niektóre wątki rezerwaty - To temat wzbudzający wiele kontrowersji, natomiast niektóre tematy, jak np. żywotność baterii, są tak często poruszane, że ich nagromadzenie w różnych wątkach powoduje, że pozostała, często istotna zawartość tych wątków jest "przygnieciona", zepchnięta do narożnika, przez to trudna do odnalezienia. Dlatego, przynajmniej w tej chwili uważam, że te ważne i gorące tematy zasługują na swoje własne, dedykowane wątki.
- Moderatorzy - Dobór kadry moderatorskiej jest wyłączną kompetencją Właściciela Forum i jakiekolwiek korekty w tym obszarze pozostają poza zakresem zmian, o których tutaj piszę, i które chcę z Wami omówić.
Co jest jeszcze do ustalenia
- Kwestia zamykania wątków tematycznych na żądanie
- Struktura pozostałych działów
- Wszystko, co pojawi się w dyskusji
Informacja techniczna
Być może zwróciliście uwagę, że przy moim awatarze pojawiła się plakietka Global Moderator. Chciałbym jednak podkreślić, że wynika to wyłącznie z aspektów technicznych, związanych z uczestnictwem w procesie transformacji Forum. Z jednym wyjątkiem nie będę zajmował się bieżącą moderacją. Tym wyjątkiem będzie wątek przeznaczony na dyskusję dotyczącą zmian, w którym będę usuwał wpisy z narzekaniem na stan obecny, w tym na moderację. Są do tego inne miejsca.
Dyskusja
Jak napisałem na wstępie, chciałbym, aby zmiany na Forum były rezultatem pozytywnej i konstruktywnej współpracy wszystkich osób, którym zależy na tym, aby można było tu zaglądać z przyjemnością. Dlatego zapraszam do dyskusji. Spróbujmy wspólnie odczarować to miejsce!
- Dyskusja na temat zmian
- Kwestie związane z moderacją - bardzo proszę używać dotychczasowego wątku