Dodam jeszcze, 偶e mechanizm Oculusa w 偶aden spos贸b nie 艣ciska twarzy. Nie ma ju偶 gumowych pas贸w napinaj膮cych, a ca艂o艣膰 bardziej przypomina spos贸b zawieszenia czapeczki bejsbolowej, ni偶 prototypu. To ma kluczowe znaczenie, bo sam fakt 艣ciskania twarzy daje psychologiczne odczucia (wr臋cz wzmaga klaustrofobiczno艣膰). Trzeba przyzna膰, 偶e tu Oculus dokona艂 prawie niemo偶liwego i wersja gen #1 jest zaskakuj膮co nieodczuwalna (tak偶e znacznie l偶ejsza i inaczej wywa偶ona). Tu znajdziesz troch臋 wi臋cej moich opinii o r贸偶nicach (w 2 cz臋艣ci): http://vrking.pl/oculus-rift-cv1-pierwszy-unboxing-w-pl/
Zgadza si臋. Prototypy nie nadawa艂y si臋 do 偶adnego d艂u偶szego ni偶 15 min. siedzenia. Konsumencka wersja pozwala siedzie膰 tyle, ile przed typowym komputerem. Norm膮 s膮 wielogodzinne sesje, a s膮 tacy, co i kilkana艣cie potrafi膮 przesiedzie膰. Mi najd艂u偶ej zdarzy艂o si臋 u偶ywa膰 przez kilka godzin - longiem. Nie da si臋 tego por贸wna膰 w 偶aden spos贸b z prototypami. Niestety HTC Vive w tym wypadku ma komfort zbli偶ony do DK2, wi臋c potrzebuje jeszcze jednej iteracji, 偶eby sta膰 si臋 naprawd臋 konsumenckim produktem.
Dzi臋ki za odpowied藕. Dzisiaj nie dam Ci rady odpisa膰, ale obiecuj臋, 偶e odnios臋 si臋 do ka偶dej Twojej w膮tpliwo艣ci z konkretnymi przyk艂adami. P贸ki co, odpowiem na jedyn膮 kwesti臋, w kt贸rej masz racj臋 - Hollywood. Tak to ju偶 jest, 偶e nowe rzeczy (zmiana paradygmatu) stanowi膮 ogromn膮 szans臋 dla nowych graczy, a starzy albo si臋 dostosowuj膮 z op贸藕nieniem albo nawet gin膮 (paradoks innowatora). Chcesz przyk艂ady? S膮 ich tysi膮ce, a ostatni cho膰by Nokia. Te偶 nikt nie wierzyli w nadej艣cie rewolucji mobile. Jak si臋 sko艅czy艂o - wiesz. Tydzie艅 temu Intel zwolni艂 12 tys. ludzi - to pok艂osie ich "braku wiary". Tak samo b臋dzie z Hollywood. Nie zaadoptuj膮 si臋 szybko i b臋d膮 krytykowa膰 nowe medium - tego akurat jestem przekonany. VR na t臋 chwil臋 jest dla nich wi臋kszym zagro偶eniem, ni偶 rynkiem.
"Na chwil臋 obecn膮 wszyscy pr贸buj膮 zachwyci膰 si臋 VR." Ma艂a korekta: nie pr贸buj膮 si臋 zachwyci膰, tylko Ci, kt贸rzy u偶ywaj膮 si臋 nim zachwycaj膮. Co zrobi膰? Maj膮 przesta膰? To jest w艂a艣nie podstawowa r贸偶nica - okulary 3D TV by艂y wspania艂e wg producent贸w, ale gorzej z u偶ytkownikami. W zasadzie to nie znam nikogo, kto by si臋 jako艣 szczeg贸lnie nimi jara艂 (ja nawet w kinie nie by艂em w stanie u偶ywa膰 - nigdy - no mo偶e poza Avatarem kiedy艣, ale to dlatego, 偶e mnie jara kosmos ;)). VR jarali si臋 wcze艣ni userzy zanim du偶e korpo w og贸le uwierzy艂o, 偶e to ma sens (i jest wykonalne). Na tym polega r贸偶nica.
Do wszystkich, kt贸rzy por贸wnuj膮 VR do okular贸w TV3D. Zadajcie sobie pytanie, dlaczego 3D TV (czy nawet kino 3D) nie ma sensu. Dlaczego najpierw si臋 tym zachwycili艣my (zanim zobaczyli艣my) a potem porzucili艣my. Poniewa偶 jest to pytanie retoryczne, to odpowiem. Bo to by艂 totalny marketingowy bullshit. Konsumenci s膮dzili, 偶e to co dostaj臋 z okularami 3D, to jest w艂a艣nie to, co dzisiaj out of the box daje VR. Niestety - tak nie by艂o, bo nie mog艂o by膰. Nie da si臋 w ten spos贸b uzyska膰 imersji przestrzennej 艣wiata z poczuciem obecno艣ci. Ale to nie znaczy, 偶e ludzie nagle nie chc膮 przenosi膰 si臋 do innych, wykreowanych 艣wiat贸w. To oznacza tylko tyle, 偶e technologia kt贸r膮 im pr贸bowano sprzeda膰 nie da艂a im tej mo偶liwo艣ci. VR to zupe艂nie inna para kaloszy, to 艣wiat, kt贸ry nie jest wy艣wietlany przed oczami na jakim艣 ekranie. To 艣wiat, w kt贸ry VR nas wrzuca - w jego 艣rodek, otaczaj膮c na w 100%. Czy to si臋 uda? Komercyjnie? Ja jestem przekonany, 偶e to ju偶 jest wystarczaj膮cy poziom, 偶eby 艣wiat oszala艂 (biznes, gry, rozrywka, medycyna, edukacja, etc.). Je偶eli tak si臋 jednak nie stanie i znowu zawiedziemy oczekiwania, to przecie偶 nie oznacza, 偶e to koniec. Dalej, cywilizacyjnie b臋dziemy poszukiwa膰 lepszych rozwi膮za艅. Ludzk膮 cech膮 jest ch臋膰 kreowania 艣wiata dooko艂a nas - nic tego nie zmieni (a narkotyki s膮 ekstremalnie szkodliwe ;)).
Ciekawa opinia, szczeg贸lnie na kogo艣, kto mia艂 szans臋 u偶ywa膰 konsumenckie wersje tych produkt贸w, bo chyba nie opierasz swojego autorytatywnego zdania po kilkuminutowej zabawie niedoskona艂ym prototypem? Moja 偶ona dla przyk艂adu w obydwu prototypowych Oculusach nie mog艂a sp臋dzi膰 w VR wi臋cej ni偶 kilka sekund. To ekstremalny przypadek, nie spotka艂em takiego drugiego w swoim otoczeniu. Natomiast z nowym (czyli tak naprawd臋 pierwszym konsumenckim), nie ma najmniejszego problemu i jest w stanie siedzie膰 godzinami. Tak samo z Vive. Je偶eli jednak faktycznie nale偶ysz do tej w膮skiej grupy (cho膰 wg bada艅, nawet ci najbardziej sensytywni po kilku dniach 15 min sesji trac膮 tego typu sk艂onno艣ci), to troch臋 wsp贸艂czuj臋. Zabawa jest trudna do por贸wnania z czymkolwiek innym.
Przyznaj臋 - mam z tym zawsze problem. Porad藕cie, czy pisa膰 "ta"/"to"?
Wygl膮da na to, 偶e musz臋 zrobi膰 osobny post o tym, dlaczego por贸wnywanie TV 3D do VR nie ma 偶adnego umocowania w rzeczywisto艣ci. To troch臋 tak, jakby艣 chcia艂 por贸wna膰 ogl膮danie poczt贸wki 3D (by艂y kiedy艣 takie) do tego, co w艂a艣nie widzisz w tej chwili swoimi oczami (rozgl膮daj膮c si臋 dooko艂a i chodz膮c po tej przestrzeni). VR to nie jest ekran - gdzie艣 tam zawieszony w polu widzenia. To jest pe艂na kreacja 艣wiata dooko艂a Ciebie daj膮ca nierzadko poczucie 100% obecno艣ci (presence). Niestety - do p贸ki nie spr贸bujesz, to nie b臋dziesz sobie w stanie wyobrazi膰.
Bior膮c pod uwag臋 to, co si臋 aktualnie dzieje w tej dziedzinie - nic ju偶 tego nie zatrzyma. Zak艂adam, 偶e to dobrze - przynajmniej dla tych, kt贸rzy chc膮 to mie膰 ;)
Sekretna bro艅 Apple: VR
Tu bez w膮tpienia masz racj臋 :) Przysz艂o艣膰 ludzko艣ci jest dla nas trudna do zrozumenia. Z drugiej strony - to nic nowego. Nasi rodzicie nie mogli poj膮膰 nas, a nasi dziadkowie twierdzili, 偶e nasi rodzicie to ju偶 totalny upadek ;)