8 czerwca odbyła się organizowana przez Apple konferencja Worldwide Developers Conference, na której przedstawione zostały m.in. systemy iOS 9 oraz OS X El Capitan. Od tego czasu niemal codzienne w sieci pojawiają się informacje dotyczące nowych funkcji, które zaimplementowane zostały w tych systemach.

Jak donosi serwis AppleInsider, programiści aplikacji dla iOS 9 mają dostęp do API, które umożliwia blokowanie treści takich jak zdjęcia, pliki cookies i reklamy typu pop-up w Safari. Daje to możliwość tworzenia rozszerzeń blokujących reklamy w aplikacji Safari.

Deweloperzy mogą tworzyć rozszerzenia dostarczające do przeglądarki Safari plik w formacie JSON, które monitorować będzie pobierane z sieci dane bez zapisywania historii ich przeglądania. Środowisko Xcode zawiera szablon dla takich rozszerzeń, wystarczy tylko odpowiednio zmodyfikować plik JSON.

W wersji beta systemu iOS 9 w menu Ustawienia aplikacji Safari znajdują się opcje włączania i wyłączania blokady poszczególnych treści.

ios9-blokowanie-reklam

Możliwość ta może zapoczątkować wysyp aplikacji, których głównym zadaniem będzie blokowanie reklam, plików cookies i innych niepożądanych danych. Z jednej strony może wpłynąć to na wzrost popularności przeglądarki Safari np. wśród rodziców, którzy umożliwiają dostęp do Internetu swoim dzieciom lub osobom, którym zależy na wysokim stopniu prywatności w sieci. Z drugiej strony negatywnie wpłynie to na reklamodawców, których przychody w coraz większej mierze zależą od reklam wyświetlanych z poziomu urządzeń mobilnych.

Prawdopodobnie nie będzie możliwości blokowania reklam wyświetlanych w aplikacjach za pośrednictwem Apple'owskiego systemu iAd.

Możliwość blokowania reklam i innych niechcianych danych dostępna będzie także dla Safari w systemie OS X El Capitan.

Źródło: AppleInsider