Nauczymy się pisać aplikacje w Swift!
Zaprezentowany przez Apple na WWDC 2014 nowy język programowania Swift w założeniu miał znacznie ułatwić naukę programowania dla poczatkujących programistów. Czy Apple udało się osiągnąć swój cel? Przekonamy się w praktyce. Niniejszy wpis inicjuje serię wpisów mających na celu przybliżenie technik programowania w języku Swift dla początkujący programistów.
Kiedy to 2008 roku Apple wydał, zapowiedziany pół roku wcześniej przez Steve Jobsa zestaw narzędzi „iPhone Software Development Kit” (iPhone SDK) w branży programistów narodził się nowy zawód - iOS Developer. Od tego momentu programiści, po wykupieniu dostępu do programu „iOS Developer Program” za kwotę $99 USD rocznie, dostali możliwość pisania w języku Objective-C oraz publikowania w App Store aplikacji dla systemu iOS.
Do tego momentu w App Storze ukazało się ponad 1,2 miliona aplikacji a Apple rozszerzył asortyment urządzeń z systemem iOS o kolejne wersje iPoda, iPhona, iPada oraz zapowiedział zegarek Apple Watch.
6 lat po premierze iPhone SDK na konferencji WWDC 2014 Apple ogłosił, że zaprojektował zupełnie nowy język programowania, wolny od grzechów przestarzałego Objective-C. Nowy język programowania otrzymał nazwę Swift.
Apple reklamuje swoje nowo narodzone dziecko jako język programowania równie potężny, co ekspresyjny i intuicyjny w użyciu. Już na pierwszy rzut oka składnia nowego języka, może się wydawać znajoma dla programistów, programujących wcześniej w językach takich jak C# czy Python. Są oczywiście różnice wynikające z kultury technologicznej Apple, ale generalna zasada programowania w Swift jest zbliżona do większości nowoczesnych języków programowania.
Przyjazna składnia języka Swift sprawia, że osoby chcące pisać własne aplikacje na iPhona, iPada lub Macbooka otrzymały znakomitą okazję do rozpoczęcia swojej deweloperskiej przygody. W kolejnych wpisach postaram się przybliżyć, krok po kroku jak programować nowoczesne aplikacje dla systemów iOS i OSX, a w międzyczasie będę publikował również bardziej zaawansowane kawałki kodu. Będą to wpisy osoby nieprogramującej wcześniej zawodowo w Objective-C, która mając doświadczenie w C# postanowiła nauczyć się Swift. W związku z tym, często opisywał będę elementy procesu programowania, których próżno szukać poza systemami sygnowanymi przez Apple. Może się więc zdarzyć, że niektóre wpisy będą wydawać się „oczywistymi oczywistościami” dla zawodowców.