Apple oficjalnie zapowiedziało wprowadzenie nowej funkcjonalności do App Store. Każdy deweloper będzie miał możliwość udostępnienia w swojej aplikacji płatnej subskrybkcji.

Muzyka, filmy, gazety, magazyny, dodatki do gier - to tylko niektóre z rzeczy, które od wprowadzenia iOS 4.3 zakupimy nie wyłączając aplikacji. Subskrybcję możemy wykupić za pomocą naszego konta, którego używamy w App Store.

Wydawca sam ustawia wartość oferowanych produktów, w zależności od czasu trwania subskrybcji (tydzień, miesiąc, dwa miesiące, pół roku, rok). Użytkownik za pomocą jednego kliknięcia wybiera przez ile czasu chce korzystać z danej funkcjonalności, po czym jego karta zostaje automatycznie obciążona odpowiednią kwotą. Po zalogowaniu się do naszego konta, którego używamy w sklepie, będziemy mieli możliwość przeglądania wszystkich zakupów (z poziomu tego samego menu możemy także wyłączyć automatyczne odnawianie się subskrybcji).

"Steve Jobs" wrote:
Każdy dystrybutor może oferować subskrybcję poza aplikacją, pod jednym warunkiem. Cena w programie musi być taka sama lub niższa niż ta oferowana poprzez inne kanały sprzedaży.

Niektóre firmy oferujące swoje aplikacje poprzez App Store czują się zdradzone przez Apple - gigant z Cupertino stara się wymusić aby producent korzystał właśnie z ich nowego rozwiązania.

Warto zauważyć, że wprowadzenie nowej funkcjonalności wiąże się ściśle z wprowadzeniem iOS 4.3. Niestety nikt nie wspomniał o dacie premiery tego oprogramowania.

W AppStore dostępny jest już jeden program, który na pewno będzie oferował ten typ subskrybcji. Mowa oczywiście o gazecie wydawanej tylko na iPada - The Daily.

Poniżej treść informacji prasowej przesłanej przez Apple:

| Apple Launches Subscriptions on the App Store

CUPERTINO, California-February 15, 2011-Apple(r) today announced a new
subscription service available to all publishers of content-based apps on
the App Store℠, including magazines, newspapers, video, music, etc. This is
the same innovative digital subscription billing service that Apple recently
launched with News Corp.'s "The Daily" app.

Subscriptions purchased from within the App Store will be sold using the
same App Store billing system that has been used to buy billions of apps and
In-App Purchases. Publishers set the price and length of subscription
(weekly, monthly, bi-monthly, quarterly, bi-yearly or yearly). Then with
one-click, customers pick the length of subscription and are automatically
charged based on their chosen length of commitment (weekly, monthly, etc.).
Customers can review and manage all of their subscriptions from their
personal account page, including canceling the automatic renewal of a
subscription. Apple processes all payments, keeping the same 30 percent
share that it does today for other In-App Purchases.

"Our philosophy is simple-when Apple brings a new subscriber to the app,
Apple earns a 30 percent share; when the publisher brings an existing or new
subscriber to the app, the publisher keeps 100 percent and Apple earns
nothing," said Steve Jobs, Apple's CEO. "All we require is that, if a
publisher is making a subscription offer outside of the app, the same (or
better) offer be made inside the app, so that customers can easily subscribe
with one-click right in the app. We believe that this innovative
subscription service will provide publishers with a brand new opportunity to
expand digital access to their content onto the iPad, iPod touch and iPhone,
delighting both new and existing subscribers."

Publishers who use Apple's subscription service in their app can also
leverage other methods for acquiring digital subscribers outside of the app.
For example, publishers can sell digital subscriptions on their web sites,
or can choose to provide free access to existing subscribers. Since Apple is
not involved in these transactions, there is no revenue sharing or exchange
of customer information with Apple. Publishers must provide their own
authentication process inside the app for subscribers that have signed up
outside of the app. However, Apple does require that if a publisher chooses
to sell a digital subscription separately outside of the app, that same
subscription offer must be made available, at the same price or less, to
customers who wish to subscribe from within the app. In addition, publishers
may no longer provide links in their apps (to a web site, for example) which
allow the customer to purchase content or subscriptions outside of the app.

Protecting customer privacy is a key feature of all App Store transactions.
Customers purchasing a subscription through the App Store will be given the
option of providing the publisher with their name, email address and zip
code when they subscribe. The use of such information will be governed by
the publisher's privacy policy rather than Apple's. Publishers may seek
additional information from App Store customers provided those customers are
given a clear choice, and are informed that any additional information will
be handled under the publisher's privacy policy rather than Apple's.

The revolutionary App Store offers more than 350,000 apps to consumers in
90 countries, with more than 60,000 native iPad(tm) apps. Customers of the
more than 160 million iOS devices around the world can choose from an
incredible range of apps in 20 categories, including games, business, news,
sports, health, reference and travel.

Apple designs Macs, the best personal computers in the world, along with OS
X, iLife, iWork, and professional software. Apple leads the digital music
revolution with its iPods and iTunes online store. Apple is reinventing the
mobile phone with its revolutionary iPhone and App Store, and has recently
introduced its magical iPad which is defining the future of mobile media and
computing devices.
|