Big 83f86971 5342 4d47 b421 f1c95723d61b

**
Konferencja WWDC 2011 zako┼äczona, us┼éuga magazynowania danych w chmurze zaprezentowana. Rewolucji nie by┼éo, a w oczach wielu komentator├│w wia┼éo nud─ů. Tymczasem rewolucja nadchodzi, z czego by─ç mo┼╝e nikt jeszcze nie zdaje sobie sprawy.

HISTORIA**

By zrozumie─ç na czym polega innowacyjno┼Ť─ç produkt├│w Apple, kt├│re p├│┼║niej prasa nazywa "rewolucyjnymi" nale┼╝y cofn─ů─ç si─Ö do przesz┼éo┼Ťci. W 1984 roku Apple zaprezentowa┼éo komputer Macintosh, kt├│ry zrewolucjonizowa┼é spos├│b w jaki korzystamy z komputer├│w (innowacyjne UI, myszka itp.) W 2001 roku pojawi┼é si─Ö iPod, kt├│ry rytmach popularnej i cz─Östo darmowej muzyki z internetu, odprowadzi┼é Walkmana i Discmana do Krainy Wiecznych ┼üow├│w. Rok 2007 to ju┼╝ rok iPhone'a, na kt├│rego temat chyba nie ma co si─Ö rozpisywa─ç. iPad - to ju┼╝ rok 2010. Warto zauwa┼╝y─ç, ┼╝e wszystkie te produkty by┼éy swoistym novum, ale nie sta┼éy si─Ö od razu rewolucj─ů, jakby chcia┼éo tego Apple.

Pierwszy Macintosh by┼é nieprzyzwoicie drogi a sprzedawcy w sklepach odradzali jego zakup z racji skromnych mo┼╝liwo┼Ťci rozbudowy, niewielkiej pami─Öci czy ma┼éego ekranu. Tak naprawd─Ö, sprzedawa┼é si─Ö s┼éabo. Pierwszy iPod, zaprezentowany zreszt─ů kilka tygodni po tragedii WTC 11 wrze┼Ťnia, przeszed┼é w mediach w┼éa┼Ťciwie bez echa - co wa┼╝ne, dzia┼éa┼é tylko z systemem Apple. Pierwszy iPhone zosta┼é wprost wy┼Ťmiany przez konkurent├│w jak Nokia czy Microsoft - Steve Ballmer z MS nazwa┼é produkt "najdro┼╝szym telefonem ┼Ťwiata bez klawiatury", dodaj─ůc na ┼éamach USA Today:_ "ThereÔÇÖs no chance that the iPhone is going to get any significant market share. No chance."_ Pierwszy iPhone, sprzedawany jedynie w USA znika┼é z p├│┼éek w umiarkowanym tempie. Podobnie jak pierwszy iPad.

Podsumowuj─ůc przyd┼éugi wst─Öp, produktom Apple potrzeba czasu i rozwoju by mog┼éy zrewolucjonizowa─ç rynek - nowo┼Ťci kt├│re firma prezentuje pierwszy raz jeszcze rewolucj─ů nie s─ů i powoduj─ů j─Ök zawodu. Tak widocznie by┼éo i tym razem na prezentacji WWDC 2011, gdzie Apple zaprezentowa┼éo w┼éa┼Ťciwie tylko us┼éugi iCloud i iTunes Match. No w┼éa┼ŤnieÔÇŽ

UKRADNIJMY SOBIE MUZYK─ś

iTunes Match to us┼éuga rewolucyjna, cho─ç na tak─ů nie wygl─ůda. Wi─Öcej na ten temat napisa┼éem ju┼╝ w tym artykule, jednak chc─Ö przypomnie─ç: iTM pozwala na legalizacj─Ö utwor├│w nie zakupionych w ┼╝aden oficjalny spos├│b. Wytw├│rnie jeszcze nie bij─ů na alarm, cho─ç ju┼╝ pojawiaj─ů si─Ö pierwsze g┼éosy krytyki tego modelu "przechowywania danych". Zaskakuje jednak brak ostrej i zdecydowanej reakcji ze stron muzycznej Wielkiej Czw├│rki czyli oligopolu Universal Music Group (Francja), Sony Music Entertainment (Japonia/Niemcy/USA), EMI Group (Wielka Brytania) i Warner Music Group (USA). By─ç mo┼╝e do akcji ju┼╝ wcze┼Ťniej wkroczy┼é Steve Jobs, kt├│ry jak donosz─ů media, zap┼éaci┼é "za by─ç mo┼╝e milczenie w tej kwestii" prawie ─çwier─ç miliarda dolar├│w?

Wydaje si─Ö, ┼╝e Steve Jobs pu┼Ťci┼é 6 czerwca do wszystkich oko - muzyka kr─ů┼╝y w internecie w formacie cyfrowym, jest jak powietrze i tlen, kt├│ry wdychamy bezwarunkowo czy tego chcemy czy te┼╝ nie. S┼éuchania muzyki nie mo┼╝na nikomu zabroni─ç i pobiera─ç za to op┼éat w takiej formie jak to ma miejsce dzisiaj. Czas na nowy spos├│b przechowywania i dystrybucji tego typu d├│br - czy┼╝by czas na now─ů rewolucj─Ö?

*OSTATNIA REWOLUCJA APPLE
*

Apple od jesieni tego roku za pomoc─ů us┼éugi iTunes Match b─Ödzie w stanie "zalegalizowa─ç" do 2500 utwor├│w niewiadomego pochodzenia w cenie 25 dolar├│w rocznie. Ale na tym nie spocznie - technologicznie nie jest gotowe (podobnie jak Google czy Amazon) do przechowywania muzycznych terabajt├│w danych w chmurze. Ale b─Ödzie, by─ç mo┼╝e ju┼╝ w ci─ůgu roku lub dw├│ch lat. Wniosek? Apple szykuje kolejn─ů rewolucj─Ö, jednak od┼éo┼╝on─ů w czasie. Tym razem jednak Cupertino nie b─Ödzie prezentowa─ç nowego modelu urz─ůdzenia na "i". By─ç mo┼╝e Steve Jobs za 2 lata po raz ostatni raz wyjdzie na scen─Ö by zaprezentowa─ç us┼éug─Ö, kt├│ra tym razem nie zmieni sposobu w jaki korzystamy z komputer├│w (Mac) czy s┼éuchamy muzyki (iPod, iPhone) ale zmieni spos├│b w jaki muzyk─Ö kupujemy i konsumujemy. Wydaje si─Ö, ┼╝e patrz─ůc na iTunes Match, Apple przygotowuje si─Ö do wprowadzenia abonamentu, kt├│ry pozwoli na legalne ┼Ťci─ůganie muzyki ze sklepu iTunes Store - bez limitu.

Czy to rewolucja? Muzyka "za darmo" w dobrej jako┼Ťci, na wyci─ůgni─Öcie r─Öki (iPhone'a), wsz─Ödzie, zawsze, na ka┼╝dym urz─ůdzeniu Apple i bez ogranicze┼ä. Legalnie. Taka wizja z pewno┼Ťci─ů spodoba si─Ö milionom. Oto m├│g┼éby pa┼Ť─ç ostatni bastion hipokryzji w kt├│rej tkwi─ů od lat prawnicy, uczniowie, nauczyciele, policjanci, politycy ┼Ťci─ůgaj─ůc nielegalne pliki; jak i przedstawiciele wytw├│rni p┼éytowych, kt├│rzy do dzi┼Ť nie mog─ů si─Ö pogodzi─ç i nie mog─ů sobie poradzi─ç z efektami digitalizacji produktu jakim jest muzyka. Ta walka nie ma sensu - muzyka wraz w wsparciem wytw├│rni sta┼éa si─Ö produktem, arty┼Ťci - animatorami rozrywki, a jedynym celem sta┼é si─Ö zarobek. Muzyka to dzi┼Ť produkt, kt├│ry podobne jak opony w aucie - zu┼╝ywa si─Ö. Je┼Ťli tak, to czemu muzyki nie mo┼╝na kupowa─ç w pakiecie tak jak torebek chusteczek w Tesco ? Utwory Dody czy Rihanny s─ů hitami, kt├│re za rok wyl─ůduj─ů na ┼Ťmietniku historii, podobnie jak zu┼╝yte chustki do nosa. ┼Üwiat si─Ö zmieni┼é i Apple wydaje si─Ö to rozumie─ç.

ZAPANOWA─ć NA CHAOSEM

Sam Steve Jobs nie by┼é nigdy zwolennikiem abonamentu na muzyk─Ö - uwa┼╝a┼é ┼╝e powinno kupowa─ç si─Ö utw├│r za okre┼Ťlon─ů cen─Ö. Ka┼╝dy bowiem chcia┼é mie─ç muzyk─Ö w swoim zasi─Ögu by m├│c jej pos┼éucha─ç wtedy kiedy ma na to ochot─Ö. Ten sam Jobs zauwa┼╝a jednak ┼╝e ┼Ťwiat poszed┼é do przodu i podobnie jak pliki filmowe, tak┼╝e pliki muzyczne mo┼╝na streamowa─ç dzi┼Ť z internetu. Muzyka jest ju┼╝ wsz─Ödzie - trafia do nas i atakuje bez przerwy - w radiu, telewizji, koncertach, pubach - teraz wdziera si─Ö bezpo┼Ťrednio do naszych urz─ůdze┼ä bezprzewodowych w postaci program├│w Pandora czy Tuba FM. Mo┼╝na mie─ç j─ů wsz─Ödzie, w ka┼╝dej ilo┼Ťci i na wyci─ůgni─Öcie r─Öki. Jak nie odp┼éatnie, to przecie┼╝ tak┼╝e za darmo (YouTube). Wytw├│rnie muzyczne staj─ů wi─Öc przed wyzwaniem - czy szalenie broni─ç swoich praw do tego co wydaje si─Ö by─ç ju┼╝ poza ca┼ékowit─ů kontrol─ů, czy po prostu muzyk─Ö "uwolni─ç" a samemu pobiera─ç op┼éaty, kt├│re i tak w ostatecznym rozrachunku przynios─ů wi─Ökszy zysk, ni┼╝ utrzymanie status quo. W my┼Ťl zasady "lepiej zarobi─ç mniej ni┼╝ przez piractwo w og├│le" wydaje si─Ö by─ç dobrym pomys┼éem - ten trend chyba wyczuwa samo Apple a iTunes Match to stopa w┼éo┼╝ona w drzwi biura muzycznych gigant├│w - Cupertino na pewno na tym nie poprzestanieÔÇŽ

iTunes Match mo┼╝e sta─ç si─Ö (cho─ç nie musi) preludium do rewolucji jakiej nie by┼éo w dziejach Internetu. Odk─ůd muzyki nie s┼éucha si─Ö za pomoc─ů fizycznych no┼Ťnik├│w a do jej konsumpcji nie potrzeba chodzi─ç do sklepu, nie mo┼╝na jej ju┼╝ sprzedawa─ç. Mo┼╝na wykupi─ç prawo do jej s┼éuchania. Poniewa┼╝ ┼Ťwiat p─Ödzi coraz szybciej, konsument jest w stanie przyswoi─ç jedynie pewn─ů liczb─Ö p┼éyt czy utwor├│w bo na wi─Öcej nie ma zwyczajnie czasu. Koncerny twierdz─ů, ┼╝e ponosz─ů przez piractwo ogromne straty, ale ilu pirat├│w maj─ůcych wielogigabajtowe biblioteki mp3, przes┼éucha┼éy je cho─ç raz w ┼╝yciu w ca┼éo┼Ťci ? Apple mog┼éoby wprowadzi─ç ┼Ťwiatow─ů r├│wnowag─Ö mi─Ödzy tym co sprawiedliwe i legalne, zmieniaj─ůc bieg wydarze┼ä na zawsze. Abonament na muzyk─Ö sta┼éby si─Ö ostatni─ů rewolucj─ů Apple w takim rozmiarze. Patrz─ůc z tej, jak na razie wydaje si─Ö niewiarygodnej perspektywy, ostatnia konferencja Apple to kamie┼ä milowy w historii nowoczesnych technologii. Pytanie czy ta wizja jest realna, pozostawiam czytelnikom.

Rafał Pawłowski

=