Wyginający się iPhone, czyli jak wykorzystać kryzys Apple w real-time marketingu
Użytkownicy mediów społecznościowych wyśmiewają Apple, a inne marki wykorzystują motyw BendGate w swoich działaniach online. To nie był najlepszy tydzień dla Apple. Zaraz po rozpoczęciu wysyłki nowego iPhone’a 6 Plus oraz jego sprzedaży w sklepach, w sieci zaczęły rozpowszechniać się plotki o tym, że nowa wersja urządzenia się zgina za pomocą dłoni.
W ciągu 24 godzin w Internecie pojawiło się ponad 20 tysięcy treści dotyczących wyginającego się telefonu. Ponadto, stosunek negatywnych komentarzy do pozytywnych zaczął gwałtownie rosnąć. Ludzie, którzy początkowo myśleli o zakupie nowego iPhone’a zmieniali zdanie, dzieląc się tą informację w mediach społecznościowych. Brzmi wystarczająco źle? To jedynie początek złych wiadomości dla Apple. Zaraz po aktualizacji nowego systemu operacyjnego iOS 8.0.1., klienci zaczęli wysyłać liczne raporty dotyczące problemów z funkcjonowaniem systemu i Apple został zmuszony do wycofania aktualizacji. Użytkownicy na ogromną skalę zaczęli naśmiewać się z marki, a sytuacja nie wydaje się poprawiać.
Dobry początek
Nic nie zapowiadało katastrofy dla Apple. Marka miała się bardzo dobrze na początku września. Przed, w trakcie oraz po specjalnym evencie, na którym zostało ogłoszonych wiele nowości ludzie oszaleli na punkcie Apple. Większość blogów i serwisów technologicznych poświeciła prawie całą uwagę tej marce. Poniższy wykres odzwierciedla korzystną sytuację dla Apple. Podczas wrześniowego wydarzenia liczba treści dotyczących iPhone’a 6 przekroczyła poziom 50 tysięcy treści dziennie. Jest to bardzo imponujący wyniki i wskazuje na to, że bardzo duża część uwagi mediów w tym czasie skupiła się wyłącznie na tej marce. Jednak w piątek, 22 września pierwsze iPhone’y 6 Plus dotarły do klientów i w sieci zaczęły się rozprzestrzeniać negatywne komentarze dotyczące urządzeń.
#BendGate
Użytkowincy internetowi bardzo chętnie udostępniali zabawne memy oraz filmiki o zginającym się iPhonie, Zwłaszcza po video teście (https://www.youtube.com/watch?v=znK652H6yQM&feature=youtu.be) stworzonym przez Unbox Therapy. W ciągu 24 godzin szacowana liczba treści dotyczących zginającego się iPhone wyniosła 20 tysięcy treści, które dotarły do aż 28 milionów ludzi! Poniżej prezentujemy przykłady najzabawniejszych memów i żartów, udostępnionych w sieci.
#bendgate LEAKED: new iPhone Dali Edition! pic.twitter.com/0aOi9bteOX
— Phone Designer (@PhoneDesigner) September 24, 2014
#bendgate If you can't break your smartphone you're not trying hard enough.
— Paul (@reflectivist) September 26, 2014
Brillant! #ImOooldAndIKnow RT @iGriever: Breaking: new Apple Executives Page #bendgate pic.twitter.com/CG68F1WqX6
— Arno (@ArnoBrn) September 26, 2014
#Bendgate LOL. #iPhone 6 $AAPL pic.twitter.com/2VkkEGFqQi
— Veeru789 (@CVKedarnath) September 26, 2014
Now we finally know what the 'plus' in the iPhone 6 stands for. #BendGate
— Akshay Naravane (@SeedheSaadhe) September 26, 2014
Will it bend? #BendGate http://t.co/AErWNkO3OK pic.twitter.com/dwabxeIwlq
— Göran Fröjdh (@frojdh) September 26, 2014
Just ordered my iPhone 6 Plus pants #bendgate pic.twitter.com/Pym7GYagQc
— Joe Seifi (@joeseifi) September 23, 2014
ROUNDUP: The Internet’s hilarious reactions to #bendgate http://t.co/9UF2xBlE5U
Image via @OmarMohsen04 pic.twitter.com/DHWPyLMVIT
— The Next Web (@TheNextWeb) September 25, 2014
What's with the bent iPhone 6 and the sloppy iOS 8? Steve Jobs must be fuming looking at this mess right now.
— PK Built My Hotrod (@HABSMAKEMECRY) September 26, 2014
I hope the #iphone6 #BendGate issue helps to rid the world of hipster skinny jeans. That would Job's greatest gift to the world, ever.
— Nick Disney (@ndisney) September 23, 2014
So jealous none of my Androids have magical bendability. Guess they were too cheap. :) #bendgate
— Simon Cousins (@simon_cousins) September 24, 2014
iTaco. #BendGate
http://t.co/hssIpCoGV7 pic.twitter.com/im0CaD6ejC— 9GAG (@9GAG) September 26, 2014
Marki trolują Apple
Nie tylko użytkownicy mediów społecznościowych potrafią wykazać się kreatywnością. Konkurencja Apple sprytnie wykorzystała kryzys BendGate w swoich działaniach online. Wizerunek zginającego się iPhone’a 6 Plus został wielokrotnie udostępniony przez firmy na różnych profilach społecznościowych. Oczywiście każda z nim zrobiła to w wyszukany i zabawny sposób, tak aby zaangażować jeszcze więcej osób. Są to doskonałe przykłady real-time marketingu, który w dzisiejszych czasach stanowi doskonałe narzędzie do zwiększania liczby obserwatorów i w konsekwencji klientów.
Samsung – największa konkurencja Apple – uderzyła dwukrotnie:
Curved. Not bent. #GALAXYNoteEdge pic.twitter.com/OTPIYlI07f
— Samsung Mobile (@SamsungMobile) September 25, 2014
RT Samsung Mobile USA has a new advertisement targeting the Apple iPhone 6 bending issue.... http://t.co/4OGcgvQrLO pic.twitter.com/RiGdFdAf0M
— Trystan (@Trystan2k) September 25, 2014
Inne marki urządzeń mobilnych również nie próżnowały i szybko odpowiedziały na BendGate:
Our phone doesn't bend, it flexes...on purpose. #bendgate pic.twitter.com/d1DudxDQgf
— LG USA Mobile (@LGUSAMobile) September 24, 2014
…wykorzystując wyszukane poczucie humoru:
Designed to withstand the most demanding environments. Like your pockets. #HTCOneM8
— HTC USA (@HTCUSA) September 24, 2014
Jednak nie tylko marki telefonów włączyły się do dyskusji. Firmy całkowicie niezwiązane z branżą bardzo sprytnie wykorzystały motyw zginającego iPhona w promowaniu własnych produktów:
Dear Apple… #BendGate pic.twitter.com/XJ8zVEUog9
— Heineken NL (@Heineken_NL) September 25, 2014
We've only ever had curves in all the right places #bendgate pic.twitter.com/D7MD81VZli
— Coca-Cola GB (@CocaCola_GB) September 25, 2014
Avoid #bendgate with our hidden security side pocket. Smart phone, meet the #SmartestKhakis ever made. pic.twitter.com/Eb2bvg6fcS
— Dockers (@Dockers) September 24, 2014
Bends rule! #bendgate #hyperbolicparabaloid pic.twitter.com/AlreYLQ6D1
— Pringles (@Pringles) September 25, 2014
The only curve your startup wants is growth #seedcamp #bendgate pic.twitter.com/vq7us2dQPS
— seedcamp (@seedcamp) September 25, 2014
We happen to think bending’s underrated! #LenovoYoga #bendgate pic.twitter.com/cCP2hkkYO5
— Lenovo UK & Ireland (@lenovo_UKI) September 25, 2014
Curved by design > Bent out of shape #bendgate pic.twitter.com/Q0q3sSNa8Q
— LG Electronics (@LGUS) September 25, 2014
A to naszym zdaniem real-time marketing win. Treści, odnoszące się do odpowiedzi KitKat’a w ciągu doby od udostępnienia ich pierwszego postu stanowiły około 10% wszystkich treści dotyczących BendGate i najbardziej przypadły do gustu internautom.
We don't bend, we #break.
#bendgate #iPhone6plus pic.twitter.com/uippCg4kCi
— KITKAT (@KITKAT) September 24, 2014
So what else bends or #breaks?
#bendgate #iPhone6plus pic.twitter.com/tDtjE15Snc
— KITKAT (@KITKAT) September 25, 2014
Spadek sprzedaży
W najgorszym scenariuszu Apple może stracić mnóstwo oddanych fanów i klientów. Wydaje się to bardzo prawdopodobne, zwłaszcza, że wielu użytkowników napisało na swoich profilach, że nie zamierzają już kupować nowego iPhone’a 6 Plus, pomimo że taki mieli plan wcześniej. Niektórzy nawet dzielą się informacją o odwołaniu zamówienia telefonu. Co więcej Apple zostało zmuszone do wycofania nowej aktualizacji iOS 8.0.1 z uwagi na liczne skargi wysłane do firmy. Przyszłość urządzeń Apple nie wydaje się zbyt kolorowa i bardzo wiele zależy od marki oraz od tego jak poradzi sobie z kryzysem. Firma zdążyła już odpowiedzieć swojej publiczności, zapewniając, że iPhone 6 Plus przeszedł rygorystyczne testy i jedynie 9 osób zgłosiło oficjalnie problemy ze zginającym się urządzeniem. Jednak mogą to nie być wystarczające działania przeciwko tak ogromnej fali żartów o Apple. W artykule z Forbse’a można dowiedzieć się więcej na temat możliwych wyników dla firmy.
Just canceled my #iphone6 plus order after seeing the bending issue. smh #BendGate pic.twitter.com/Ajdy8myRwm
— Garrett Peek (@GKPGKP) September 24, 2014
Natalia Chrzanowska, analityk w Brand24 wrote: Sytuacja, z którą boryka się teraz Apple pokazuje jak ogromną siłę stanowią użytkownicy mediów społecznościowych. W ciągu kilku dni sprawili oni, że reputacja bardzo silnej marki została podważona i nie będzie łatwo im tego naprawić. Jeszcze 10 lat temu prawdopodobnie kilka skarg od użytkowników zostałoby wyjaśnionych zanim informacja dostałaby się do wiadomości publicznej. W czasach Facebooka firma może nawet nie zdążyć zareagować na problem, który w krótkim czasie nie będzie dotyczyć 9 niezadowolonych użytkowników, ale 9 milionów obecnych i potencjalnych klientów. W sieci tego typu informacje rozchodzą się jak wirus. Szczególnie kiedy dotyczą negatywnych wieści. Kryzysy takich marek jak Nestle, nc+, czy Sokołów pokazują jak internauci potrafią się zorganizować, żeby wywrzeć wpływ na firmie. I niejednokrotnie odbija się to trwale na wizerunku marki. Jak można temu zapobiec? Przede wszystkim działać szybko, natychmiast. Tu przydają się narzędzia do monitoringu Internetu, dzięki którym w rzeczywistym czasie dostajemy informacje o tym co o nas piszą i możemy od razu się do tego odnieść. Mówiąc o czasie, chce jeszcze nawiązać do tego jak dziesiątki marek świetnie wykorzystały kryzys Apple'a w działaniach marketingowych. Zareagowały natychmiastowo, odniosły się do popularnego tematu i zrobiły to we własnym wyszukanym stylu. Taki real-time marketing się ceni.
Artykuł pochodzi z bloga Brand24