Spada sprzedaż cyfrowej muzyki i rośnie popularność serwisów streamingowych
Jak donosi serwis internetowy magazynu Billboard, pierwszy raz od otwarcia iTunes Store spadała sprzedaż cyfrowej muzyki oferowanej za pomocą tego typu internetowych sklepów w USA.
Zdaniem firmy Nielsen SoundScan sprzedaż pojedynczych utworów spadała w 2013 roku o 5,7% i wyniosła 1,26 miliarda utworów. Sprzedaż całych albumów utrzymała się właściwie na tym samym poziomie (spadek o 0,1%) i wyniosła 117,6 miliona (117,7 miliona w roku 2012). Przyczyną spadków sprzedaży cyfrowej muzyki jest rosnąca popularność serwisów strumieniujących ją do słuchacza lub udostępniających ją użytkownikowi do słuchania offline za nieduży miesięczny abonament. To właśnie rosnące wpływy z tego typu kanału dystrybucji muzyki wyrównywać mają spadek przychodów z jej sprzedaży.
O rosnącej popularności serwisów oferujących strumieniowanie muzyki, jak Spotify, Dezeer, Wimp czy Rdio, które zastępują inne kanały dystrybucji czy źródła odbioru muzyki, pisałem niedawno TUTAJ na blogu MyApple. Swoją usługę tego typu otworzyło także Apple, choć jej zasięg w porównaniu z wymienionymi powyżej jest na razie ograniczony.
Billboard zwraca także uwagę na stale spadającą sprzedaż płyt CD (spadek o 14,5% - z 193,4 miliona sztuk w 2012 do 164,4 miliona w roku ubiegłym) i ogólnie albumów muzycznych (spadek o 8,4% - z 316 milionów do 289,4 miliona sztuk). W USA wzrosła za to sprzedaż albumów winylowych (z 4,55 miliona do 6 milionów sztuk), które jednak stanowią margines jeśli chodzi o sprzedaż muzyki (2%).
Źródło: _ Billboard_