Nowy, darmowy Affinity dla macOS i Windows. Wersja dla iPada w przygotowaniu
Canva zaprezentowała dziś nową wersję pakietu Affinity – w pełni zintegrowaną aplikację do projektowania graficznego, edycji zdjęć i składu publikacji, dostępną bezpłatnie dla wszystkich użytkowników. To największa zmiana w historii marki Affinity, znanej dotąd z osobnych programów: Designer, Photo i Publisher.
Nowy Affinity łączy funkcje grafiki wektorowej, rastrowej i layoutu w jednym środowisku pracy. Zamiast przełączania się między trzema aplikacjami, użytkownicy mają teraz dostęp do wszystkich narzędzi w jednym interfejsie. Canva zapowiada, że program zachowuje profesjonalne możliwości znane z poprzednich wersji, oferując przy tym lepszą wydajność i płynność pracy przy dużych projektach.
„To narzędzie klasy profesjonalnej, teraz dostępne dla każdego” – podkreśla zespół Affinity w komunikacie. Nowa aplikacja jest kompatybilna z systemami Windows i macOS, a wersja na iPada ma pojawić się wkrótce.
Od osobnych aplikacji do jednego ekosystemu
Dotychczas Serif (twórca Affinity, przejęty przez Canvę w 2024 roku) rozwijał trzy niezależne aplikacje:
Affinity Designer – do grafiki wektorowej,
Affinity Photo – do edycji zdjęć i grafiki rastrowej,
Affinity Publisher – do składu publikacji i layoutu.
Każda z nich była sprzedawana osobno, bez subskrypcji – co stanowiło jedną z największych zalet pakietu w oczach projektantów. Teraz te trzy środowiska zostały zintegrowane w jeden program, który ma oferować elastyczne panele robocze i możliwość dopasowania interfejsu do różnych rodzajów zadań.
Darmowy, ale nie okrojony
Canva zapewnia, że nowy Affinity jest w pełni darmowy i nie jest wersją testową czy ograniczoną funkcjonalnie. Program ma być dostępny bez opłat zarówno dla nowych, jak i dotychczasowych użytkowników. Integracja z platformą Canva ma umożliwiać m.in. łatwe eksportowanie projektów i korzystanie z narzędzi AI dostępnych w planie Canva Pro.

Koniec ery osobnych licencji
Wraz z premierą nowego Affinity zakończono sprzedaż dotychczasowych wersji Designer, Photo i Publisher. Użytkownicy, którzy wcześniej kupili te programy, zachowują swoje licencje, ale rozwój nowego oprogramowania będzie skupiony wyłącznie na zunifikowanej wersji.
Nowy Affinity to nie tylko zmiana technologiczna, ale także strategiczna – wpisująca się w szerszą wizję Canvy, która od momentu przejęcia Serif zapowiadała „demokratyzację profesjonalnych narzędzi kreatywnych”.
Nowe Affinity dla macOS i Windows można pobrać za darmo ze strony www.affinity.studio.
Co na to Apple i Adobe?
Ruch Canvy polegający na udostępnieniu zunifikowanego i darmowego pakietu do grafiki wektorowej, rastrowej i składu moim zdaniem mocno namiesza na rynku tego typu aplikacji. Może dotychczasowe aplikacje Affinity od Serif i nowy zunifikowany kombajn – teraz od Canvy – nie oferuje tyle, co pakiet od Adobe, ale jestem zdania, że całkiem sporo użytkowników, w tym profesjonalistów, wybierze darmowy pakiet od Affinity, zwłaszcza że już wcześniej aplikacje Affinity Photo, Affinity Designer i Affinity Publisher cieszyły się ogromną popularnością.
Ciekawy jestem też, co zrobi Apple, które kilka miesięcy temu kupiło równie popularną aplikację Pixelmator Pro. Jak dotąd nie doczekała się ona żadnej aktualizacji ze strony Apple i to nawet takiej, która dostosowałaby ikonę programu do macOS 26.
Źródło: Canva