Spotify od dawna zalicza się do grona najgłośniejszych krytyków prowizji pobieranych przez Apple od płatności dokonywanych za pośrednictwem App Store. Teraz firma zapowiedziała, że ostatecznie wyłączy klientom możliwość tej formy opłacania subskrypcji.

Spotify już w 2016 roku wyłączyło nowym użytkownikom możliwość opłacania abonamentu poprzez system płatności Apple. Użytkownicy, którzy mieli już wtedy wykupioną subskrypcję za pośrednictwem App Store, mogli ją jednak nadal kontynuować. Teraz zadecydowano, że im również zostanie odebrana taka możliwość. Przedstawiciele Spotify potwierdzili oficjalnie, że wszyscy klienci opłacający abonament premium za pośrednictwem App Store wraz z końcem swojego następnego okresu rozliczeniowego zostaną automatycznie przeniesieni na plan darmowy. By ponownie aktywować Spotify Premium będą musieli zalogować się na swoje konto na stronie spotify.com i aktywować nową subskrypcję z inną formą płatności.

Spór między Spotify i Apple dotyczący prowizji trwa już od lat. Firma ta już w 2011 roku zaczęła otwarcie krytykować sposób funkcjonowania sklepu App Store i, mimo nacisków ze strony Apple, odmawiała korzystania z wbudowanego w ten sklep systemu płatności. W 2014 ugięła się i wprowadziła możliwość opłacania abonamentu w ten sposób, by, jak już wcześniej wspomniałem, wyłączyć ją zaledwie dwa lata później. W 2019 roku Spotify złożyło skargę na Apple do Komisji Europejskiej, zarzucając firmie nieuczciwe praktyki szkodzące konkurencji, oraz zorganizowało oczerniającą Apple kampanię marketingową pod hasłem Time to Play Fair. Rok później Spotify znalazło się wśród założycieli organizacji Coalition for App Fairness, zrzeszającej firmy zarzucające Apple działania monopolistyczne.

Źródło: Variety