**Nie opadł jeszcze kurz po wczorajszej premierze iOS 4.1 na iPhone'a i iPod touch, a firma z Cupertino zaskakuje po raz kolejny.

**
W komunikacie dla deweloperów oznajmiła, że zostawia sobie otwartą furtkę w procesie odrzucania bezsensownych i nieprzydatnych aplikacji takich jak np. iFart. Dotyczy to także mało wartościowych aplikacji, które można zrobic w kilka dni (a we flashu nawet w kilka godzin). Być może oznacza to koniec zalewu programów służących "do niczego". Ciekawe tylko na jakich zasadach Apple będzie osądzać, która aplikacja jest mało przydatna, a która nie. Zapewne obrana metoda będzie budziła sporo kontrowersji w przyszłości.

Druga informacja jest równie zaskakująca - Apple będzie dopuszczać użycie aplikacji firm trzecich do tworzenia programów w SDK - wynika z tego że również tych kompilowanych we Flashu.

O opinię poprosiliśmy łódzkiego dewelopera Sylwestra Łosia, autora takich hitów App Store jak Arcade Pool Online czy Artstudio:

S.Ł.: Decyzja Apple daje deweloperom możliwość skompilowania gier flashowych, normalnie dostępnych na stronach www, do postaci aplikacji na iPhone'a i iPada, a następnie umieszczenie ich w App Store. Teoretycznie wystarczy do tego użyć najnowszej wersji Adobe Flash Professional, chociaż z reguły potrzebne są mniejsze lub większe korekty w kodzie gry. Do tej pory, tego rodzaju aplikacje wysyłane do App Store były odrzucane.

Skąd taka nagła zmiana polityki firmy Apple? Ciężko powiedzieć, ale moim zdaniem sa 2 możliwości: albo to pierwszy krok to umieszczenia wtyczki do obsługi Flasha w przeglądarce Safari na iPhone i iPadzie, albo testerzy aplikacji którzy akceptują /odrzucają aplikacje nie byli w stanie do tej pory rozpoznać czy program został stworzony w SDK, Flashu, czy tez innym narzędziu i był to spory problem dla samego Apple. Teraz byłoby to bardziej widoczne.

A jaka jest prawda? Na to pytanie Apple wcześniej czy później będzie musiało odpowiedzieć.

Rafał Pawłowski

Źródło

AKTUALIZACJA: po oświadczeniu Apple akcje Adobe poszły w górę o 12 %, a firma nazwała ruch Cupertino za "świetną informację dla deweloperów". Od teraz funkcje Flash CS5 pozwolą deweloperom tworzyć flashowe aplikacje na platformę iOS. Oczywiście nie oznacza to, że przeglądarka Safari na iPhone czy iPodzie będzie akceptowała kod Flash, ale jak zauważają serwisy, "to jeszcze nie koniec tej historii".