Prezes Apple, Tim Cook, wysłał wszystkim swoim pracownikom wiadomość email, w której odpowiada na zarzuty o złym traktowaniu pracowników w fabrykach produkujących urządzenia firmy.

Doniesienia o warunkach pracy w chińskich fabrykach Foxconn nie milkną od dłuższego czasu. W ostatnich dniach The New York Times opublikował artykuł dotyczący tej sprawy. Według informacji w nim zamieszczonych, Apple od czterech lat wie o złym traktowaniu pracowników w niektórych fabrykach, jednak nie zdecydowało się podjąć konkretnych działań, aby utrzymać na dobrym poziomie niezbędne relacje z dostawcami.

W obszernej wiadomości, Tim Cook stwierdza, że:

...] Jako firma i jako indywidualne osoby, jesteśmy określeni przez nasze wartości. Niestety niektórzy ludzie kwestionują dzisiaj wartości Apple; chciałbym odpowiedzieć bezpośrednio Wam w tej sprawie. Zależy nam na każdym pracowniku naszego światowego łańcucha dostaw. Każdy [nieszczęśliwy] wypadek jest bardzo niepokojący i każdy problem związany z warunkami pracy jest [dla nas] powodem zmartwienia. Jakiekolwiek sugestie, według których nie obchodzi nas to, są fałszywe i obraźliwe. Oskarżenia te są całkowicie niezgodne z naszymi wartościami, sami o tym najlepiej wiecie. Nie jesteśmy tacy. ...]

Każdego roku sprawdzamy więcej fabryk, zwiększając wymagania wobec naszych partnerów i wchodząc głębiej w nasz łańcuch dostaw. ...] Wiemy, że nikt z naszej branży nie robi [w tej sprawie] tyle co my, w aż tyle kwestiach, zmieniając życie aż tylu ludzi.

Jednocześnie nikt nie jest równie otwarty w sprawie wyzwań, z którymi się zmierzamy. Reagujemy na problemy rzetelnie z pomocą najważniejszych światowych władz zajmujących się bezpieczeństwem [pracy], środowiskiem oraz czuwających nad zachowywaniem praw pracowników [fair labor]. ...]”

Kilkanaście dni temu dowiedzieliśmy się, że Apple jako pierwszy technologiczny gigant podjął współpracę z organizacją Fair Labor Association, działającą przeciwko złym warunkom pracy. Ponadto, firma udostępniła pełną listę swoich dostawców i uruchomiła specjalną stronę internetową.

Poniżej zamieszczamy pełną wiadomość autorstwa Tima Cooka, opublikowaną przez serwis 9to5Mac:
[SPOILER]> Team,

As a company and as individuals, we are defined by our values. Unfortunately some people are questioning Apple’s values today, and I’d like to address this with you directly. We care about every worker in our worldwide supply chain. Any accident is deeply troubling, and any issue with working conditions is cause for concern. Any suggestion that we don’t care is patently false and offensive to us. As you know better than anyone, accusations like these are contrary to our values. It’s not who we are.

For the many hundreds of you who are based at our suppliers’ manufacturing sites around the world, or spend long stretches working there away from your families, I know you are as outraged by this as I am. For the people who aren’t as close to the supply chain, you have a right to know the facts.

Every year we inspect more factories, raising the bar for our partners and going deeper into the supply chain. As we reported earlier this month, we’ve made a great deal of progress and improved conditions for hundreds of thousands of workers. We know of no one in our industry doing as much as we are, in as many places, touching as many people.

At the same time, no one has been more up front about the challenges we face. We are attacking problems aggressively with the help of the world’s foremost authorities on safety, the environment, and fair labor. It would be easy to look for problems in fewer places and report prettier results, but those would not be the actions of a leader.

Earlier this month we opened our supply chain for independent evaluations by the Fair Labor Association. Apple was in a unique position to lead the industry by taking this step, and we did it without hesitation. This will lead to more frequent and more transparent reporting on our supply chain, which we welcome. These are the kinds of actions our customers expect from Apple, and we will take more of them in the future.

We are focused on educating workers about their rights, so they are empowered to speak up when they see unsafe conditions or unfair treatment. As you know, more than a million people have been trained by our program.

We will continue to dig deeper, and we will undoubtedly find more issues. What we will not do — and never have done — is stand still or turn a blind eye to problems in our supply chain. On this you have my word. You can follow our progress at apple.com/supplierresponsibility.

To those within Apple who are tackling these issues every day, you have our thanks and admiration. Your work is significant and it is changing people’s lives. We are all proud to work alongside you.

Tim[/SPOILER]

Źródło: 9to5Mac, MacRumors, The New York Times