Osmo - hybrydowe gry edukacyjne dla iPada
Przednia kamera w iPhone'ach i iPadach służy nie tylko do robienia sobie autoportretów z dzióbkiem, czyli tzw. zdjęć selfie. Dzięki niej można połączyć gry wideo i programy edukacyjne z tradycyjnymi klockami czy zabawkami. Tak właśnie jest w przypadku hybrydowych gier edukacyjnych Osmo.
Pomysł wykorzystania przedniej kamery do uatrakcyjnienia gry na iPadzie czy iPhonie nie jest nowy. Pamiętam już pięć lat temu w sklepach pojawiły się figurki Angry Birds, które za pomocą specjalnego teleportera, będącego tak naprawdę specjalną soczewką, która skanowała miniaturowy kod QR znajdujący się pod każdą z nich, można było niejako przenieść wprost do gry (a tak naprawdę odblokować ich cyfrowe wersje). W ich przypadku chodziło moim zdaniem tylko i wyłącznie o wyciągnięcie z portfela rodziców jak największej ilości pieniędzy. Nie było w tym nic specjalnie edukacyjnego, choć pomysł był wtedy dość nowatorski.
Zdecydowanie inaczej podchodzi do tematu producent hybrydowych gier edukacyjnych Osmo dla iPada. W ofercie jest kilka różnych gier dostępnych osobno lub w większym zestawie wraz z podstawowym akcesorium, jakim jest specjalna baza pod iPada wraz z czerwoną nakładką na przednią kamerę, wyposażoną w lustro pozwalające na rejestrację obszaru znajdującego się bezpośrednio przed iPadem.
Baza wykonana jest z białego plastiku. Sprawia solidne wrażenie, no i może służyć na co dzień za zwykłą podstawkę pod niemal dowolny model iPada. Fabrycznie ustawiona jest pod iPada Air (Air 2 pasuje doskonale) i iPada mini. Po obróceniu specjalnych plastikowych wkładów będzie też pasować do iPada 2, 3 i 4. Wycięcie w centralnej części i otwór w postawie pozwalają na przeciągniecie kabla i ładowanie urządzenia w trakcie zabawy, a także na dostęp do przycisku Home.
W ofercie Osmo są gry na różnym poziomie skomplikowania. Mnie i moim synom najbardziej przypadły do gustu dwie pozycje: Osmo Coding i Osmo Pizza.
Osmo Coding
Nie ukrywam, że ta gra interesowała mnie najbardziej. Jest to powiem kolejna gra hybrydowa służąca do nauki podstaw programowania. Jak część z czytelników wie, uczę podstaw programowania w klasie mojego starszego syna (7-latki) za pomocą aplikacji Swift Playgrounds. Żywo interesuję się też jednak innymi tego typu rozwiązaniami, które pozwalają uczyć dzieci poprzez zabawę. Niedawno opisywałem hybrydową grę Scottie Go. Osmo Coding, ze względu na swój hybrydowy charakter i układanie kodu z klocków, jest podobna właśnie do tej ostatniej.
Oczywiście wszystkie te programy i gry edukacyjne są do siebie podobne. Zarówno w Swift Playgrounds, jak i w Scottie Go i Osmo Coding zadaniem dziecka jest prowadzenie bohatera za pomocą przygotowanego kodu. Dwie ostatnie pozycje wykorzystują w tym celu klocki. Scottie Go - tekturowe, układane na planszy, wyposażone w kody QR, które skanowane są przez tylną kamerę w iPhonie lub iPadzie. W Osmo Coding klocki są większe i wygodniejsze, bo wyposażone w magnesy. Jest ich co prawda mniej i obejmują mniejszy zakres podstaw programowania - nie ma na przykład instrukcji warunkowych czy możliwości tworzenia własnych funkcji. Sam kod tworzy się trochę inaczej. Nie chodzi o tworzenie od razu całego kodu, wystarczą krótkie lub dłuższe fragmenty, dzięki którym bohater przejdzie po wyznaczonej trasie, zbierając przy okazji jego ulubione truskawki.
Jak wspomniałem wyżej, klocki są dość duże i wykonane są z plastiku. Dzięki czemu trzymają się razem. Sama idea budowania kodu jest właściwie identyczna jak w Scottie Go. Łączymy odpowiednie klocki instrukcji tak, by pasowały do siebie, a jeśli potrzeba, dodajemy do nich klocki informujące o ilości powtórzeń danej instrukcji. Klocki z instrukcjami wyposażone są dodatkowo w ruchome tarcze ze strzałkami wskazującymi kierunek ruchu.
Całość jest prosta do zrozumienia dla 6 - 7-latka. Aplikacja dodatkowo podświetla pola, którymi poruszać się ma bohater według instrukcji w kodzie. Dzięki temu można łatwo skorygować błędy jeszcze przed uruchomieniem samego programu. Do tego ostatniego służy klocek z przyciskiem Play.
Gra Osmo Coding dostępna jest w sklepie MyApple w cenie 268 zł.
Aplikacja Osmo Coding dla iPada
Osmo Pizza Co.
Ta hybrydowa gra edukacyjna pozwala dzieciom na zabawę w prowadzenie pizzerii. Muszą one nie tylko przygotowywać pizzę zgodnie z zamówieniem klienta i na czas, ale także przyjmować zapłatę i wydawać resztę.
W komplecie znalazła się specjalna tekturowa pizza, na którą nakłada się tekturowe składniki. Po obróceniu krążek służy za tackę na resztę, jaką dzieci będą wydawać wirtualnym klientom. Z tektury wykonano także monety i banknoty.
Gra wymaga trochę refleksu i podstawowych umiejętności matematycznych. Dzieci mogą rozwijać zarówno te ostatnie, jak i uczyć się przedsiębiorczości.
Gra Osmo Pizza Co. dostępna jest w sklepie MyApple w cenie 194,50 zł
Aplikacja Osmo Pizza Co. dla iPada
Trzy ostatnie opisywane przeze mnie gry są zdecydowanie mniej skomplikowane. Można kupić je osobno lub w jednym zestawie z podstawką (Osmo Genius Kit)
Osmo Numbers
To z kolei prosta hybrydowa gra, w której dzieci uczą się prostych działań matematycznych zarówno z wykorzystaniem liczb zapisywanych cyframi arabskimi, jak i symbolami z kostki do gry. Wszystko sprowadza się do układania przed iPadem odpowiednich klocków, by uzyskać zadaną liczbę.
Zadania oczywiście nie są trudne, choć wymagają od dziecka znajomości cyfr rzymskich i podstawowej umiejętności liczenia.
Osmo Words
Ta gra dostępna jest w zestawie razem z podstawką (bazą) i reflektorem (specjalną nakładką z lustrem). Tutaj zadaniem dziecka jest układanie przed iPadem liter, które występują w słowie opisującym widoczny na ekranie obiekt. Nie ma potrzeby układania dwa czy więcej razy tej samej litery. Wystarczy położyć jedną, by wszystkie występujące w słowie, które należy odgadnąć, zostały ujawnione.
W Osmo Words grać można w pojedynkę lub w dwie osoby.
Osmo Words Kit z podstawką i reflektorem dostępna jest w sklepie MyApple w cenie 268 zł.
Aplikacja Numbers for Osmo dla iPada
Osmo Tangram
Tutaj zadaniem gracza jest układanie ze znajdujących się w zestawie figur geometrycznych różnych zadanych kształtów. Tangram to dość popularna gra. Pamiętam, że jej kieszonkową wersję analogową można było kupić na straganach z różnymi prostymi zabawkami w cenie nawet kilku złotych. Osmo Tangram można kupić w zestawie z innym grami oraz podstawką pod iPada i wspomnianą już wielokrotnie nakładką z lustrem (reflektorem).
Podsumowanie.
Hybrydowe gry edukacyjne Osmo to świetna zabawa dla najmłodszych. Dzięki takiej właśnie swojej naturze uczą dzieci nie tylko programowania, matematyki, przedsiębiorczości czy angielskich słówek, ale także rozwijają zdolności manualne. Zabawa nie ogranicza się tylko do stukania palcem w ekran.
Osmo Coding i Osmo Pizza Co. to gry dla trochę starszych dzieci, z kolei Osmo Words, Osmo Numbers i Osmo Tangram to rozrywka moim zdaniem dla 4 - 5-latków.
Wszystkie akcesoria, klocki czy podstawka - baza są dobrze wykonane. Jedyne, do czego mógłbym się przyczepić, to cena. Niestety nie są to zabawki tanie. I tak dla porównania Osmo Coding kosztuje 268 zł, podczas gdy mimo wszystko trochę bardziej uniwersalne ScottieGo! można kupić już za 169 zł.
Jeśli jednak cena nie stanowi bariery, to szczerze polecam rodzicom, dziadkom czy ciociom i wujkom, którzy chcą, by dzieci nie spędzały przed iPadem czasu w sposób bezproduktywny, grając w niezbyt rozwijające gry lub oglądając głupie filmy na YouTubie.