HAL 9000, Apple i milenijna pluskwa
31 stycznia 1999 roku podczas finałowego meczu o mistrzostwo ligi futbolu amerykańskiego, czyli Super Bowl, wyemitowana została reklama komputerów Macintosh. Był to pierwszy spot Apple emitowany podczas tej imprezy od 1985 roku. Jego twórca - Ken Segall - wspomina kulisy powstania tej świetnej reklamówki.
W spocie tym wystąpił HAL 9000 - komputer statku kosmicznego Discovery One, jeden z bohaterów filmu Odyseja Kosmiczna 2001, który wskutek otrzymania błędnych poleceń zbuntował się przeciw załodze i zabił niemal wszystkich jej członków. W reklamie Apple HAL 9000 tłumaczy się niejako z tego, co się stało na pokładzie Discovery One, zganiając winę na błąd roku 2000 (Y2K).
Przypomnijmy, że pod koniec ubiegłego stulecia pojawił się problem z obliczeniem czasu przez komputery, z których wiele zapisywało rok tylko za pomocą dwóch ostatnich cyfr. Był to tak zwany problem roku 2000 zwany też pluskwą milenijną. Według tego zapisu rok 1901 i 2001 był zapisywany jednakowo. Ten system zapisu wprowadzono jeszcze w epoce pierwszych komputerów. Później nikt nie zaprzątał sobie tym głowy, aż do końca lat 90-tych. I choć ostatecznie okazało się, że problem ten był w dużym stopniu wyolbrzymiony - żadna apokalipsa nie nastąpiła - to faktycznie Apple mogło pochwalić się tym, że zegar w komputerach Macintosh potrafił poprawnie zapisać datę aż do roku 29940.
Na swoim blogu Ken Segall wspomina, jak wpadł na pomysł tej reklamy (myślał na tym w łóżku przed zaśnięciem i musiał pofatygować się na górę, by przyczepić żółtą karteczkę z pomysłem do ekranu swojego Maca) i jak zareagował na nią Steve Jobs. Okazało się, że zaakceptował pomysł od razu i to on chciał, by reklama została nadana podczas Super Bowl w styczniu 1999 roku. Tym razem to nie Steve mógł być problemem, ale wytwórnia MGM i reżyser Stanley Kubrick. Ten ostatni posiadał prawa do postaci komputera HAL 9000. Aby go przekonać agencja przygotowała specjalną paczkę zawierającą plakaty kampanii Think Different, włącznie z samym spotem reklamowym. Reklama z komputerem HAL 9000 miała być jej rozszerzeniem. Kubrick zgodził się od razu. Ostatecznie jedyną osobą, która nie chciała wziąć udziału w reaktywowania jednego z głównych bohaterów Odysei Kosmicznej 2001 był Douglas Rein, który użyczył mu głosu. W reklamie Apple HAL 9000 mówił głosem Toma Kane'a.
Pełna historia powstania tej reklamy znajduje się na blogu Kena Segalla.
Reklama Apple - HAL: