Zdaniem wielu osób dobry produkt nie potrzebuje reklamy, jednak w warunkach dużej konkurencji, bez odpowiedniego i ciągłego eksponowania ma on mniejsze szanse na zaistnienie w świadomości konsumentów. Nie dziwi zatem fakt, iż firma Apple przywiązuje szczególne znaczenie do promocji własnej marki. Równie ważnym aspektem działalności firmy z Cupertino jest kwestia zapewnienia dostępności oferowanych usług i produktów możliwie dużej grupie osób bez względu na ich niepełnosprawność, poziom edukacji czy wiek. Choć trudno wyobrazić sobie pogodzenie reklam bazujących na treściach audio-wizualnych z ich dostępnością dla osób niewidomych i słabowidzących, to mimo wszystko Apple podjęło działania w tym kierunku.

Big 96b6a201 b336 41a9 a172 108d449afc9c

W iTunes Store można kupić lub wypożyczyć filmy oznaczone symbolem AD (ang. audio description, pol. audiodeskrypcja), co oznacza, iż zawierają one ścieżkę z opisem dźwiękowym dla osób niewidomych i słabowidzących. Audiodeskrypcja polega na dodaniu osobnego pliku audio z ścieżką narracyjną opisującą, co widać na ekranie, dzięki czemu osoby z dysfunkcją wzroku mają ułatwiony dostęp do treści wizualnych. Audiodeskrypcja przybiera postać dodatkowej ścieżki dźwiękowej pomiędzy dialogami opisującej takie wizualne elementy kompozycji obrazu, jak: scenografia, gra aktorów, kostiumy, czy barwy i światło, których osoby niewidome nie są w stanie samodzielnie zobaczyć.

W nowszych wersjach systemu OS X oraz iOS, użytkownicy otrzymali możliwość włączenia audiodeskrypcji także w klipach wideo HTML5 wyświetlanych w przeglądarce Safari. Na łamach MyApple informujemy Was często o nowych reklamach Apple, jakie producent udostępnia na swoim kanale w serwisie YouTube. Niestety, niektóre witryny i aplikacje firm trzecich udostępniają własne elementy sterujące dźwiękiem nagrań wideo nieuwzględniające audiodeskrypcji, dlatego publikowane w YouTube spoty Apple są niedostępne dla osób z dysfunkcją wzroku. Aby zapewnić ułatwiony dostęp do materiałów reklamowych także tej grupie odbiorców, Apple udostępniło wspomniane spoty reklamowe opatrzone audiodeskrypcją na swojej stronie internetowej.

Na szczęście, nie jest to tylko eksperyment. Firma z Cupertino planuje udostępniać kolejne spoty reklamowe zawierające audiodeskrypcję dla osób z dysfunkcją wzroku, co w odpowiedzi na moje pytanie potwierdziła wiceprezes Apple d/s środowiska, polityki i inicjatyw społecznych Lisa Jackson.

Aby włączyć audiodeskrypcję w filmach, postępuj według poniższych wskazówek:

• system OS X/macOS - umieść wskaźnik na filmie, kliknij ikonę dymku dialogowego i wybierz opcję audio, której chcesz użyć;

• system iOS - stuknij ekran, aby wyświetlić opcje odtwarzania, a następnie ikonę dymku dialogowego, aby otworzyć menu Dźwięk i napisy i wybierz ścieżkę z opisem audio, której chcesz użyć;

• Apple TV 4 generacji - przesuń palcem w dół na powierzchni dotykowej pilota, aby wyświetlić panel Informacje, a następnie przesuń palcem w prawo, aby wyświetlić panel Napisy. Przesuń palcem w dół i wybierz opcję, której chcesz użyć;

• Apple TV 2 lub 3 generacji - naciśnij przycisk Wybierz na pilocie i przytrzymaj go przez 3 sekundy, aby wyświetlić kartę Napisy, a następnie wybierz opcję, której chcesz użyć.

Aby opisy audio były używane domyślnie, postępuj według wskazówek:

• system OS X/macOS - na pasku menu u góry ekranu przejdź kolejno do Preferencje systemowe > Dostępność > Opisy i wybierz opcję „Odtwarzaj opisy dźwiękowe, gdy są dostępne”;

• system iOS - przejdź kolejno do Ustawienia > Ogólne > Dostępność > Opisy audio i włącz opcję Preferuj opisy audio;

• system tvOS - przejdź kolejno do Ustawienia > Ogólne > Dostępność i wybierz opcje Opisy audio.

Źródło: Apple