Skocz do zawartości

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj się aby uzyskać pełny dostęp do forum.

Zdjęcie
- - - - -

Programowanie na iPhone [Cz. 1 - Wymagania]


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
43 odpowiedzi w tym temacie

#1 Dawid Szypulski

Dawid Szypulski

  • 5 535 postów
  • Płeć:
  • SkądBiałystok

Napisano 25 września 2009 - 10:10

Dołączona grafika


Co będzie nam potrzebne, aby w ogóle zacząć programować na iPhone? Kilka rzeczy, mniej lub bardziej materialnych. Dla niektórych tylko tyle, a dla innych aż tyle.

Przede wszystkim potrzebne jest dużo chęci. Nikt jeszcze nikomu programowania w jakimkolwiek języku do głowy nie wbił, jeśli ten ktoś tego nie chciał. Drugą niematerialną rzeczą, która się przyda jest znajomość języka angielskiego. Przyda się do czytania dokumentacji. Mam nadzieję, że większość ludzi z branży włada angielskim przynajmniej na takim poziomie, żeby nie mieć problemów z dokumentacją. Nie trzeba rozumieć angielskiego mówionego ze szkockim akcentem i do tego po pijaku :)

Z materialnych rzeczy, Mac, jakiś z procesorem Intela. Nie musi to być Mac Pro z ośmioma rdzeniami i dziesiątkami gigabajtów RAMu. Wystarczy Mac mini. Podobno są też ludzie, którzy programują używając Hackintoshy...

Przydałby się również iPhone lub co najmniej iPod Touch do testowania naszych aplikacji na rzeczywistym sprzęcie. Lepszy jest oczywiście iPhone bo wtedy będziemy mogli sprawdzić wszystkie możliwe funkcje. Dla przykładu iPod Touch nie ma kamery (jeszcze) więc odpadają wszystkie aplikacje, które z niej korzystają. Ja zacząłem się uczyć programować na iPhone'a, nie mając jeszcze samego urządzenia. Symulator był jedynym środowiskiem testowym dla mnie. Tych kilka miesięcy oczekiwania na najnowszy model było naprawdę długie, ale się opłaciło.

Jeśli jeszcze nie mamy powyższych sprzętów ani nie mamy nadmiernie dużo gotówki, warto przejrzeć Allegro oraz eBay. Na pewno znajdzie się jakiś używany sprzęt w dobrym stanie za sensowne pieniądze. Inną opcją jest skorzystanie z uprzejmości znajomych i rodziny mieszkających w Wielkiej Brytanii. Sprzęt tam jest na prawdę dużo tańszy. Przy okazji, jeśli znajomi mieszkają w Londynie możemy im "zafundować" wycieczkę do sklepu Apple na Regent Street. Robi wrażenie.

Zakładam, że chcemy nasze przyszłe aplikacje publikować w AppStore. Potrzebne jest do tego konto Apple iPhone Developer. To też niestety kosztuje $99 (€79) na rok dla osób prywatnych. Rejestrujemy się, płacimy, czekamy na kod aktywacyjny i to wszystko. Możemy publikować aplikacje i zarabiać. Apple zabiera 30%, ale reszta jest nasza.

Na sam koniec zostało SDK do pobrania. 2.4GB dla Leoparda i 2.14GB dla Snow Leoparda. Pobieramy oczywiście tylko jedno, odpowiednie dla zainstalowanego systemu. Aby rozpocząć pobieranie wystarczy AppleID, nie jest konieczne posiadanie konta developera. Instalujemy i już wszystko. W tym pakiecie znajdują się, między innymi XCode, nasze środowisko programistyczne, oraz Interface Builder, w którym jak sama nazwa wskazuje, będziemy budować interfejs aplikacji (choć nie zawsze).

Podsumowując, potrzebujemy dużo chęci, trochę znajomości języka angielskiego, Mac, iPhone lub iPod Touch, zainstalowane SDK i konto developera.

Do dzieła ;)


Tekst pochodzi z bloga iPhone z zaplecza i został napisany przez Marcina Zbijowskiego, twórcę aplikacji iBlip. Dziękujemy autorowi za zgodę na publikację tej i nastęnych części poradnika - przyp. red.

#2 zbiju

zbiju
  • 34 postów

Napisano 25 września 2009 - 10:28

zapraszam do komentarzy na blogu :)

#3 MaGazynieR

MaGazynieR
  • 6 postów

Napisano 25 września 2009 - 11:53

Zakładam, że chcemy nasze przyszłe aplikacje publikować w AppStore. Potrzebne jest do tego [URL="http://developer.apple.com/iphone/"]konto Apple iPhone Developer[/URL]. To też niestety kosztuje $99 (€79) na rok dla osób prywatnych. Rejestrujemy się, płacimy, czekamy na kod aktywacyjny i to wszystko. Możemy publikować aplikacje i zarabiać. Apple zabiera 30%, ale reszta jest nasza.

To nie do końca jest prawda - na firmę też tyle samo kosztuje.

#4 zbiju

zbiju
  • 34 postów

Napisano 25 września 2009 - 11:59

$99 dla osob prywatnych i malych firm, $299 dla firm ktore zatrudniaja 500 lub wiecej pracownikow i potrzebuja dystrybucji in-house

#5 czajnick

czajnick
  • 3 postów

Napisano 25 września 2009 - 20:38

$99 dla osob prywatnych i malych firm, $299 dla firm ktore zatrudniaja 500 lub wiecej pracownikow i potrzebuja dystrybucji in-house


O ile dobrze pamiętam, $99 płacą zarówno osoby prywatne, jak i firmy które chcą publikować na AppStore. Wspomniane $299 płacą firmy, które chcą tworzyć aplikacje typu enterprise do wewnętrznego użytku w firmie.

Rejestracja za $99 na firmę ma tą zaletę, że możemy do takiego konta potem dodawać dowolną ilość programistów, którzy już nic ekstra nie płacą, jedynie zakładają sobie konto na apple.com. Rejestracja taka ma też wadę - Apple weryfikuje, czy dana firma rzeczywiście istnieje, co trochę trwa (nawet w przypadku firmy irlandzkiej, w której pracuję, trwało to nieznośnie długo).

#6 MrBo

MrBo
  • 58 postów
  • SkądBallincollig, Irlandia

Napisano 27 września 2009 - 22:05

Można również założyć konto prywatne a następnie jak założy się firmę skonwertować je do konta firmowego, ale wtedy czas takiej konwersji to nie tydzień a miesiąc i konieczny jest kontakt mailowy i przesłanie dokumentów faxem. Więc polecam od razu zakładać albo na firmę albo prywatnie, z konwersją konta jest po prostu "kupa zabawy".

#7 DNADesigN

DNADesigN
  • 98 postów
  • SkądLegionowo

Napisano 29 września 2009 - 12:49

Ze swoich doświadczeń mogę dodać jedną uwagę na temat procesu rejestracji jako developer. Jeżeli Wasze dane personalne (imię i nazwisko) zawierają polskie znaki narodowe (których nie da się wprowadzić zakładając konto w iTunes) to pamiętajcie, żeby w Purchase Form (formularzu wysyłanym do Apple faksem) uwzględnić swoje dane osobowe w takiej postaci, w jakiej występują na terenie Polski, a nie w takiej, w jakiej wprowadziliście je w iTunes. Zaoszczędzi Wam to parę problemów wynikających z późniejszej weryfikacji i porównaniu danych użytych na formularzu z tymi z karty kredytowej, który odbywa się przez automat na zasadzie porównania łańcuchów znaków.

Miałem właśnie taki problem rejestrując się ('ż' w nazwisku, którego nie wpisałem na Purchase Form), co skutkowało wstrzymaniem aktywacji programu developerskiego. Na szczęście jeden e-mail do devenroll@apple.com rozwiązał problem. W sumie cała aktywacja opóźniła się na szczęście tylko o 3-4 godziny. W każdym razie zwracajcie uwagę na takie szczegóły, jeżeli chcecie uzyskać licencję relatywnie szybko. ;)

W przypadku, kiedy Apple będzie miało większe wątpliwości co do Waszej tożsamości poproszeni zostaniecie o uzupełnienie tzw. Validation Form, na którym trzeba wpisać swój Enroll ID, adres e-mail oraz wstawić tam pieczęć notarialną będącą certyfikatem potwierdzającym Waszą tożsamość. Taki formularz, wraz z ksero dokumentu tożsamości (paszport, prawo jazdy, dowód, itp.), którego dotyczy pieczęć notarialna należy później wysłać na podany przez Apple numer faksu (sic!). Pieczęć potwierdzającą można uzyskać u notariusza, załatwiając sobie notarialne potwierdzenie tożsamości (koszt takiej operacji zaczyna się od kwoty 25-50 zł i jest różny w zależności od notariusza, u którego załatwiacie tą sprawę). Nie musiałem ogólnie tego robić, bo wystarczył e-mail z wyjaśnieniami (jak napisałem wyżej), ale tyle zdążyłem się dowiedzieć na ten temat co nieco. Może komuś się przyda. :)

#8 e4gle

e4gle
  • 1 postów

Napisano 27 listopada 2009 - 12:55

Czy konieczny jest Mac, nie wystarczy PC z zainstalwoanym leopardem?

#9 wojtkow

wojtkow


  • 6 767 postów
  • Płeć:
  • SkądPoznań

Napisano 27 listopada 2009 - 13:10

Na tym forum nie omawiamy tematyki hackintosha

#10 DudusCSE

DudusCSE
  • 2 899 postów
  • Skądz Polski

Napisano 27 listopada 2009 - 22:32

Czy konieczny jest Mac, nie wystarczy PC z zainstalwoanym leopardem?


Wystarczy.. ale nie wrzucisz takiej aplikacji do AppStore

Na tym forum nie omawiamy tematyki hackintosha

:D

#11 kubateam

kubateam
  • 200 postów
  • SkądKraków

Napisano 19 stycznia 2010 - 16:53

taki trochę offtop - czemu nie da się jej wrzucić do Appstore ?

#12 metal_man

metal_man
  • 489 postów
  • SkądChorzów

Napisano 21 stycznia 2010 - 21:48

Wystarczy.. ale nie wrzucisz takiej aplikacji do AppStore


Nie da sie? Ciekawe. Tak wiem, na forum nie podejmuje sie tematyki hackintosha ale chetnie poczytam dlaczego. Skoro program sie skompilowal to jest OK. Chyba, ze kompilator jakos w magiczny sposob muxuje informacje o sprzecie oraz o systemie.

#13 DudusCSE

DudusCSE
  • 2 899 postów
  • Skądz Polski

Napisano 21 stycznia 2010 - 21:53

Nie da sie? Ciekawe. Tak wiem, na forum nie podejmuje sie tematyki hackintosha ale chetnie poczytam dlaczego. Skoro program sie skompilowal to jest OK. Chyba, ze kompilator jakos w magiczny sposob muxuje informacje o sprzecie oraz o systemie.


To działa na takiej zasadzie jak napisałeś wyżej. ; ) ~ tak ja wyczytałem w necie.

#14 Feta

Feta
  • 70 postów

Napisano 21 stycznia 2010 - 22:01

dobra wszystko ok ale jaki trzeba język znać do programowania aplikacji chyba nie tylko angielski

#15 DudusCSE

DudusCSE
  • 2 899 postów
  • Skądz Polski

Napisano 21 stycznia 2010 - 22:05

dobra wszystko ok ale jaki trzeba język znać do programowania aplikacji chyba nie tylko angielski


"pOkEmOnOwY EnGliSh" - wystarczy ; )




a na serio, Objective C, C++

#16 wojtkow

wojtkow


  • 6 767 postów
  • Płeć:
  • SkądPoznań

Napisano 21 stycznia 2010 - 23:46

Panowie, wszystko jest opisane w tym dziale, proszę nie zaśmiecajmy go.

#17 Feta

Feta
  • 70 postów

Napisano 22 stycznia 2010 - 07:58

Fajnie umiem trochę C++ może spróbuje :D

#18 sieha

sieha
  • 6 postów

Napisano 09 lutego 2010 - 11:46

Do pobrania SDK wystarczy AppleID, a czy do uruchomienia go i testowania tylko w domu będę potrzebował numer aktywacyjnego z konta Apple iPhone Developer? Pytam, bo chciałbym sobie spróbować coś napisać, a nie chciałbym odrazu tego publikować w AppleStore. Z tego co zrozumiałem konto Apple iPhone Developer daje możliwość sprzedaży w AppleStore i pewnie daje jakieś dodatkowe wsparcie, ale czy potrzebuje go do uruchomienia SDK.

#19 webek

webek
  • 4 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 09 lutego 2010 - 12:05

Do pobrania uruchomienia i pisania aplikacji jak i testowania na iPhone Simulator potrzebujesz tylko AppleID, choć tak na prawdę AppleID potrzebujesz tylko do pobrania reszta jest za darmo. Jeżeli natomiast będziesz chciał przetestować, uruchomić aplikację na iPhonie urządzeniu musisz mieć wykupić konto developera 99$ :) Czytałem o różnych sposobach aby to obejść i żeby zainstalować bez kupowania, ale przyznam szczerze, że 99$ to nie jest jeszcze aż tak wielki pieniądz i mi osobiście nie chciało by się kombinować :) Na początek polecam ściagnij zainstaluj i napisz coś :) A potem jak będziesz miał gotowe to sobie kupisz :) Pozdrawiam i mam nadzieję, że trochę pomogłem :)

#20 sieha

sieha
  • 6 postów

Napisano 09 lutego 2010 - 14:51

Dzięki za odpowiedź, takiej informacji potrzebowałem

#21 stolik

stolik
  • 396 postów
  • SkądKatowice, Poland, Poland

Napisano 09 lutego 2010 - 19:20

łeeeee czyli jak nie posiadam macintosha to nic sobie nie napisze ?

#22 DudusCSE

DudusCSE
  • 2 899 postów
  • Skądz Polski

Napisano 09 lutego 2010 - 19:35

Ja się bawiąc, z jakiegoś tutka napisałem kalkulator heh ; )
Jak dorobię grafikę to pokaże.
stolik: A co piszę w pierwszym poście. Prześledź cały temat, trochę się dowiesz.

#23 pejas123

pejas123
  • 175 postów
  • SkądWielkopolska

Napisano 03 marca 2010 - 19:11

Witam, chciałbym spróbować swoich sił w programowaniu na iphone/ipod i chciałbym zakupić do tego odpowiedni komputer. Myślałem o macbook'u unibody albo air. Czy te komputery są w pełni kompatybilne z sdk?

#24 wojtkow

wojtkow


  • 6 767 postów
  • Płeć:
  • SkądPoznań

Napisano 03 marca 2010 - 19:21

Wszystkie Maki na Intelu są "kompatybilne", ważne żebyś miał na nim Snow Leopard bo najnowsze wersje SDK nie działają już na Leopardzie.

#25 wczekalski

wczekalski
  • 121 postów
  • SkądPoznań, Polska

Napisano 16 marca 2010 - 20:21

Witam, W wyniku nadmiaru wolnego czasu i wielkiej sympatii do Apple postanowiłem pobawic sie w programowanie na platformę iPhone OS. Moje pytanie brzmi: w jakich językach mozna programowac oprocz Objc i C++.




Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych