
Kalibracja i korekcja - Problem
#1
Napisano 28 sierpnia 2006 - 11:56
#2
Napisano 28 sierpnia 2006 - 13:05
#3
Napisano 28 sierpnia 2006 - 13:07

#4
Napisano 28 sierpnia 2006 - 14:00
#5
Napisano 28 sierpnia 2006 - 14:15
#6
Napisano 28 sierpnia 2006 - 14:42
#7
Napisano 28 sierpnia 2006 - 15:06
święte słowa, święte :!: :cool:a co do za ciemnych . to blad drukarni . [tak mi sie wydaje] najbezpieczniej bedzie zrobic proofa i przeslac go razem z plikiem
@PaulF ogólnie to nie powinno Cię interesować jak projekcik wyświetla się na innym kompie (nawet na innym mac'u może być widać ciemniej/jaśniej w zależności od kalibaracji usera) Dla Ciebie najważniejsza jest zgodność proofa z tym co wychodzi z maszyny, a z tym czasem bywa różnie

#8
Napisano 28 sierpnia 2006 - 21:39
#9
Napisano 13 listopada 2007 - 14:45
#10
Napisano 24 listopada 2007 - 17:49
- Gamma - w zasadzie wszędzie oscyluje wokoło 2.2 - bo to standard kontrastu dla www (sRGB). Tylko Safari i Explorer obsługują komercyjnie licencjonowany colorsync. Brak tego mechanizmu w pozostałych "wolnych" przeglądarkach niesie ryzyko, że zdjęcia przygotowywane na innych gammach, nie przekonwertowane do sRGB, albo oglądane na monitorach o innej gammie - będą za ciemne albo za jasne.
Jeżeli skalibrujesz monitor na inną niż 2.2, np 1.8 - to masz gwarancje, że zdjęcia oglądane w np Operze czy Camino będą za jasne.
- Temperatura barwowa bieli - w poligrafi jedyna słuszna to 5000K, każdy skalibrowany sprzętowo monitorz własnym indywidualnym profilem wrzuconym do systemu powinien być na taką ustawiony. Kiedyś polecano 6500 (amerykańcy jeszcze kochają ten "standard") bo tani monitor tracił mniej jasności po kalibracji do takiej temperatury.
Ale przy tej wyższej temperaturze barwowej silniej zaznacza się zjawisko metameri - bolesne przy mnogości różnych tuszy w proofingu atramentowym. Dlatego 5000 jest obowiązujące.
Drukarnie można pytać co najwyżej o to czy drukuje zgodnie z ISO 12647 - czyli czy to co zrobisz na standardowych profilach (www.eci.org) będzie u nich wydrukowane poprawnie.
Czyli - posiadasz skalibrowany monitor, pracę przygotowałeś na bazie isocoated_v2_eci.icc (fogra39), każdy certyfikowany do F39 proof wszędzie wyjdzie tak samo - ale czy drukarnia jest zestandaryzowana?
A jeśli to projekt elektroniczny do oglądania na monitorze - to jedynym sensownym rozwiązaniem jest końcowa konwersja do sRGB. Nie ma sensu kopać sięz koniem.
#11
Napisano 25 listopada 2007 - 10:51
#12
Napisano 26 listopada 2007 - 08:45
Skutkowało to tym (sam się naciąłem w druku), że bez stosowania skrajnie silnego GCR to co na proofie jest neutralne - w druku czerwienieje. Wszyscy obwiniają wtedy maszynę, że przyrost magenty za duży o dobre 5% w stosunku do reszty. A to nieprawda.
Fogra 39 poprawia ten błąd, podobnie jak nieco zbyt cyanowy odcień granatu 100+100.
Oficjalnie wspominają tylko o tym drugim. Ale to pierwsze jest sednem poprawki.
Polecam wizytę na European Color Initiative (ECI) |::| english version i pobranie nowej wersji isocoated z 2007. Pomaga.
#13
Napisano 26 listopada 2007 - 08:53
#14
Napisano 26 listopada 2007 - 19:22
Użytkownicy przeglądający ten temat: 1
0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych