Skocz do zawartości

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj się aby uzyskać pełny dostęp do forum.

Zdjęcie
- - - - -

Najlepszy język programowania dla OS X...


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
13 odpowiedzi w tym temacie

#1 student

student
  • 28 postów
  • SkądStargard

Napisano 21 lipca 2008 - 11:54

Siemanko, jak na razie tylko otarłem się o programowanie w Javie i C, jednak chciałbym ten temat zgłębić i to głównie pod kontem OS X. Pytanie brzmi: Jaki język można wykorzystać najefektywniej dla tego systemu operacyjnego? Jakich środowisk programistycznych najlepiej używać? Czytałem trochę w innych tematach ale tam niestety zdania są podzielone i nie do końca wiem, kto się na tym lepiej zna. Jeżeli jest ktoś kto ma doświadczenie w programowaniu pod OS X to będę wdzięczny jak się ze mną podzieli kilkoma wskazówkami. Pozdrawiam ;) PS No i od czego najlepiej zacząć naukę? Znalazłem kilka pdf'ów na stronie apple, ale może ktoś poleci jakiś podręcznik?

#2 Maruder

Maruder
  • 39 postów

Napisano 21 lipca 2008 - 11:57

Nie jestem fachowcem w temacie więc mogę Ci jedynie rzucić słowo klucz: cocoa. Wygóglaj sobie resztę.

#3 student

student
  • 28 postów
  • SkądStargard

Napisano 21 lipca 2008 - 12:00

Dzięki już patrzę ;)

#4 neaf

neaf
  • 160 postów
  • SkądSosnowiec

Napisano 21 lipca 2008 - 12:02

Najbardziej 'Macowo' jest raczej Obj-C z frameworkiem Cocoa. Ale jeśli nie zamierzasz robić jakiś wybujałych GUI to interesującym zestawem może być np. Ruby + Shoes ( pełna prostota ). Sam się tym pewnie zainteresuje jak odbiorę Maca.

#5 kamillys

kamillys
  • 854 postów
  • Skądokolice W-wy

Napisano 21 lipca 2008 - 17:53

COCOA PROGRAMMING FOR MAC OS X By Aaron Hillegass. Jest trzecia edycja dla Leoparda, druga dla Tigera. Najlepsza książka o Cocoa. Możesz znaleść w Google jak nie możesz kupić(bo np. nie ma nigdzie, a przesyłka za droga).

#6 genshi.wa

genshi.wa
  • 67 postów

Napisano 21 lipca 2008 - 21:17

Hmm. Moi przedmówcy mają rację, ale tylko jeśli chodzi o programowanie nie czysto systemowe. Bo jeśli chodzi, o dostęp do sterów, urządzeń w najbarziej optymalny sposób, to tylko EC++, czyli Embedded C++, ponieważ cały I/O Kit jest napisany właśnie w tym języku, i w tym także są biblioteki, nie wiem jak jest z bindingiem na Objective C. [Chociaż oczywiście możesz mieszać oba języki. Objective C++] Natomiast jeśli chodzi o powłokę oraz apliakcje innej maści, nawet włącznie z OpenGL/AL, to tylko i wylącznie Objective C - co było by najlepszy dla Apple. Ale jak to bywa, programiści od gier korzystają z C++, a tylko z Objective C przy korzystaniu tworzenia warstwy klienta. Jeśli chodzi o przenośność kodu, to bym się tym nie martwił i pisałbym i będe pisać w Obj-C (ew. tam gdzie będzie trzeba w EC++ - fajne do Embedded Systems), ponieważ chcę napisać aplikację bądź grę, która ma byćtylko i wyłacznie na MacOS X (x.x) i ma być to karta przetargowa mówiąca: "Ja chcę to, bo tam jest to fajne coś!" :). Jeśli chcesz pisać tylko i wyłącznie pod Maca to bierz się już teraz za Obj-C i Cocoa (nie żadne Carbon, które jest/było tylko prześciowe pomiędzy systemami MacOS). A jeśli jeszcze chcesz pisać niskopoziomowo to się poducz trochę EC++ (naprawdę proste) i nic więcej ci nie potrzeba. Pozdrawiam. PS. Obj-C + Cocoa = najlepsze środowisko jakie może istnieć do tworzenia aplikacji, wszelkiej maści. PS2. A jeśli chodzi, o to, dlaczego Apple wybrało EC++ do napisania I/O Kita, to było tylko i wyłącznie podyktowane tym, iż większośc programistów jednak woli (jest ich więcej), którzy bardziej preferują C++ nad Obj-C. I gdyby nie to, to I/O Kit był by w Obj-C - pewnie!

#7 student

student
  • 28 postów
  • SkądStargard

Napisano 21 lipca 2008 - 21:46

Oooo... Dziękuje Wam za wyczerpanie (jak na moje potrzeby) tematu. I znalazłem już podstawy do Obj-C na stronie apple ale zajrzę również do książki Hillegass'a. Jak będę wstanie samodzielnie napisać w miarę dobrą aplikację w Cocoa i będę się czuł swobodnie w tym środowisku to wtedy zaczerpnę wiedzy z EC++ ;) Jeszcze raz WIELKIE DZIĘKI!!

#8 grabka

grabka
  • 184 postów

Napisano 21 lipca 2008 - 22:49

Embedded C++ to tylko do pisania driverow jest z tego co mi wiadomo.

Do pisania aplikacji na Mac OS X preferowanym rozwiązaniem jest oczywiście Cocoa napisane w Obj-C.
Garść linków do nauki Obj-C:

Theocacao: A Quick Objective-C 2.0 Tutorial: Part II
Objective-C Beginner's Guide
Cocoa Dev Central: Learn Objective-C

Te tutoriale to najlepsze co udało IMHO mi sie znalezc w sieci.

Pozdrawiam,
grabka

#9 genshi.wa

genshi.wa
  • 67 postów

Napisano 21 lipca 2008 - 22:59

Jeszcze jedno. Naucz się dobrze czystego C, zanuim pójdziesz w Objective C. Poem ci to ułatwi nie jedne raz sprawę. Pozdrawiam.

#10 berus4

berus4
  • 326 postów
  • SkądSkarżysko-Kamienna

Napisano 24 lipca 2008 - 11:29

A może RubyCocoa?

#11 genshi.wa

genshi.wa
  • 67 postów

Napisano 24 lipca 2008 - 21:34

A może RubyCocoa?


Hmm. Nie za bardzo. Bo i tak trza trochę skubnąc Objective C.

A do tego jeśli by chciał napisać coś szybszego, to nie ma szans, no chyba że tylko chce naprawdę skrypty pisać. Chociaż w Objective C z Cocoa, to naprawdę fajnie się pisze.



Pozdrawiam.

#12 Darrarski

Darrarski
  • 469 postów
  • SkądWarszawa / Piastów

Napisano 25 lipca 2008 - 12:09

A do tego jeśli by chciał napisać coś szybszego, to nie ma szans, no chyba że tylko chce naprawdę skrypty pisać.


W takim wypadku najlepszy będzie AppleScript. Szybki, łatwy, możliwości manipulacji komputerem praktycznie nieograniczone. Objective-C to dobra rzecz, ale jeśli potrzebuje napisać program który posortuje mi pliki ze zdjęciami, potem zmieni rozmiar wybranych, a niektóre z nich wrzuci na serwer na przykład, to wybieram AppleScript. Można znaleźć sporo interesujących linków do przykładowych skryptów i tutoriali na googlach.

#13 jhartman

jhartman
  • 668 postów

Napisano 25 lipca 2008 - 12:36

W takim wypadku najlepszy będzie AppleScript. Szybki, łatwy, możliwości manipulacji komputerem praktycznie nieograniczone. Objective-C to dobra rzecz, ale jeśli potrzebuje napisać program który posortuje mi pliki ze zdjęciami, potem zmieni rozmiar wybranych, a niektóre z nich wrzuci na serwer na przykład, to wybieram AppleScript. Można znaleźć sporo interesujących linków do przykładowych skryptów i tutoriali na googlach.


Też uważam, że nauka któregoś języka skryptowego ma największy sens biorąc pod uwagę czas włożony w naukę i rezultaty (czyli widoczne efekty).

Co prawda zastanowiłbym się czy jest sens wchodzić w AppleScript (jest to rozwiązanie nieuniwersalne i ograniczone tylko do platformy Mac OS). Osobiście polecam opanowanie bash-a - ta wiedza jest cenniejsza i przyda się na innch platformach (linux, solaris itd, itd, itd)

Pozdrawiam

#14 neaf

neaf
  • 160 postów
  • SkądSosnowiec

Napisano 25 lipca 2008 - 13:36

Hmm. Nie za bardzo. Bo i tak trza trochę skubnąc Objective C.

A do tego jeśli by chciał napisać coś szybszego, to nie ma szans, no chyba że tylko chce naprawdę skrypty pisać. Chociaż w Objective C z Cocoa, to naprawdę fajnie się pisze.


Ale Ruby + Shoes do napisania czegoś na szybko z prostym oknem dialogowym nadają się znakomicie. :)




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych