Skocz do zawartości

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj się aby uzyskać pełny dostęp do forum.

Zdjęcie
- - - - -

Color management - czy ktoś rozumie to na 100% ?


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
20 odpowiedzi w tym temacie

#1 kreskasc

kreskasc
  • 21 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 18 kwietnia 2006 - 20:18

Witam Dzisiaj będzie kij w mrowisko :) CZY KTOŚ MOŻE OPISAĆ ZASADĘ DZIAŁANIA COLOR MANAGEMENT w ADOBE CS 2? Konkretnie: przy drukowaniu do pliku np. w InDesignie (wszystkie parametry w CMYK-u, pliki CMYKOWE, spłaszczanie przezroczystości w CMYKU) jest opcja zaznaczenia czy to będzie Euroscale czy inny profil ale to nie ma żadnego wpływu na plik. Kolory nie zmieniają składowych (np. total ink się nie zmienia) To po co to tam jest ? Ale jeśli ktoś może przytoczyć szerszy opis (zasadę działania) to będę wdzięczny :) Szczególnie mnie interesuje jaki wpływ ma kalibracja monitora (w systemie) na profile RGB, które można podczepić w programach... czy ma to jakiś wpływ na informacje o kolorze? Czy chodzi tu tylko o wyświetlanie na ekranie? Czy jest jakiś odnośnik do ustawień kolorów w PS CS2 ? Troszkę bałagan się zrobił ale może ktoś pomoże zrozumieć :) A czy Wy używacie profili? pozdrawiam

#2 BigMac

BigMac
  • 535 postów
  • SkądOlsztyn

Napisano 18 kwietnia 2006 - 20:48

No to zacznijmy od poczatku :wink: Mylisz profile RGB/CMYK to nie to samo!
Najpierw instalujesz interesujacy profil RGB(z kalibratora lub AdobeRGB) i CMYK (ja stosuje LightGCR z ink limitem 300). Teraz w CS2 w menu Color Settings ustawiasz oba te profile jako domyśle. Jeśli fotografie nie posiadaja profili lub mają inne profile dajesz im convert to "Twoj profil". W Indesignie ( tutaj równiez masz ustawione w/w profile RBG i CMYK jako domyslne) przy zapisie do pdf lub PostScriptu NIE dawaj "convert to profile" bo bedzie kicha (czasami oryginalny C=100% idzie z "siatki") tylko zostaw tak jak jest a najlepiej trzymaj sie standartów ISO przy zapisie do plików pdf:
-PDF-X/1 (bez załączonego profilu)
-PDF-X/3 (z załączonym profilem kolorów).

Jesli masz dobre profile RGB (najlepiej z kalibracji sprzetowej) i sprawdzone profile CMYK, to domyślne i globalne ustawienia całego CS2 mozesz zapisać w AdobeBridge-->Color Managment

P.S Troche juz o tym
było

#3 mcfrey

mcfrey
  • 424 postów
  • SkądGizycko

Napisano 18 maja 2006 - 07:46

No dobrze a co sie dzieje kiedy wysylam np. zmontowanego pdf-a do naswietlarni, ktora ma swoje profile. Czy to wszystko sie nie przekreci jeszcze raz na ich profile?

#4 BigMac

BigMac
  • 535 postów
  • SkądOlsztyn

Napisano 18 maja 2006 - 16:30

No dobrze a co sie dzieje kiedy wysylam np. zmontowanego pdf-a do naswietlarni, ktora ma swoje profile. Czy to wszystko sie nie przekreci jeszcze raz na ich profile?

Operator RIPa w 90% robi preflight z kasowaniem profili pdf'a i jeśli nie poprosiłeś go o to żeby zostawił Twoje profile to je normalnie zignoruje. Wyjątkiem sa specyficzne druki na kartonach, próbniki itp. W normalnym offcecie kasowane są profile ze względów "bezpieczeństwa"(ludzie "doczepiają" najdziwniejsze rzeczy do pdfa, a najczęściej zadają nieprawidłowe profile) . Dochodzi do tego jeszcze CiP, ale to już inna bajka.

#5 ubuntu

ubuntu
  • 32 postów
  • SkądSawanna

Napisano 05 sierpnia 2006 - 03:26

profile... Kolega powyżej myli chyba profil RGB od piernika i profil RGB od wiatraka. "Najpierw instalujesz interesujacy profil RGB(z kalibratora..." ... Jeżeli mowa o kalibratorze MONITORA - no to niekoniecznie należy tak uzyskany profil podstawiać jako profil RGB W preferencjach InDesign :) To profil R-G-B i jest na tej samej liście co Adobe RGB - ale właściwe miejsce jego stosowania to ustawienia monitora w control panelu systemu. Profil RGB wskazany w InDesign to domyślny profil urządzenia WEJŚCIOWEGO (skaner, aparat cyfrowy). Będzie wykorzystywany przy importowaniu pliku RGB który nie ma osadzonego profilu. Nie ma nic wspólnego z profilem RGB monitora. Jeżeli fotografia importowana do InDesign będzie miała osadzony profil RGB, to mamy 2 wyjścia: korzystać z osadzonego (bardzo dobre) lub konwertować do domyślnego AdobeRGB (tylko po co?). Generalnie Foto o danym profilu RGB będzie tak samo separowane do CMYK z InDesign jak w Photoshopie. Nie ma potrzeby korzystać z fotografii w CMYK. NATURALNIE przy druku / wysyłaniu do PDF WYBIERAMY standardową opcję "Convert>profil CMYK", z której kolega nie lubi korzystać, bo ma źle skonfigurowany color management. Polecam standardowo w Bridge dla wszystkich aplikacji Adobe wybrać EuropePrepress2. Nie ma niespodzianek i przy przyzwoitym monitorze (nawet bez kalibratora) można sobie definiować odcienie w Lab-ie i być pewnym że to co widać to się wydrukuje na papierze powlekanym. Na marginesie - pracownicy naświetlarni wywalają wszystko przy "preflight"... Bardzo słusznie. Te podczepione profile nie są im już potrzebne, tylko gołe wartości CMYK w pliku... Spróbuj od jakiejś drukarni uzyskać ich profile CMYK do podczepienia w Adobe :) Nie znam takiego przypadku... Może ktoś mnie oświeci?

#6 Diodak

Diodak
  • 301 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 05 sierpnia 2006 - 11:22

Większość drukarni pracuje w Adobe RGB i Euroscale Coated/Uncoated v2 więc trudno od nich brać jakiekolwiek profile - wystarczy zapytać ;). A jeszcze lepiej poprosić o sterownik naświetlarni (prawdopodobnie bedzie to w dużej części Agfa Apogee), zainstalować i drukować odrazu separację kolorów. Chociaż dobre drukarnie poradzą sobie z kompozytowym PDFem w CMYKu i nie wezmą za to dodatkowej kasy. Po mojemu to trzeba podejść do osoby prowadzącej nasze zlecenie, zamienić dwa słowa z grafikiem, zapytać w jakiej formie chciałby dostać materiał i jak go do przygotować.

#7 Adler

Adler
  • 572 postów
  • Skądznad Czeskiej hranicy

Napisano 05 sierpnia 2006 - 11:28

Po mojemu to trzeba podejść do osoby prowadzącej nasze zlecenie, zamienić dwa słowa z grafikiem, zapytać w jakiej formie chciałby dostać materiał i jak go do przygotować.

Ile roboty i przeklinania by to zaoszczędziło jakby każdy tak myślał :rolleyes:

#8 ubuntu

ubuntu
  • 32 postów
  • SkądSawanna

Napisano 05 sierpnia 2006 - 12:22

""Większość drukarni pracuje w Adobe RGB i Euroscale Coated/Uncoated v2 więc trudno od nich brać jakiekolwiek profile"" - a ja miałem na myśli profil utworzony poprzez POMIAR arkusza drukarskiego z tabelami kolorów. Na konkretnym papierze. Taki profil urządzenia wyjściowego pt. "NASZA drukarnia"... Miło byłoby przygotowywać projekt CMYK na sito z takim profilem, żeby na ekranie od razu widzieć kolorystyczne ograniczenia technologii... Ktoś to robił? Naturalnie ISO jest po to, żeby było "normą", więc teoretycznie ten profil "output" będzie właściwy dla kążdej drukarni posiadającej certyfikat... Interesująca jest dla mnie kwestia "ściągania driverów". PostScript, to PostScript i różnią się tylko definicje urządzeń wyjściowych (PPD) - więc zasadniczo: - obsługiwana wersja PS, dostępne formaty klisz/płyt/papieru, osadzone fonty... ke?

#9 Diodak

Diodak
  • 301 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 06 sierpnia 2006 - 13:44

W zasadzie mając do syspozycji ogromna paletę kolorów Pantone i możliwość druku CMYK jako 3 kolory + czarny lub 6 kolorów + czarny można uzyskać prawie dowolne mieszanie barw i różne efekty. Jeśli chcesz zrobić proof na monitorze to korzystasz z takowego w programie. Myślę że pomiar arkusza po wydrukowaniu jest mało dokładny, bo to ile danej farby będzie na wydruku ustala drukarz i często koryguje według własnego uznania porównując z cyfrowym proofem. Katalogi z wzorcami kolorów są drukowane z zachowaniem dużej dokładności bo to wzorce ;). A w typowym zastosowaniu można sobie pozwolic na margines błędu. Swoją drogą jeśli proof na monitorze jest mało przekonywujący lub nie mamy dostępu do kalibratora można sprawdzać pipetą wartości CMYK naszego pliku i sprawdzać w katalogu próbek jak to wyjdzie po wydruku. Na allegro jest taka fajna książeczka Zrozumieć Color Management czy jakoś tak... noszę się z zamiarem jej zakupu. Chyba że zrobimy zrzutkę na książkę i potem będziemy ją sobie "pożyczać" :D. Mimo iż trochę czytalem o zarządzaniu barwą to mam sporo wątpliwości. Kto jest zainteresowany to niech podeśle mi PW żeby forum nie zaśmiecać.

#10 ubuntu

ubuntu
  • 32 postów
  • SkądSawanna

Napisano 07 sierpnia 2006 - 09:16

Mnie to very interesuje. Ale nie wiem, co oznacza skrót "PW"...

#11 Przemion

Przemion
  • 2 465 postów
  • SkądAmsterdam

Napisano 07 sierpnia 2006 - 09:41

@ubuntu - PW - Prywatna Wiadomość

#12 Diodak

Diodak
  • 301 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 08 sierpnia 2006 - 19:31

Prywatna Wiadomość ;). Można się też zadeklarować tutaj na forum, a później się dogadamy. Książeczka kosztuje 75 zł tutaj jest link: http://allegro.pl/it...ent_nowosc.html myślę że warto ją kupić. Zrzutka w 4-5 osób da jakąś sensowną cenę od głowy ;). Do końca tygodnia nie mam dostępu do sieci, ale kto jest chętny niech się dopisuje... narazie jest nas dwóch - dobre i to :).

#13 Adler

Adler
  • 572 postów
  • Skądznad Czeskiej hranicy

Napisano 08 sierpnia 2006 - 19:45

Jakaś dziwna ta publikacja, brakuje mi podstawowych informacji o formacie książki, ilości stron, wydawnictwiw, tłumaczu i choćby numeru ISBN. Poczekam aż ktoś kupi i zrecenzuje czy warto ;)

#14 Diodak

Diodak
  • 301 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 16 sierpnia 2006 - 14:08

Adler to tylko allegro ;) a ISBN jest podany nad kodem kreskowym na IV stronie okładki.

#15 ubuntu

ubuntu
  • 32 postów
  • SkądSawanna

Napisano 25 sierpnia 2006 - 01:54

eee... ja się ściepnę. Nawet bym kupił (ale nie mam i nie zamierzam mieć konta na allegro) - a normalnie w wydawnictwie kosztuje to (nie wiedzieć czemu) 99zł z wysyłką...

#16 toolnick

toolnick
  • 1 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 27 grudnia 2006 - 15:59

Boze czy tu naprawde kazdy udaje ze ma wiedze a tak naprawde jest w stanie okazac jedynie jej brak ???

#17 Adler

Adler
  • 572 postów
  • Skądznad Czeskiej hranicy

Napisano 27 grudnia 2006 - 16:10

Boze czy tu naprawde kazdy udaje ze ma wiedze a tak naprawde jest w stanie okazac jedynie jej brak ???


A kto Ty jestes?

#18 Jess

Jess
  • 391 postów
  • SkądWilanów

Napisano 13 lutego 2007 - 14:13

nieźle się uśmiałem. ten powyżej to toolnica pierwszy post!!!!! :) nieźle facet zaczął i trzeba mu przyznać ma patent na zawieranie znajomości. :)

#19 Scroller

Scroller
  • 322 postów
  • Skądxxxxxx

Napisano 14 czerwca 2007 - 08:26

A ja się podczepię z takim pytaniem: Kto podejmie się (oczywiście za odpowiednią ilość banknotów Narodowego Banku Polskigo) przeprowadzenia kalibracji calego studia - stanowiska graficzne (wszedzie sa takiesame monitory), proof, drukarka wielkoformatowa, naswietlarka CTP? Bo szukam od jakiegoś czasu firmy, która by to zrobiła, ale zawsze kończy się tylko na gadaniu. I też nie spotkałem jeszcze osoby, ktora zna dobrze temat CM. Przeważnie trafiam na ludzi, którzy mają wypracowane metody i po prostu je wdrażają, a jak przychodzi "dziwny plik" to stosuje się metodę prob i błędów. Nawet spece od naświetlarki CTP, którą u nas instalowali nie bardzo chcieli podjąć się tego zadania ;) Odnośnie książki: Polecam "Zrozumieć Color Managment" autor Abhay Sharama. Książka napisana w miarę przystępnym językiem. Rozwala CM od podstaw. Właśnie zacząłem lektorę. Ciężko mi idzie, ale będę się starał :D

#20 Adler

Adler
  • 572 postów
  • Skądznad Czeskiej hranicy

Napisano 17 czerwca 2007 - 08:18

Scroller jeśli chodzi "dziwny plik" bez informacji ICC to niestety trzeba improwizować... Color Managment jest dobrym systemem ale niestety nie dosonałym ;)

#21 Jaras

Jaras
  • 568 postów

Napisano 18 czerwca 2007 - 14:00

A ja się podczepię z takim pytaniem: Kto podejmie się (oczywiście za odpowiednią ilość banknotów Narodowego Banku Polskigo) przeprowadzenia kalibracji calego studia - stanowiska graficzne (wszedzie sa takiesame monitory), proof, drukarka wielkoformatowa, naswietlarka CTP?


Polecam firmę Perfekt - też z niej kożystałem.




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych