Skocz do zawartości

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj się aby uzyskać pełny dostęp do forum.

Zdjęcie
- - - - -

Rękojmia po wymianie na nowy


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
23 odpowiedzi w tym temacie

#1 duet1985

duet1985
  • 11 postów

Napisano 13 października 2025 - 14:47

Czy spotkaliście się z problemami z rękojmia po gwarancyjnej wymianie sprzętu. Oddałem do serwisu Apple słuchawki Airpods i zostały gwarancyjnie wymienione. Teraz ponownie się popsuły - ta sama wada, jednak od wymiany minęło ponad rok, więc oddałem je do tego samego serwisu na mocy rękojmi. Serwis niestety umywa ręce i powołuje się na fakt, ze poprzednim razem nie dali mi całego kompletu nowych słuchawek, a tylko same słuchawki (bez pudełka) i rękojmia nie ma zastosowania. Dla mnie śmierdzi scamem, ale może ktoś coś wie? 



#2 Mikołaj Maciejko

Mikołaj Maciejko

  • 5 218 postów
  • Płeć:

Napisano 13 października 2025 - 15:02

Poprzednia wymiana była z tytułu rękojmi czy gwarancji? Bo, jeśli gwarancji, to sprawa się trochę komplikuje. Gwarancja na produkty Apple wynosi rok. Jeśli serwis w imieniu Apple wymienił, to nie możesz dochodzić praw na podstawie rękojmi, bo rękojmia jest zobowiązaniem sprzedawcy. Serwis nie był tutaj sprzedawcą, tylko likwidatorem szkody w imieniu Apple. Rękojmi mógłbyś dochodzić od pierwotnego sprzedawcy, ale skoro wymiana nastąpiła bez jego udziału (bo gwarancja), to nie widzę podstawy do dochodzenia od niego jakichkolwiek roszczeń.

 

Może ktoś będzie miał inny, korzystniejszy dla Ciebie punkt widzenia.



#3 duet1985

duet1985
  • 11 postów

Napisano 13 października 2025 - 15:05

Dodam, że na ten moment minęło więcej niż 2 lata od zakupu. Mało tego, ta poprzednia naprawa była wykonywana też po gwarancji, ale z racji, że to Apple to nie było to u sprzedawcy, a w serwisie Apple właśnie



#4 Mikołaj Maciejko

Mikołaj Maciejko

  • 5 218 postów
  • Płeć:

Napisano 13 października 2025 - 15:08

Dodam, że na ten moment minęło więcej niż 2 lata od zakupu. Mało tego, ta poprzednia naprawa była wykonywana też po gwarancji, ale z racji, że to Apple to nie było to u sprzedawcy, a w serwisie Apple właśnie

To tylko potwierdza, że czas dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi od Sprzedawcy (nie serwisu) upłynął. Ale nie odpowiedziałeś na pytanie, czy poprzednia naprawa była zgłoszona w trybie rękojmi, czy naprawy gwarancyjnej, która została wykonana mimo, że minął rok, co się czasem zdarza np. w ramach niektórych programów serwisowych. Tak czy owak, wydaje mi się, że nie masz najlepszej pozycji negocjacyjnej.



#5 duet1985

duet1985
  • 11 postów

Napisano 13 października 2025 - 15:09

Poprzednia wymiana była z tytułu rękojmi czy gwarancji? Bo, jeśli gwarancji, to sprawa się trochę komplikuje. Gwarancja na produkty Apple wynosi rok. Jeśli serwis w imieniu Apple wymienił, to nie możesz dochodzić praw na podstawie rękojmi, bo rękojmia jest zobowiązaniem sprzedawcy. Serwis nie był tutaj sprzedawcą, tylko likwidatorem szkody w imieniu Apple. Rękojmi mógłbyś dochodzić od pierwotnego sprzedawcy, ale skoro wymiana nastąpiła bez jego udziału (bo gwarancja), to nie widzę podstawy do dochodzenia od niego jakichkolwiek roszczeń.

Wpisana jest jako gwarancyjna, ale to było już po czasie gwarancji. Dodatkowo był taki dokument dotyczący "przeniesienia rękojmi" na serwis, ale nie dostałem chyba kopii



#6 Mikołaj Maciejko

Mikołaj Maciejko

  • 5 218 postów
  • Płeć:

Napisano 13 października 2025 - 15:12

Dodatkowo był taki dokument dotyczący "przeniesienia rękojmi" na serwis, ale nie dostałem chyba kopii

 

Nie znam takiej procedury, ale w sumie to nie będzie pierwszy raz, kiedy czegoś nie wiem. W każdym razie nawet jeżeli jest takie coś, jak przeniesienie rękojmi, to jej bieg się raczej nie resetuje. Rękojmia biegnie od momentu zakupu. Konsument ma mieć zapewnione przez ustawodawcę 2 lata działania. No i miałeś.



#7 duet1985

duet1985
  • 11 postów

Napisano 13 października 2025 - 15:49

Nie ma to znaczenia, ponieważ nie mam nawet kopii tego dokumentu. :/ Ogólnie zgadzam się z Twoją retoryką, ale to też zagmatwany przypadek bo poprzednia wymiana też była w okresie rękojmii ale wpisane jest, że była gwarancyjna. Ale fakt, robił to serwis Apple i pewnie w przypadku każdego innego sprzętu poszedłbym do sprzedawcy czyli iSpot, ale skusiłem się na to, że w drugim roku Apple naprawia też.

 

Pomijając powyższe, odczuwam też pewną zmianę podejścia w tych serwisach. Jak powiedziałem, że jest to na mocy rękojmi to zaczęło się straszenie, że jak rękojmia to będą dokładnie sprawdzać, jakieś insynuacje uszkodzenia przez mnie itp. Myślałem, że takie zachowanie to bardziej domena znanych sieciówek a nie "premium resellerów". 


No i uzasadnienie jakie podali co do odrzucenia roszczenia, to nie kto kiedy naprawił, tylko że wymieniono same słuchawki, a nie cały komplet. Jako analogię podano, że jeśli wymieniliby baterię w telefonie na nową, to na te baterie nie ma nowej rękojmi. 



#8 ali_cja

ali_cja
  • 284 postów

Napisano 13 października 2025 - 19:13

Może zacznijmy od Kodeksu cywilnego:

Dz.U.2025.1071 t.j. (tekst aktualnie obowiązujący w tym zakresie)

„ ..
Art.  579. [Gwarancja a uprawnienia z tytułu niezgodności sprzedanej rzeczy z umową]
§  1.  Kupujący może wykonywać uprawnienia z tytułu niezgodności rzeczy sprzedanej z umową niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji.
§  2.  Wykonanie uprawnień z gwarancji nie wpływa na odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności rzeczy sprzedanej z umową.
§  3.  Jednakże w razie wykonywania przez kupującego uprawnień z gwarancji bieg terminu do wykonania uprawnień z tytułu niezgodności rzeczy sprzedanej z umową ulega zawieszeniu z dniem zawiadomienia sprzedawcy o wadzie. Termin ten biegnie dalej od dnia odmowy przez gwaranta wykonania obowiązków wynikających z gwarancji albo bezskutecznego upływu czasu na ich wykonanie.  …”
 
Proszę zwrócić uwagę na § 3, gdy mowa jest o zawieszeniu biegu terminu do wykonywania uprawnień z tyt. niezgodności (dawna rękojmia konsumencka). Niezbędnym warunkiem jest zawiadomienie sprzedawcy o wadzie i najlepiej i o tym, że zakupiony sprzęt został oddany „do serwisu”. Ja zalecałam powiadomienie na piśmie. Dla użytkowników Apple nieważne są procedury, byle szybko oddać „na serwis”. Gwarant z takiego zachowania czerpie garściami na swoją korzyść!
 
Innym niezwykle ważnym przepisem jest art. 581 Kodeksu cywilnego, i tu przechodzimy wyłącznie na grunt gwarancji.
 
„ Art. 581. Termin gwarancji w razie wymiany rzeczy wadliwej na wolną od wad albo naprawy rzeczy 
§ 1 Jeżeli w wykonaniu swoich obowiązków gwarant dostarczył uprawnionemu z gwarancji zamiast rzeczy wadliwej rzecz wolną od wad albo dokonał istotnych napraw rzeczy objętej gwarancją, termin gwarancji biegnie na nowo od chwili dostarczenia rzeczy wolnej od wad lub zwrócenia rzeczy naprawionej. Jeżeli gwarant wymienił część rzeczy, przepis powyższy stosuje się odpowiednio do części wymienionej.
§ 2. W innych wypadkach termin ulega przedłużeniu o czas. w ciągu którego wskutek wady rzeczy objętej gwarancją uprawniony z gwarancji nie mógł z niej korzystać.”
 
W Twoim przypadku wymieniono Ci same słuchawki i wobec tego w stosunku do nich ma zastosowanie § 1., zdanie drugie. A zatem bieg rocznej gwarancji na same słuchawki „leci” na nowo. Ale też wiem o tym, że Apple „miga się” w tym zakresie.
 
Moim zdaniem popełniłeś trochę błędów i to się teraz mści. Musiałbyś mieć jakiś dowód na to z jakiego tytułu składałeś pierwszą reklamację. Jeżeli było to z tyt. dawnej rękojmi, to dlaczego nie składałeś reklamacji do sprzedawcy? Przecież miałeś świadomość, że gwarancja upłynęła. A ta „niby gwarancja” w drugim roku jest zdecydowanie niekorzystna wobec konsumenta. 
 
Może zachowałeś kopię kwitu serwisowego, albo jakiś inny dowód z pierwszej reklamacji? Czy z drugiej reklamacji masz jakiś dowód na piśmie?

  • NoneZ i Mikołaj Maciejko lubią to

#9 Mikołaj Maciejko

Mikołaj Maciejko

  • 5 218 postów
  • Płeć:

Napisano 13 października 2025 - 19:27

Ali_cja,

 

cieszę się, że angażujesz się w pomoc Użytkownikom forum z ich zmaganiami i robisz to bardzo merytorycznie. Mam nadzieję, że i w tym przypadku znajdziesz zadowalające rozwiązanie. Zwróć jednak uwagę na fragment z pierwszego posta "jednak od wymiany minęło ponad rok". Nawet, jeżeli uznać, że bieg gwarancji się po naprawie resetuje, to i tak chyba w tym przypadku nie pomoże, bo gwarancja Apple to 1 rok.



#10 ali_cja

ali_cja
  • 284 postów

Napisano 13 października 2025 - 19:42

Mikołaju masz rację, chociaż uważam, że reklamujący został wprowadzony w błąd przez serwis. Gdyby wiedział, że przysługuje mu rok gwarancji po wymianie, być może zgłosiłby się wcześniej do serwisu. Wiem, że to jest gdybanie, ale nie znamy wszystkich okoliczności sprawy. Producent/sprzedawca wykorzystuje swoją dominującą pozycję wobec konsumenta i narzuca mu swoje rozwiązanie, niestety. Na razie nie widzę szansy powodzenia, ale próbować trzeba zawsze. Miałam już wiele beznadziejnych sytuacji ze sprzedawcami, i nie wszystkie kończyły się porażką.


  • Mikołaj Maciejko lubi to

#11 duet1985

duet1985
  • 11 postów

Napisano 13 października 2025 - 21:18

Dziękuję za odpowiedzi!

 

Z każdej reklamacji mam dowód na piśmie ale jest to protokół przyjęcia do naprawy (nie ma słowa - rękojmia). No i w poprzednim przy wydaniu mam adnotację o "gwarancyjnej wymianie słuchawek". Jedyny papier, którego nie mam (oni wysyłają je na maila więc pewnie wtedy myślałem, że też go dostanę), to ten o rękojmi ale z tego co rozumiem, to rękojmi nie można przenieść a mówimy o iDream i iMad więc nie są tą samą spółką.

 

Dlaczego zgłosiłem się do serwisu Apple a nie sprzedawcy poprzednim razem? W sumie to nie pamiętam, możliwe, że w moim mieście nie było serwisu Apple z tej firmy więc poszedłem do innego, a sugerowałem się taką (https://myapple.pl/forums/topic/357776-jak-to-jest-z-tym-drugim-rokiem-rękojmi-czy-ma-znaczenie-gdzie-kupujemy-iphona/?p=2317444) wiedzą, a oni przyjęli i naprawili, więc teraz podszedłem tak samo. I jeszcze mnie to kosztuje bo trzeba zapłacić za ekspertyzę skoro to nie podlega gwarancji ani rękojmi.  :P  

 

 

Gdyby wiedział, że przysługuje mu rok gwarancji po wymianie, być może zgłosiłby się wcześniej do serwisu. Wiem, że to jest gdybanie, ale nie znamy wszystkich okoliczności sprawy

 

Niestety chyba są teraz 3 miesiące gwarancji od naprawy - tak przynajmniej powiedziano mi na infolinii. 

 

W sumie teraz raczej nie widzę szans na sukces. Zamroczyło mnie podczas reklamowania, to fakt. A potem jeszcze na infolinii jako podstawę odrzucenia podali, że wymienili słuchawki, a nie całość, a nie fakt, że kupiłem to u innego resellera. Wiec myslalem, ze jest nadzieja. Nie wiem czy ta naprawa w drugim roku to nie jest taka pulapka troche. 


Użytkownik duet1985 edytował ten post 13 października 2025 - 21:23


#12 ali_cja

ali_cja
  • 284 postów

Napisano 13 października 2025 - 21:31

Albo się wierzy w to, co ktoś (lub „coś”) mówi na infolinii - albo w tekst prawny. Art. 281 Kc wyraźnie  stanowi o biegu terminu po naprawie lub wymianie przy gwarancji.

 

to rękojmi nie można przenieść „- muszę przyznać, że nie wiem co chcesz przekazać. 

Gdyby udało się wykazać, że pierwszą reklamację składałeś w ramach „rękojmi”, to po wymianie rękojmia biegnie na nowo. 



#13 duet1985

duet1985
  • 11 postów

Napisano 13 października 2025 - 21:43

„to rękojmi nie można przenieść „- muszę przyznać, że nie wiem co chcesz przekazać. 

No że nie ma chyba takiego zabiegu prawnego, prawda? Niemniej, ja tego dokumentu nawet nie mam a minęło dużo czasu, więc jedyne co to mi się kojarzy, że to było coś mówiące, że to oni mogą naprawić z rękojmi zamiast iDream. Ale nie mam tego papierka. 


#14 ali_cja

ali_cja
  • 284 postów

Napisano wczoraj, 06:55

Kupujący, w tym konsument, ma prawo wyboru procedury reklamacyjnej i nikt nie może go ograniczać w tym wyborze. Z tym, że jak się wybrało procedurę gwarancji, to należy ją kontynuować do zakończenia (bez względu na wynik). Podobnie jest z niezgodnością (dawną rękojmia). Prawo nie ogranicza wielokrotności reklamacji ani przemienności w dochodzeniu swoich praw. Np. złożyłeś reklamację z tytułu gwarancji, ale sprzętu nie naprawiono lub nie byłeś zadowolony z naprawy (sprzęt nadal nie działa prawidłowo), możesz bezpośrednio po takiej naprawie złożyć reklamację u sprzedawcy z tytułu niezgodności i żądać np. wymiany wadliwego towaru.

Nie ma zbiegu, a są niezależne roszczenia do dwóch odrębnych podmiotów: gwaranta lub sprzedawcy.

 

Napisz dokładnie:

- kiedy i gdzie kupiłeś słuchawki, jaki model (jeżeli łączą się z telefonem, to sprawdź w ustawieniach kiedy zakończyła się gwarancja, czy są tam jakieś dodatkowe informacje - zrób scan)

- dokładnie kiedy zgłosiłeś i komu pierwszą reklamację - jak długo trwała

- dokładnie kiedy i komu zgłosiłeś drugą reklamację



#15 duet1985

duet1985
  • 11 postów

Napisano wczoraj, 11:45

Ponizej cala historia.

 

1. Zakup iDream - 10.2021

2. Naprawa - wymiana na nowe - iMad - 07.2022 (trwala tydzien)

3. Naprawa - wymiana na nowe - iMad - 01.2024 (trwala tydzien)

4. Naprawa - iMad - obecnie - 11.2025 

 

Sa to Airpods pro 1, nie moge ich polaczyc do telefonu bo sa w serwisie wspomnianym. W zasadzie to z tego co rozumiem, to 3. juz nie powinno miec miejsca - a jednak mialo. Wtedy tez podpisalem ten dokument o rekojmi.

 

Oni w systemie podaja tez, ze oryginalnym sprzedawca jest AB (czyli dystrybutor), a nie Eurotel (czyli iDream)- ale nie wiem czy to jakas pomylka. 


Użytkownik duet1985 edytował ten post wczoraj, 11:50


#16 ali_cja

ali_cja
  • 284 postów

Napisano wczoraj, 13:09

Jakie wady występowały w Twoich słuchawkach?

W ostatnich dniach Apple zakończył program serwisowy. Problemy kwalifikujące się do programu to dźwięk w niektórych słuchawkach, co mogło skutkować obniżoną jakością ANC czy trzaskami pojawiającymi się w słuchawce. Urządzenia, których dotyczył problem, zostały wyprodukowane między październikiem 2020 a kwietniem 2021r. ( okres działania programu to 3 lata od pierwotnej sprzedaży). Mam wrażenie, że załapałeś się na ten program? Jeżeli w styczniu 2024 wymienili słuchawki, to na jakiej podstawie? Jeżeli na podstawie programu serwisowego Apple, to czy w 2025 roku on obowiązywał (nie wiem kiedy go wprowadzono i dokładnie 

 kiedy go zakończono - nie mogę odnaleźć w sieci).

 

Jakie informacje wpisał serwis w kwicie z naprawy/wymiany? Dostałeś jakieś informacje na temat gwarancji tych wymienionych słuchawek?

 

Ta 4 reklamacja, to listopad 2025? Czyli dokładnie kiedy oddałeś je do serwisu, masz kwit przyjęcia? Zostałeś uprzedzony, że słuchawki nie podlegają już gwarancji?

Cały czas szukam o co się przyczepić. 



#17 duet1985

duet1985
  • 11 postów

Napisano wczoraj, 13:34

 

Jakie wady występowały w Twoich słuchawkach?

Trzaski przy ANC. 

 

 
 
 Mam wrażenie, że załapałeś się na ten program? Jeżeli w styczniu 2024 wymienili słuchawki, to na jakiej podstawie? Jeżeli na podstawie programu serwisowego Apple, to czy w 2025 roku on obowiązywał (nie wiem kiedy go wprowadzono i dokładnie 

To nie było na podstawie tego programu - przynajmniej nie było oficjalnie. Z tego co pamietam, to można było wpisać na stronie Apple numer seryjny czy słuchawki się kwalifikują i było ze nie. Ja to zaniosłem na mocy rekojmii (a tak myslałem przynajmniej), przy czym mam wpisane, ze jest to gwarancyjna wymiana.

 

 

Ta 4 reklamacja, to listopad 2025? Czyli dokładnie kiedy oddałeś je do serwisu, masz kwit przyjęcia? Zostałeś uprzedzony, że słuchawki nie podlegają już gwarancji?

Tak, to ta. Podczas składania powiedziano, ze gwarancja producenta nie obowiązuje, ale o rekojmi nie powiedziano nic  (tylko to, ze beda bardzo dokładnie sprawdzać jak to z rekojmii czy jest wada). Na infolinii zapytałem o to to powiedziano mi, ze oni nie musza tego sprawdzać przy przyjęciu. 
 
Mam kwit ale on jest taki generyczny - ze przyjęto do naprawy i ze poprzednia naprawa nie przyniosła skutku. Niestety one takie są, ze nie zawierają wielu informacji jakie bym zawarł pisząc własnoręcznie reklamację. 

 

 

Swoją drogą ten program to ciekawa sprawa bo mimo wymieniania na nowe problem dalej się pojawiał. Teraz też potwierdzili usterkę tylko chcą za nią wycenę więc to nie jest tak, że sobie wymyśliłem tę wadę. :) Ale to temat na inny thread. 


Użytkownik duet1985 edytował ten post wczoraj, 13:35


#18 ali_cja

ali_cja
  • 284 postów

Napisano wczoraj, 13:57

Teraz mamy październik 2025, nie może to być listopad 2025! 



#19 duet1985

duet1985
  • 11 postów

Napisano wczoraj, 14:06

Ach racja, październik 2025, czeski błąd  :) To ostatnie pisałem z glowy stad ta pomyłka. 


Użytkownik duet1985 edytował ten post wczoraj, 14:06


#20 ali_cja

ali_cja
  • 284 postów

Napisano wczoraj, 14:16

Którego października?


Oczywiście chodzi o dzień.



#21 duet1985

duet1985
  • 11 postów

Napisano wczoraj, 14:29

9.10.2025



#22 ali_cja

ali_cja
  • 284 postów

Napisano wczoraj, 14:51

To jest informacja z dnia dzisiejszego na imagazine o zakończeniu programu serwisowego (nie mogę podać linku, poszukaj sam).

 

Z dużym prawdopodobieństwem w dniu ostatniej reklamacji program serwisowy jeszcze działał. Tym bardziej podczas trzeciej. Z tego, co zrozumiałam, słuchawki nadal są w serwisie i oczekują na podjęcie przez Ciebie decyzji o płatnej naprawie/wymianie. Udaj się do serwisu i zażądaj uzasadnienia odmowy bezpłatnej naprawy/wymiany. Najlepiej byłoby zrobić to na piśmie (w 2 egzemplarzach). Dajesz sobie radę w formułowaniu myśli; zatem przygotuj projekt takiego pisma i wrzuć na forum. Dobrze?



#23 duet1985

duet1985
  • 11 postów

Napisano dziś, 13:05

A może być mailowo?

 

[Moje Dane] [Data]

 

[Dane serwisu]

 

W związku z informacją o odmowie bezpłatnej naprawy/wymiany słuchawek AirPods Pro 1 o numerze seryjnym [numer seryjny], zgłoszonych do serwisu w dniu [data] - numer zgłoszenia [numer zgłoszenia], zwracam się z żądaniem pisemnego uzasadnienia decyzji o odmowie wykonania bezpłatnej naprawy lub wymiany produktu w ramach gwarancji / rękojmi / programu naprawczego Apple.

 

Proszę o przekazanie szczegółowego uzasadnienia decyzji, obejmującego:

  • wskazanie konkretnej przyczyny odmowy,

  • informację, w jaki sposób ustalono, że uszkodzenie nie podlega naprawie gwarancyjnej lub z tytułu rękojmi,

  • ewentualne podstawy prawne lub warunki gwarancji, na które powołano się przy podjęciu decyzji.

Z poważaniem,

[podpis]


  • ali_cja lubi to

#24 ali_cja

ali_cja
  • 284 postów

Napisano dziś, 13:58

Nieźle sobie poradziłeś. Można byłoby wysłać elektronicznie, ale odradzam. Chodzi o to, żebyś miał potwierdzenie na kopii tego pisma przez pracownika i pieczęć serwisu, że je odebrali. Powinieneś również określić termin do którego oczekujesz odpowiedzi, np. 14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania tego pisma. Tu możesz zgodzić się na odpowiedź drogą elektroniczną. W Twoich danych pamiętaj o podaniu nr telefonu i adresu e-mail. Przed Twoim podpisem umieść zdanie „Pismo wykonano w dwóch egzemplarzach”

To pismo i ewentualna odpowiedź może stać się środkiem dowodowym, tak w postępowaniu pojednawczym czy sądowym. Również brak odpowiedzi serwisu, ma znaczenie w dalszym ewentualnym postępowaniu.

Pismo moźna sporządzić odręcznie, gdyby np. brak drukarki stał na drodze.






Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych