Skocz do zawartości

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj się aby uzyskać pełny dostęp do forum.

Zdjęcie
- - - - -

Chcę zacząć programować na iOS


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
4 odpowiedzi w tym temacie

#1 su-1

su-1
  • 24 postów
  • SkądGdańsk

Napisano 25 lutego 2021 - 15:13

Cześć,
 
chcę zacząć programować na iOS, ale kompletnie nie wiem od czego zacząć.  Piszę "na gorąco", na razie nic nie robiłam w tym kierunku, ale pomysł dojrzewał kilka lat i nie jest to chwilowa zajawka.
 
Ściągnęłam xCode, kupiłam książkę Swift od podstaw (czekam na doręczenie), no i właśnie... Jestem kompletnie zielona i mam mgliste pojęcie na czym programowanie polega i co później zrobić z tym, co stworzę. Bawiłam się trochę Swift PlayGround, ale nudzi mnie to. Rozglądałam się na Udemy. Patrzyłam na YT jakieś kursy dla początkujących - nie rozumiem dlaczego taki kod i skąd mam wiedzieć co wpisać. Wszystko wydaje mi się bardzo skomplikowane. Brakuje mi wprowadzenia. Czytałam, żeby kodów nie uczyć się na pamięć. Czy jest jakaś baza kodów? Czy dobrym pomysłem jest zaczynanie swojej przygody od Swift? Czytałam gdzieś, że Swift jest "dodatkiem", a podstawą jest C++. 
Chciałabym, żeby w przyszłości stało się to moją pracą, a póki co na pewno chciałabym się nauczyć postaw, stworzyć aplikację i wrzucić ją do App Store.

Będę wdzięczna za wszelkie porady, linki/polecenia kursów, książek. Jeśli ktoś z Was był na jakimś kursie programowania i uważa, że warto, również będę wdzięczna za informację, na razie sceptycznie podchodzę, bo zrobił się już z tego biznes.

Użytkownik ftpd edytował ten post 25 lutego 2021 - 15:18


#2 ftpd

ftpd

    Nie.


  • 21 852 postów
  • Płeć:
  • SkądPoznań

Napisano 25 lutego 2021 - 15:23

chciałabym się nauczyć postaw, stworzyć aplikację i wrzucić ją do App Store.

 
O to to, tędy właśnie droga. Musisz najpierw zaprojektować, _co_ chcesz stworzyć. Siedzenie i przepisywanie hello worldów z książki jest bez sensu - trzeba najpierw przeczytać, żeby zobaczyć, co się w ogóle 'da' (nie zapamiętasz pewnie więcej niż 10% za pierwszym razem, ale to nic - chodzi o to, żeby potem wiedzieć mniej więcej, czego i gdzie szukać). Ewentualnie przeklepać coś, co zaciekawi - ok, ale ogólnie przepisywanie durnych programów sortujących książkę adresową po nazwisku albo miejscowości niewiele daje.
 
Kiedy sobie wymyślisz, co Twoja aplikacja miałaby robić, zaczniesz powoli i mozolnie budować - i tak naprawdę wtedy dopiero się czegoś nauczysz.


Uwaga moderatorska: nie lubimy tu kombinowania z wielkością, krojem i kolorem fonta. Używaj donyślnych, jeśli zmiana nie jest absolutnie konieczna.

Używaj przycisku 'Zgłoś', zamiast edytować post i pisać w nim, na przykład, "do usunięcia".
Pisanie prywatnej wiadomości do moderatora powinno być ostatecznością. Do tego też służy przycisk 'Zgłoś'.
Do płaczu na pracę Moderacji służy ten wątek. Inne formy będą bezwzględnie kasowane.


#3 Mikołaj Maciejko

Mikołaj Maciejko
  • 2 754 postów

Napisano 25 lutego 2021 - 15:50

Nie zgodzę się z Ftpd. Przepisywanie ZE ZROZUMIENIEM tych "helloworldów" ma jak najbardziej sens, bo w ten sposób poznajemy klocki, z których buduje się programy. Dowiadujemy się, że są i do czego służą pętle, instrukcje warunkowe, typy zmiennych, funkcje, obiekty itd. Z tych klocków składa się każdy program, a bez zrozumienia tych podstawowych nie da się napisać zupełnie niczego.

 

Ponadto to nie zawsze jest tak, że podczas nauki musimy zacząć od wymyślenia, co program ma robić. Podobnie w życiu zawodowym, nie każdy programista się tym zajmuje. Bo przecież może wykonać zlecenie, może pracować w większym zespole, jest wiele scenariuszy.

 

Swift jest dobrym wyborem na start, jest pełnoprawnym i kompletnym językiem programowania, nie żadnym dodatkiem do Objective-C. Jest przy tym sporo łatwiejszy do opanowania. Nie znam książki, o której wspominasz, ale na pewno jakaś książka to na początek dobry pomysł. Jak już się oswoisz, to będziesz rzadziej zaglądać do książek, a częściej do dokumentacji online.

 

Nie przejmuj się tym, że Swift Playgrounds Cię znudził. Ja te to kiedyś odpaliłem z ciekawości i dość szybko o tym zapomniałem. On ma niewiele wspólnego z prawdziwym Swiftem. 

 

Jedna uwaga, nawet, jak już napiszesz swój pierwszy program, to tak od razu raczej go nie wrzucisz do App Store. Pierwsze programy są na ogół dość banalne i raczej nie zostaną zaakceptowane przez sklep. Zresztą, żeby wrzucać do App Store, musisz mieć płatne konto deweloperskie, za które, na etapie nauki nie ma sensu płacić. Dobra wiadomość jednak jest taka, że na swoim własnym urządzeniu będziesz mogła te programy uruchamiać.

 

Powodzenia i wytrwałości!



#4 su-1

su-1
  • 24 postów
  • SkądGdańsk

Napisano 25 lutego 2021 - 16:12

Dużo czasu jest potrzebne, żeby opanować Swift od zera do sensownego poziomu? Myślę o takim poziomie, żeby można było zarobkowo to robić. Pracuję zawodowo, ale mam dużo wolnego czasu i wolne weekendy. Książka, którą kupiłam jest z 2017 r. Później zobaczyłam, że Swift się też dzieli.. chyba ostatni to Swift 5 - to się różni czymś w postawach języka, czy na razie się tym nie przejmować? 

 

Chciałabym zrobić najpierw zbiór przepisów kulinarnych (nie jest to chyba skomplikowane), ale zacznę od "helloworldów", a później będę budowała coś swojego. Może faktycznie moje pierwsze pomysły nie będą się nadawały do App Store, ale chce zobaczyć, czy odnajdę się w tym :) Dzięki za rady. 


Użytkownik su-1 edytował ten post 25 lutego 2021 - 16:19


#5 Mikołaj Maciejko

Mikołaj Maciejko
  • 2 754 postów

Napisano 25 lutego 2021 - 16:36

Nie przejmuj się starszą wersją Swifta w książce. Wszystkie współczesne języki programowania są w gruncie rzeczy bardzo do siebie podobne. Różnią się składnią i nazwami poszczególnych funkcji, ale pod spodem ich logika jest bardzo podobna. Ważniejsze jest, żeby książka była dobrze i zrozumiale napisana, tak, żebyś nauczyła się myśleć kategoriami algorytmów.

 

Chciałabym zrobić najpierw zbiór przepisów kulinarnych (nie jest to chyba skomplikowane)

Czy jest skomplikowane - to zależy. Wyobraź sobie, że chcesz:

 

  • mieć możliwość dodawania nowych przepisów - musisz mieć bazę danych.
  • dorzucać zdjęcia - musisz ogarnąć obsługę aparatu i biblioteki zdjęć.
  • te przepisy udostępniać - do kolejne elementy do oprogramowania.
  • aby inni użytkownicy Twojej aplikacji mogli do niej dodawać przepisy lub dawać oceny istniejących - potrzebujesz pomyśleć o jakimś serwerze.

 

To może się przerodzić w całkiem spory i złożony kombajn. Ale nie przejmuj się. Możesz przecież zacząć od prostej apki ze statyczną listą przepisów, a potem powoli ją rozbudowywać.


Użytkownik Mikołaj Maciejko edytował ten post 25 lutego 2021 - 16:36





Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych