Dzień dobry,
właśnie otrzymałem odpowiedź z x-komu. Załączam poniżej. Sytuacja trochę jak z Barei: „Nie mamy pańskiego płaszcza i co pan nam zrobi?” = "Porysowaliśmy pański telefon i co z tego. Przecież da się z niego dzwonić. Naklei Pan sobie szkiełko i po kłopocie - czego oko nie widzi, tego sercu nie żal". Widzę, że czeka mnie dłuższa batalia...
Pozdr.
Rozpatrzyliśmy sprawę i nie uznajemy Pana reklamacji.
Dlaczego nie uznajemy reklamacji
Weryfikacja reklamowanego urządzenia nie wykazała żadnej usterki technicznej. Podczas pobytu w serwisie zgłaszana usterka związana z wadliwym funkcjonowaniem urządzenia nie wystąpiła. Wszystkie parametry oraz funkcje odpowiadają wymogom producenta. Przeprowadzona weryfikacja nie wykazała żadnych usterek technicznych. W związku z powyższym urządzenie jest sprawne, zgodne z umową oraz nadaje się do użytku zgodnie z przeznaczeniem [1].
Odnosząc się do zgłaszanego przez Pana pogorszonego stanu urządzenia (rysa). Informuję, że zgodnie z artykułem 560 § 4. „Kupujący nie może odstąpić od umowy, jeżeli wada jest nieistotna.” Zaznaczyć należy, że ciężar gatunkowy wady ogranicza możliwość realizacji przez kupującego uprawnienia do odstąpienia od umowy. Pojęcie wady istotnej nie jest normatywnie zdefiniowane, jednakże istotność wady na podstawie wydanych orzecznictw oraz panującej doktryny należy analizować z uwzględnieniem przeznaczenia i celu, z myślą o których kupujący nabył produkt. Charakter istotności bada się w zależności od ustalonego stanu faktycznego. Pojęcie wady istotnej nie jest normatywnie zdefiniowane, jednakże Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w publikacji "Przepisy konsumenckie dla przedsiębiorców" autor Krzysztof Lehmann, podaje: "Wada istotna – przesłanka umożliwiająca złożenie przez konsumenta żądania odstąpienia od umowy w ramach reklamacji z tytułu rękojmi. Nie jest możliwe odstąpienie od umowy w przypadku wystąpienia wady nieistotnej (np. zarysowana obudowa telewizora)”.
Rozgraniczenie pojęcia „wady istotne” i „wady nieistotne” może mieć miejsce w umowie pomiędzy stronami (W.J. Katner (w:) System prawa prywatnego..., s. 141). Jeżeli strony w umowie pojęć tych nie określą, to przyjąć należy argumentację C. Żuławskiej (Komentarz..., s. 77), zgodnie z którą przy ocenie, czy mamy do czynienia z wadą istotną, czy też nie, należy wziąć pod uwagę kryteria subiektywne, do granic zakreślonych przez art. 5 Kodeksu cywilnego („Nie można czynić ze swego prawa użytku, który by był sprzeczny ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem tego prawa lub z zasadami współżycia społecznego. Takie działanie lub zaniechanie uprawnionego nie jest uważane za wykonywanie prawa i nie korzysta z ochrony.”)
Co więcej, telefon jest w sprawny i można go używać w sposób zgodny z jego przeznaczeniem.
Zgodnie z art. 6 k.c. ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi skutki prawne. Powyższe potwierdza również Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 11 sierpnia 2008 roku, sygn. akt V ACa 1025/09, niepublikowany „Zgodnie z ogólnymi regułami postępowania dowodowego obowiązek przedstawienia dowodów zmierzających do wyjaśnienia okoliczności istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy spoczywa na stronach, a ciężar udowodnienia faktów mających znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy istotne znaczenie spoczywa na stronie, która z tych faktów wywodzi skutki prawne”.
Mając na uwadze powyższe spółka x-kom informuje jak na wstępie o bezzasadności zgłoszenia i odmawia spełnienia Pana roszczeń zwrotu gotówki.
Spółka x-kom z dbałości o dobro i klienta proponuje Panu darmowe szkło ochronne na ekran. Prosimy o informację zwrotną, czy wyraża pan zgodę na otrzymanie szkła ochronnego na urządzenie.
Podstawa prawna
[1] – ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny art. 5561 § 1.