Skocz do zawartości

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj się aby uzyskać pełny dostęp do forum.

Zdjęcie
- - - - -

iMac G5 Problem z zainstalowaniem Tigera 10.4


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
27 odpowiedzi w tym temacie

#1 GeekOn

GeekOn
  • 12 postów
  • SkądLegnica, PL

Napisano 18 października 2015 - 13:55

Witam, 

jestem nowy na forum, wydaje mi się, że trafiłem w dobre miejsce. Jeśli nie to proszę na mnie nie krzyczeć.

 

A więc do rzeczy.

 

Przyjąłem do serwisu iMaca G5. Komputer po uruchomieniu wyświetlał migający folder ze znakiem zapytania i logiem OS X. Domyśliłem się, że Mac nie potrafi odnaleźć folderu systemowego. Wyjąłem więc z niego dysk twardy i podpiąłem do PC. Jedna partycja została wydzielona na Windows, a reszta była dla systemu niewidoczna. Odpaliłem program TransMac i okazało się, że te niewidoczne partycje są sformatowane w formacie Mac, ale są właściwie puste. Podejrzewam, że poprzedni serwisant (klient woził sprzęt do innego serwisu) sformatował dysk, albo przeprowadzał na nim inne operacje, które doprowadziły do zniszczenia części zawartości. Jako, że od klienta dostałem informacje, że wszystkie ważne informacje ma w backupie w firmie, sformatowałem cały dysk programem TransMac. 

Po zassaniu Tigera 10.4 i wypaleniu go na płycie DVD-RW komputer bootuje, ale po chwili logo Apple zmienia się na przekreślone kółko i tak już stoi. Pobrałem 4 wersje tego systemu, w sumie bootuje się tylko jedna. Płyty wypalałem PowerISO, UltraISO i TransMac. 

 

Ktoś już miał podobny problem? Czy iMac G5 był kiedykolwiek produkowany z procesorem Intela?



#2 666

666

    Mac Pro doctor


  • 2 401 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 19 października 2015 - 08:39

Na wstępie nie piszesz co to za iMac (17", 20", zwykły, ALS, iSight itp itd.)

iMac G5 nie był produkowany z Intelem, ale iMac tzw. White już tak. Stąd nie każdy biały iMac to G5 i nie każdy iMac White iSight to Intel.

Jak jesteś serwisantem to powinieneś wiedzieć jak odróżnić jeden od drugiego ;)

 

Druga sprawa to płyta z Tigerem. Skąd mamy wiedzieć co to za obraz "zassałeś"? Jest tego mnóstwo w sieci i 90% nie działa na każdym sprzęcie bo albo jest dla hacka albo dedykowany pod konkretny model i na innych niż taki nie ruszy.

 

Zidentyfikuj właściwie model, sprawdź jaka wersja systemu do niego była przypisana, zorganizuj właściwy obraz dysku instalacyjnego (czyli nie niższa wersja niż ta, z którą był sprzedawany) i działaj.


  • GeekOn lubi to

mac-pro.pl

Serwis i (roz)budowa stacji roboczych Apple
Masz problem z Makiem Pro? Brakuje mu mocy?

Pisz lub dzwoń: 501211594


#3 madmax332-802bc1e3e2

madmax332-802bc1e3e2
  • 7 682 postów

Napisano 19 października 2015 - 12:43

1. Każdy Mac ma (powinien mieć) etykietę z podaną konfiguracją sprzętową, numerem seryjnym, numerem modelu. Na podstawie tych danych ustalasz wersję systemu z jakim był sprzedany. 

 

Przydatna strona: http://www.everymac.com/ - gdzie po odnalezieniu właściwego modelu - w jego info szczegółowych będzie podane: Pre-Installed Mac OS = wesja z jaką był sprzedawany (Maximum = to chyba wiadomo) . Nie należy instalować starszej.

 

2. Tiger (10.4) i Leopard (10.5) były w wersji dla Intela i PowerPC.

- Dedykowana działa wyłącznie z modelem do jakiego była przeznaczona

- BOX (pudełkowa) - nie ma tego ograniczenia. Nie było 10.4 BOX dla Intela.


Użytkownik madmax332 edytował ten post 19 października 2015 - 12:55

  • GeekOn lubi to

#4 macsupport

macsupport

  • 8 620 postów
  • SkądKraków

Napisano 19 października 2015 - 15:13

Może lepiej niech klient odda to do serwisu, który się zna na sprzęcie Apple, bo z całym szacunkiem ale Ty się będziesz tydzień doktoryzował i możliwe, że tego nie zrobisz.

 

Odczytaj numer seryjny z podstawki i tutaj wpisz to napiszemy co tam trzeba zainstalować.


Jedyny serwis sprzętu Apple w Małopolsce polecany przez MyApple.pl

ul. Kadecka 10, 30-078 Kraków

kom: 889 566 455 ; tel: 12 421 65 91


#5 GeekOn

GeekOn
  • 12 postów
  • SkądLegnica, PL

Napisano 20 października 2015 - 09:30

Dziękuję bardzo za odpowiedzi.

Proszę też o nie elektrodowanie. Przyznaję, że ze sprzętem Apple'a mam do czynienia w sumie pierwszy raz, ale przecież po to przyszedłem do Was po pomoc. Każdy z Was się kiedyś uczył.

 

Z tego co ustaliłem na stronie  http://www.everymac.com/ to iMac G5 z iSight (naklejka pod stopą "iMac G5 20"/2.1/512MB/250GB/SD/AP/BT").

Był w nim preinstalowany OS X 10.4.2. Z tym, że nie mogę tego dziadostwa nigdzie znaleźć. Macie jakieś sprawdzone źródła? Z tego co rozumiem, licencją na przypisany system jest sam iMac tak?



#6 666

666

    Mac Pro doctor


  • 2 401 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 20 października 2015 - 09:52

Potrzebujesz 10.4.3 lub 10.4.6 Retail.

Poszukasz to znajdziesz, na forum nie podajemy linków ani źródeł.


  • GeekOn lubi to

mac-pro.pl

Serwis i (roz)budowa stacji roboczych Apple
Masz problem z Makiem Pro? Brakuje mu mocy?

Pisz lub dzwoń: 501211594


#7 GeekOn

GeekOn
  • 12 postów
  • SkądLegnica, PL

Napisano 20 października 2015 - 10:41

Potrzebujesz 10.4.3 lub 10.4.6 Retail.

Poszukasz to znajdziesz, na forum nie podajemy linków ani źródeł.

 

Bardzo dziękuję, jak tylko coś nowego ustalę to od razu napiszę.


[Edit] Ok. Udało mi się odpalić instalator 10.4.3 Tiger. W tej chwili instalator nie wykrywa dysku twardego, nie mam gdzie zainstalować systemu. Dysk pod Windows przeszedł mi wszystkie testy i ogólnie nie sprawiał problemów. Da się w jakikolwiek sposób sprawdzić go z poziomu instalatora, może terminala?


Użytkownik GeekOn edytował ten post 20 października 2015 - 10:41


#8 macsupport

macsupport

  • 8 620 postów
  • SkądKraków

Napisano 20 października 2015 - 10:54

Uruchom instalator i wejdź w Narzędzie dyskowe - Disk Utility - powinno być u góry menu i tam to znajdziesz. Musisz sformatować dysk odpowiednio dla tego systemu czyli Mapa partycji Apple i system plików OS X Extended (kronikowany). Tam oczywiście masz to po angielsku ale dasz radę. Ta mapa partycji jest ważna.


Jedyny serwis sprzętu Apple w Małopolsce polecany przez MyApple.pl

ul. Kadecka 10, 30-078 Kraków

kom: 889 566 455 ; tel: 12 421 65 91


#9 tumpio

tumpio

    SERWIS


  • 6 245 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 20 października 2015 - 11:01

Ok. Ale to nie dotyczy działu serwis hardware, a raczej software. Przenoszę.


Specjalistyczny Serwis Komputerów Apple "Serwis Jabłek®"
ul. Stryjeńskich 10 lok usł 2A.
02-791 Warszawa tel: 533-996-563 lub 796-440-048
http://www.macbook-service.com

#10 GeekOn

GeekOn
  • 12 postów
  • SkądLegnica, PL

Napisano 20 października 2015 - 11:14

Uruchom instalator i wejdź w Narzędzie dyskowe - Disk Utility - powinno być u góry menu i tam to znajdziesz. Musisz sformatować dysk odpowiednio dla tego systemu czyli Mapa partycji Apple i system plików OS X Extended (kronikowany). Tam oczywiście masz to po angielsku ale dasz radę. Ta mapa partycji jest ważna.

 

Disk Utility też dysku nie wykrywa. Podpiąłem na próbę dysk z innego PC, który stoi u mnie na serwisie. Jego tez nie wykrywa, a jestem pewien, że jest dobry bo stoi na nim świeża Winda. Chyba pozostało mi rozbieranie wszystkiego w mak (mac?) i szukanie przyczyny na płycie hm?


Ok. Ale to nie dotyczy działu serwis hardware, a raczej software. Przenoszę.

 

Przepraszam, ale właśnie chyba zaczyna dotyczyć hardware :) 



#11 macsupport

macsupport

  • 8 620 postów
  • SkądKraków

Napisano 20 października 2015 - 11:50

Jeśli instalator nie widzi dysku to znaczy, że coś jest sprzętowo nie tak, może jest niepodłączony do płyty?


Jedyny serwis sprzętu Apple w Małopolsce polecany przez MyApple.pl

ul. Kadecka 10, 30-078 Kraków

kom: 889 566 455 ; tel: 12 421 65 91


#12 GeekOn

GeekOn
  • 12 postów
  • SkądLegnica, PL

Napisano 20 października 2015 - 11:55

Jeśli instalator nie widzi dysku to znaczy, że coś jest sprzętowo nie tak, może jest niepodłączony do płyty?

 

No właśnie biorę się do wyjęcia płyty głównej. W budowie iMac'a podejrzewam, że zasada jest ta sama co w PC, czyli mostek południowy istnieje?



#13 macsupport

macsupport

  • 8 620 postów
  • SkądKraków

Napisano 20 października 2015 - 11:59

Tak, ale to się nie psuje. Nie wyciągaj płyty. Sprawdź podłączenie dysku. Jeśli dobrze pamietam to tam jest taśma od dysku do płyty głównej. zobacz jak to jest podpięte, podmień na inne. Chyba, nie będziesz orał płyty w ciemno?

 

Sprawdziłem - taśmy są dwie, od danych i zasilanie. Sprawdź podłączenie obu.


Użytkownik macsupport edytował ten post 20 października 2015 - 12:03

  • GeekOn lubi to

Jedyny serwis sprzętu Apple w Małopolsce polecany przez MyApple.pl

ul. Kadecka 10, 30-078 Kraków

kom: 889 566 455 ; tel: 12 421 65 91


#14 666

666

    Mac Pro doctor


  • 2 401 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 20 października 2015 - 12:00

Dysk SATA II? Zworka do SATA I jest?

mac-pro.pl

Serwis i (roz)budowa stacji roboczych Apple
Masz problem z Makiem Pro? Brakuje mu mocy?

Pisz lub dzwoń: 501211594


#15 GeekOn

GeekOn
  • 12 postów
  • SkądLegnica, PL

Napisano 20 października 2015 - 12:25

Płytę wyjąłem, żeby mieć lepszy wgląd na gniazdo SATA. Wszystko wygląda w porządku. Ale po przejrzeniu płyty naciąłem się na jeden podpuchnięty kondensator. Jest schemat od tej płyty?

 

 

 

http://images70.fotosik.pl/1271/90e9b632a758095emed.jpg

http://images66.fotosik.pl/1273/d9e7cd9753ac05cfmed.jpg

 



#16 macsupport

macsupport

  • 8 620 postów
  • SkądKraków

Napisano 20 października 2015 - 12:38

W tym komputerze po tylu latach to wszystkie elektrolity są do wymiany ale one raczej nie mają wpływu na działanie tego dysku.

Kondensatory mają być low e.s.r. ale to pewnie wiesz. A tak swoją drogą to ktoś musi być bardzo związany emocjonalnie z tym makiem, żeby jeszcze iść w koszty wymiany kondensatorów.

Może sprawdź wcześniej czy dysk się kręci itd, bo to wyczujesz jak włączysz komputer.


Jedyny serwis sprzętu Apple w Małopolsce polecany przez MyApple.pl

ul. Kadecka 10, 30-078 Kraków

kom: 889 566 455 ; tel: 12 421 65 91


#17 tumpio

tumpio

    SERWIS


  • 6 245 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 20 października 2015 - 12:39

Kolego - działasz w ciemno - w ten sposób zrobisz więcej złego niż dobrego. Napuchnięty kondensator to tylko filtracja - nie spowoduje braku działania HDD. Macsupport dobrze radzi - wpierw zacznij od wymiany taśm zasilającej i danych, sprawdź zworki i napięcie zasilania HDD.


Specjalistyczny Serwis Komputerów Apple "Serwis Jabłek®"
ul. Stryjeńskich 10 lok usł 2A.
02-791 Warszawa tel: 533-996-563 lub 796-440-048
http://www.macbook-service.com

#18 GeekOn

GeekOn
  • 12 postów
  • SkądLegnica, PL

Napisano 20 października 2015 - 12:46

W tym komputerze po tylu latach to wszystkie elektrolity są do wymiany ale one raczej nie mają wpływu na działanie tego dysku.

Kondensatory mają być low e.s.r. ale to pewnie wiesz. A tak swoją drogą to ktoś musi być bardzo związany emocjonalnie z tym makiem, żeby jeszcze iść w koszty wymiany kondensatorów.

Może sprawdź wcześniej czy dysk się kręci itd, bo to wyczujesz jak włączysz komputer.

 

Fakt sporo emocji jest związanych z tym komputerem. Dlatego nawet jeśli, nie będzie opłacalna naprawa to muszę wiedzieć co się stało. To stały klient, do tego w sile wieku, ma swoje przyzwyczajenia. W poprzednim "serwisie" dość mocno skatowali to urządzenie, ale raczej stanu nie pogorszyli. Poskładam wszystko do kupy i faktycznie sprawdzę jeszcze raz zasilanie dysku.

 

 

[Edit] Dysk uruchamia się normalnie, słychać ruch głowicy, napięcia też wyglądają dobrze. Mam jeszcze pytanie apropos resetu OpenFirmware. Nie dam sobie ręki uciąć, że nie było tam nic grzebane, klient mówił coś o próbach instalacji OS z PenDrive'a.

Czy da się go doprowadzić w pełni do ustawień fabrycznych? Z tego co znajduję w internecie to jest sporo sprzecznych informacji. "Reset-all" ponoć nie resetuje wszystkich ustawień. 


Użytkownik GeekOn edytował ten post 20 października 2015 - 13:39


#19 666

666

    Mac Pro doctor


  • 2 401 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 20 października 2015 - 17:22

Co to, bana masz na Googla? ;)

W 5 minut powinieneś znaleźć...

Reset PRAM lub w OF:

reset-nvram

reset-all

 

Ech ta dzisiejsza młodzież... ;)


mac-pro.pl

Serwis i (roz)budowa stacji roboczych Apple
Masz problem z Makiem Pro? Brakuje mu mocy?

Pisz lub dzwoń: 501211594


#20 GeekOn

GeekOn
  • 12 postów
  • SkądLegnica, PL

Napisano 20 października 2015 - 22:03

Co to, bana masz na Googla? ;)

W 5 minut powinieneś znaleźć...

Reset PRAM lub w OF:

 

Ech ta dzisiejsza młodzież... ;)

 

Aaa bo to tak już jest, że jak się tak szybko odpowiedzi dostaje to się szukać przestaje. No oke, samo zresetowanie OpenFirmware nic nie dało. Dokopałem się więc do informacji, że istnieje coś takiego jak kontroler SMC. No i po jego resecie wykryło dysk. Niestety małpy się rozbiegły i cyrk nie zamknięty. Instalacja dochodzi do 2% i staje. Za drugim razem pozwoliłem instalatorowi sprawdzić dysk DVD i nie znalazł błedów. Za którymś razem instalator zawiesił się na przygotowywaniu dysku. Jakby to był PC to celowałbym w mostek południowy, albo zasilacz.

 

Swoją drogą jestem zaskoczony profesjonalizmem w otoczeniu Apple... Podejrzane ;)

 

Nie bobasujcie mnie tak strasznie, chcę się czegoś nauczyć jeszcze :)


Użytkownik GeekOn edytował ten post 20 października 2015 - 22:04


#21 macsupport

macsupport

  • 8 620 postów
  • SkądKraków

Napisano 20 października 2015 - 23:34

SMART dysku sprawdziłeś?


Jedyny serwis sprzętu Apple w Małopolsce polecany przez MyApple.pl

ul. Kadecka 10, 30-078 Kraków

kom: 889 566 455 ; tel: 12 421 65 91


#22 GeekOn

GeekOn
  • 12 postów
  • SkądLegnica, PL

Napisano 21 października 2015 - 15:52

Dysk sprawdzony był MHDD 4.6. Jak na swój wiek jest w na prawdę niezłej kondycji. Brakuje mi już pomysłów. 



#23 macsupport

macsupport

  • 8 620 postów
  • SkądKraków

Napisano 21 października 2015 - 15:56

Spróbuj podłączyć na próbę inny dysk. Najlepiej nowy.


Jedyny serwis sprzętu Apple w Małopolsce polecany przez MyApple.pl

ul. Kadecka 10, 30-078 Kraków

kom: 889 566 455 ; tel: 12 421 65 91


#24 666

666

    Mac Pro doctor


  • 2 401 postów
  • Płeć:
  • SkądWarszawa

Napisano 21 października 2015 - 18:19

Zworkę dyskowi przestawiłeś na SATA I (jeśli ma)? To ważne w G5.

Kolejna sprawa to napęd DVD. Były słabej jakości.

Może być też zdupczony ten wlutowany RAM.

Skombinuj sobie ASD dla tego modelu i przeleć nim. Może coś wykryje.


mac-pro.pl

Serwis i (roz)budowa stacji roboczych Apple
Masz problem z Makiem Pro? Brakuje mu mocy?

Pisz lub dzwoń: 501211594


#25 GeekOn

GeekOn
  • 12 postów
  • SkądLegnica, PL

Napisano 21 października 2015 - 20:48

Ooo :) Nie wiedziałem, że istnieje takie coś jak ASD :) Jeszcze tego spróbuję. Później podmienię dysk. Cała reszta to raczej nieopłacalne kombinowanie. Ew. jak klient będzie chciał mi sprzęt zostawić na wieczne zapomnienie to postaram się dogrzebać i napisać co to było.






Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych