Skocz do zawartości

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj się aby uzyskać pełny dostęp do forum.

Zdjęcie
- - - - -

FCPX poczatki


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
12 odpowiedzi w tym temacie

#1 kopan

kopan
  • 158 postów

Napisano 11 października 2014 - 03:06

Witam. Dosyć długo korzystałem z FCP 7 ale wraz z nabyciem nowego Macbooka z retiną przyszedł czas na zmianę. Nie jest to łatwe:/ ale do rzeczy. To co wręcz uwielbiam to Multicam i automatyczną synchronizację. Kilka plików z dwóch dslr'ów bezbłędnie zsynchronizowane. tu pojawia sie pierwsze pytanie: 1. Kiedy juz wybiore pliki do synchro miedzy kamerami, czy w tym samym czasie mam zaznaczyć tez pliki audio? Final łyknie wszystko czy musze najpierw zrobic video a poźniej jakoś dodać audio? Probowałem dac wszystkie pliki na raz ale cos nie wyszło. Kolejna rzecz ma sie z organizacja. Zaczyna mi sie ona podobac ale chciałbym sie upewnić że wszystko dobrze zrozumiałem z tutoriali. W fcp 7 dzielilem prace na kilka etapów. Poiwedzmy filmując wesele, w jednej sequence miałem kościół, w drugiej sale, jeszcze w innej przygotowania itp itd. Na koniec tworzyłem sekwencję disc 1 i kopiowałem sobie po koleji to co potrzebowałem w wybranej kolejności. Po prostu tak mi było latiwej. Powiedzmy ze chce podobny styl mieć i teraz. 2. Czy osnacza to ze zamiast sekwencji mam tworzyć oddzielne projekty i na koniec skpiować sobie wszystko w jeden projekt? Mam nadzieje ze wiecie o co mi chodzi. 3.Jako ze w maku mam tylko ssd 128 GB używam zewnetrznego dysku. Wszystko działa ladnie. Pytanie natomiast brzmi: Dlaczego kiedy podczas importowania plików odzancze opcje create optimized media i create proxy media, pliki kopiują mi sie do wybranej lokacji, natomiast pożniej w czasie edycji kiedy wlacze background task window to pokazuje mi sie ze dokonywane jest transkodowanie? 4. Czy skoro komputer daje rade plynnie edytować pliki prosto z kamery ktore sa avchd (h.264) to czy jest sens transkodowania do pro res? Wcześniej trzeba bylo niestety wszystko transkodować, a teraz nie powiem ale przyspieszyloby to caly proces. W ustawieniach nowego projektu wybieram pro res czyli mam rozumiec że podczas eksportu tak czy siak film zostanie zapisany jako .mov z kodekiem pro res.

#2 spietrza

spietrza
  • 49 postów
  • SkądPoznań

Napisano 13 października 2014 - 10:38

Witam,

obsługa multikamer jest idealnie wyjaśniona tutaj.


Pliki jakie chcesz wykorzystać do zmontowania filmu w FCPX musisz prze konwertować ProRes, polecam program MPEG Streamclip. Nie używa się oryginalnych materiałów. Po prostu pogódź się z tym.

Co do plików i importów do programu to przy importowaniu w sekcji Files zaznaczasz opcję "Leave files in place"
Opcje reate optimized media i create proxy media poszukaj w dokumentacji ale dotyczą kompletnie innej sprawy.

Co do organizacji wszystko zależy od Ciebie, możesz stosować oddzielne sekwencje, oddzielne projekty. Czuję że później robisz eksport każdego oddzielnie i w kolejnym projekcie to łączysz, zgadza się ?? Nie trzeba tego robić.Lol.
Obejrzyj sobie MacBreak tutoriale i wszystko zrozumiesz bez problemu.

#3 kopan

kopan
  • 158 postów

Napisano 13 października 2014 - 21:57

Dzieki za odpowiedzi ale kilka rzeczy jest niejasnych. Co do multicam to juz znalazlem problem z audio. jako ze mniej wiecej com10 minut wylaczam kamere i wlaczam zeby sfinalizowac nagranie(w razie bledu zapisu na karcie czy tym podobne nie trace calego materialu) zaraz jak tylko wlaczylem kamere to samo bylo robione z druga. I problem lezal w tym ze przerwy byly zbyt krotkie i tam wkradalo sie przesuniecie. Czyli za malo sie zazebialo i program szalal. W kazdym razie to juz mam. Co do kopiowania plikow, to nawet w dokumentacji pisza ze jesli komputer daje rade to nie trzeba konwertowac. Wiem wiem, dla mnie tez to dziwne, bomzawsze uwazalem ze najlepiej korzystac z natywnych kodwkow programu, ale skoro daje rade to... Hmmm jak create optimized media dotyczy innej sprawy? Jest napisane ze wybranie tej opcji powoduje transkodowanie materialu do kodwka pro res 422. Aha a co do organizacji, zawsze na koniec kopiowalem poszczegolne projekty czy sekwencje do jednego i dopiero pozniej eksportowalem. Dziwki temu unikam podwojnego eksportowania, ktore chyba jest niepotrzebne.

#4 spietrza

spietrza
  • 49 postów
  • SkądPoznań

Napisano 14 października 2014 - 08:38

Co do konwertowania jeśli komputer daje radę ale nie jest to zalecane. Komfort pracy a przy tym utrzymanie dobrej szybkości edycji daję tylko ProRes ( nie jest to tylko moja opinia). Oczywiście znajdzie się użytkownik, który musi w ciągu 10 minut od nagrania coś stworzyć więc korzysta z oryginalnych plików.
Co do Proxy troszkę źle to nazwałem, błąd z mojej strony. Jeśli nie boisz się straty jakości oraz tego że nie które efekty po prostu nie będą poprawnie działały na twoim klipie używaj proxy, które wrzuca 422Proxy. Tu masz bardzo dobry artykuł w którym autor jest bardziej obiektywny do wszystkich opcji. Final Cut Pro Training | FCP X: When to Use Optimized, Proxy, or Native Media | Final Cut Pro Training & Classes

Co do organizacji dobrze robisz ale już kilka osób widziałem co oddzielne projekty eksportowali i gotowe pliki wrzucali do innego projektu.

#5 kopan

kopan
  • 158 postów

Napisano 20 października 2014 - 02:30

Witam ponownie. Pierwszy projekt za mna. Nie powiem napotkalem kilka trudnosci, do ktorych musialem sie przyzwyczaic ale rowniez znalazlem kilka rzeczy ktore mnie nurtuja. Caly czas chodzi o organizacje plikow. A wiec sytuacja nr 1 ktora miala miejsce podczas pierwszego projektu: Wkladam karte pamieci do czytnika w celu importu materialu. Wybieram import, zaznaczam create optimized media (prores 422) i musze miec zaznaczona opcje aby pliki zostaly skopiowane do biblioteki. Opcja aby zostaly w orginalnym miejscu jest nieaktywna. Czytalem ze dzieje sie tak jesli pliki sa importowane z nosnika ktory ma okreslona strukture (w tym wypadku karta sd). Wszystko jest fajnie, pliki sa uporzadkowane w projekcie takze wiem gdzie sa pliki z okreslonych kamer. I wszystko super. Jedyne co mnie nurtuje, to to, dlaczego program marnuje miejsce na dysku bo oprocz plikow przetranskodowanych, na dysk zostaja skopiowane orginalne pliki. Pytam: po co? Patrzac ze na dwie kamery nagrywamy kazdy 2 karty, to sie robi 4 karty po 32gb to w sumie ponad 120 GB straty na dysku tylko dlatego ze program musi je skopiowac, Bog wie po co. Slyszalem ze kazde modyfikacje wewnatrz biblioteki, nalezy robic z poziomu programu, niestety nigdzie nie widze opcji usuwanie orginalnych plikow. Druga opcja jest taka, ze wyciagam pliki z karty, i wtedy w samym programie moge zaznaczyc opcje, zeby w czasie importu pliki pozostaly w swoim orginalnym miejscu. Nie jest to zla opcja, bo wtedy moge sobie je usunac juz po transkodowaniu. Problem pojawia sie jednak z nazewnictwem plikow. Zaczyna sie od 0000,0001,0002 itd. Po imporcie znajduja sie one w browserze w katalogu "No data" i tez byloby dobrze bo sa one w kolej osci, ale w momencie kiedy w ten sposob zaimportuje pliki z drugiej karty sa one wrzucane do tego same katalogu "No data" z nazwami zaczynajacymi sie od 0000, nastepnie 0001, 0002 itp. I w tym momencie robi sie balagan. Takze moze ktos powie czy ja cos robie zle czy moze jest jeszcze jakas inna droga.

#6 Najrad

Najrad
  • 40 postów

Napisano 20 października 2014 - 10:51

Ja używam "Keyword collection" tworząc nowe library dodaję wspomniane Kc i nazywam je tak jak lecą karty w kolejności: "1" "2" "3" itd. W starszych FCPX po każdym imporcie z SD plików zaznaczałem wszystkie zaimportowane klipy z karty nr1 i przeciągałem do Kc1 i tak ze wszystkimi importami. W wersji 10.1.3 wystarczy "zaptaszkować" odpowiednie opcje przy imporcie i sam przeniesie lub utworzy Kc. Co do kopiowania oryginałów... nie mam pojęcia, bo właśnie taki jest mój workflow :) Najpierw kopiuję wszystkie karty na HDD, później robię ich backup na zewnętrznym HDD i dopiero wtedy wczytuję do FCPX-a ( zawsze z HDD, nigdy z oryginalnych nośników)

#7 kopan

kopan
  • 158 postów

Napisano 21 października 2014 - 03:42

No powiem ze ten motyw z keyword collection działa. Ma tylko jeden minus. Bo robiac multicam plikow i tak musze szukac w calym event, i zaznaczac wiec dalej wraca sie do punktu w ktorym trzeba pliki przgladac bo nie zawsze plik nr 10 jest tym samy na obydwu kamerach. Ale idzie to zniesc. W miedzyczasie wystapil kolejny problem z ktorym nie moge sobie poradzic i powiem szczerze ze nigdzie nie widzialem na necie rozwiazania. A mianowicie, czy da sie manualnie zrobic multicam? Juz wyjasniam o co mi chodzi. Otoz mam bardzo slabe audio i program nie radzi sobie z poprawną synchronizacją gdy zaznaczam powiedzmy 6 plikow z jednej kamery i 6 z drugiej. Co ciekawe jesli robie multicam powiedzmy z pierwszych plików z poszczególnych kamer, program radzi sobie spoko. Tak wiec myslalem ze jestem w domu. Zrobilem sobie 6 par multicamow, poszczególne pliki w parze sa zsynchronizowane.Wrzucam na timeline i tu jest problem bo pliki z jednej pary powinny zachodzic na pliki z drugiej pary. I teraz nie bardzo wiem jak to ugryzc. Myslalem ze z tych powiedzmy 6 par zrobie kolejny multicam ale juz nie da sie, jak otworze jeden multicam zaznacze pliki i probuje je skopiowac do drugiego to niestety ale pliki kopiuja sie jeden za drugim a nie jeden pod drugim zsynchronizowane. Mam nadzieje ze wiecie o co mi chodzi. Ma ktos moze jakies pomysly jak to ugryzc. PS. Dodam ze wrzucielm te same pliki do fcp 7 i plural eyes poradzil sobie bez najmniejszych problemów.

#8 Najrad

Najrad
  • 40 postów

Napisano 21 października 2014 - 09:55

Co do KC, to wystarczy zmienić nazwę pliku z np "Clip1" na "Clip 1 AAAAAAAAAAAAAAAAA" i znajdziesz bez problemu:D

#9 kopan

kopan
  • 158 postów

Napisano 21 października 2014 - 10:48

Tak jak mowie nie jest to olbrzymi problem, po protstu mialem na mysli ze nie dzieje sie to automatycznie, oczywiscie mozna to obejsc. Chodzilo mi tylko o to ze majac w takim katalogu okolo 130 plikow robi sie problem bo manualnie trzeba je nazywac. Ale i tak jest to chyba jedyny sensowny sposob zeby trzymac to ogarniete w jakis sposob. Dzikeki. A jak z tym multicamem? Jakies pomysly?

#10 Najrad

Najrad
  • 40 postów

Napisano 22 października 2014 - 08:34

No dobra, a co z tworzeniem multicama nie poprzez synchronizację audio, a " po markerach"? Nie działa? Nigdy tego sam nie robiłem bo automat mi to robi świetnie, ale jest przecież taka opcja.

#11 kopan

kopan
  • 158 postów

Napisano 22 października 2014 - 10:50

Powiem szczerze ze tez nigdy nie probowalem. Zakupilem plural eyes do fcpx i dziala supernacko takze problem rozwiazany. Juz mialem dosc zabawy na chwile obecna. Aha jeszcze jedna pytanie juz chyba ostatnie w tym watku. Majac kilka sciezek audio bo 2 z dwoch kamer plus dwie nagrywane oddzielnie, czy jest mozliwosc zebym je sobie miksowal w czasie edycji. Bo majac gotowy plik multicam klikajac na niego i wchodzac w zakladke audio owszem moge wybrac jedna z czterech sciezek, ale co w momecie kiedy np chce w danej chwili uzyc powiedzmy audio z mikrofonu ktory mial pn mlody przy sobie.? Majac multicam przenioslem go na timeline projektu, i widnieje on tam jako jedna calosc. Owszem moge go kliknac o wtedy widze wszystkie pliki wewnatrz ale co dalej.

#12 Najrad

Najrad
  • 40 postów

Napisano 22 października 2014 - 12:44

Nie wiem czy dobrze zrozumiałem... Tak samo jak "migasz" kamerami podczas edycji multicamu możesz zmieniać i audio ( oczywiście wszystkie ścieżki audio muszą być dodane podczas tworzenia multicam) wybierasz ikonę samego głośniczka ( domyślnie jest audio+wideo)i wtedy nie tnie Ci wideo, a audio. Nie wiem czy o to Ci chodziło?

#13 kopan

kopan
  • 158 postów

Napisano 22 października 2014 - 16:28

Wrrrrrr. Racja. O to mi chodzilo. Jestem teraz w pracy ale jak wroce to sprawdze. Zapomnialem o ogole o tej mozliwosci. Jednak nalecialosci robia swoje. W fcp7 audio nie bylo zapakowane w multicam. A tu wszystko jest razem dlatego caly czas dziwnie sie czuje. Ale dzieki za pomoc.




Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych