Jump to content

Witaj!

Zaloguj lub Zarejestruj si臋 aby uzyska膰 pe艂ny dost臋p do forum.

Photo
- - - - -

Wycena aplikacji/gier - stawki


  • Please log in to reply
48 replies to this topic

#26 TheMoonwalls-c1df9413b1

TheMoonwalls-c1df9413b1
  • 678 posts

Posted 22 October 2012 - 19:34

A jak wyliczy艂e艣 te 693 USD, bo ma wra偶enie, 偶e tu jest b艂膮d metodologiczny.

A og贸lnie, to pisanie gier uwa偶am obecnie za ma艂o op艂acalne, trzeba mie膰 spory kapita艂, 偶eby co艣 sensownego napisa膰 i wypromowa膰 (bo to jest bardzo wa偶ne).


Mam tendencj臋 do przegl膮dania gier znajomych na AppAnnie - zauwa偶y艂em, 偶e coraz wi臋cej z nich robi naprawd臋 dobre gry, kt贸re zajmuj膮 wysokie miejsca w rankingach. Wybra艂em 5 tytu艂贸w, kt贸re spe艂nia艂y nast臋puj膮ce warunki:
1. Highest rank dla kategorii Top Paid Games w USA by艂 w pierwszej 200-tce w tym roku kalendarzowym.
2. Znam tw贸rc臋 tej偶e gry.
3. Jest to gra 2D (odrzuca艂em tytu艂y 3D jako,聽偶e sam ich nie robi臋).
4. Jest to gra na iPhone'a (uniwersalne i iPadowe odrzuca艂em)

W艣r贸d wybranych tytu艂贸w znalaz艂a si臋: gra przygodowa point&click, endless runner (a raczej wariacja na temat klasycznego endless runnera) i trzy gry z tzw. dzia艂u casual.

Napisa艂em do ich tw贸rc贸w (cz臋艣膰 mam w znajomych na FB i utrzymujemy sta艂y kontakt) i zapyta艂em ile mniej wi臋cej wynios艂y koszty produkcji tych tytu艂贸w (bez ew. koszt贸w marketingowych, koszt贸w sprz臋tu, licencji developerskiej itp.). Ka偶dy poda艂 mi przybli偶on膮 kwot臋 - doda艂em je do siebie, a nast臋pnie gotowy wynik podzieli艂em przez 5 (bo wybra艂em 5 gier). Wysz艂o mi 693 USD.

EDIT: Tu zapomnia艂em doda膰 - kwoty przez nich podawane by艂y zar贸wno w USD, jak i w GBP - GBP zamieni艂em na USD po 艣rednim kursie GBP-USD w dniu wyliczania.

Tu dodam, 偶e ka偶dy z tw贸rc贸w to indie - tak samo jak ja (czyli osoba indywidualna, bez studia i bez zaplecza). Ka偶dy sam programuje, cz臋艣膰 z nich sama robi艂a grafiki, jeden z nich sam robi艂 wszystko (grafik臋, kod, muzyk臋). W ostatnim wypadku koszty by艂y oczywi艣cie najmniejsze i zani偶y艂y og贸ln膮 艣redni膮. Zazwyczaj najwy偶szym kosztem by艂y grafiki.
Oczywi艣cie nikt z nich nie wylicza艂 koszt贸w pracy w艂asnej, oraz w艂asnego czasu.

---------- Wpis dodano o 20:34 ---------- Poprzedni wpis dodano o 20:29 ----------

Z tym 偶e martwienie si臋聽o takie rzeczy nie nale偶y do obowi膮zk贸w zleceniobiorcy. Je艣li kto艣 decyduje si臋聽na zam贸wienie gry/aplikacji/czegokolwiek, musi si臋聽liczy膰 z kosztami, niezale偶nie od tego czy mu si臋聽to zwr贸ci czy nie. To w gestii zleceniodawcy jest my艣lenie nad tym czy inwestowanie kasy w dany pomys艂 ma sens i czy rzeczywi艣cie b臋d膮 z tego jakie艣 przychody. Zadaniem, w tym wypadku, programisty jest wycenienie tego na podstawie jakichkolwiek standard贸w rynkowych i ewentualne napisanie. Zani偶anie cen dzia艂a negatywnie na otoczenie, wi臋c nie powinno si臋 tego robi膰, tym bardziej je艣li planujesz kiedy艣 pracowa膰 i 偶y膰 na w艂asny rachunek.


Dla mnie to tzw. element etyki zawodowej. Jasne, 偶e mo偶na policzy膰 po 200 z艂 za godzin臋 pracy, pracowa膰 przez miesi膮c, a do klienta odezwa膰 si臋 po dw贸ch miesi膮cach i policzy膰 za ca艂o艣膰.
Mia艂em kiedy艣 sytuacj臋, gdy znajomy chcia艂,聽偶ebym napisa艂 mu aplikacj臋 u偶ytkow膮, kt贸ra by艂aby niejako rozszerzeniem dla jego aplikacji na PC - mog艂em wzi膮膰 za to do艣膰 艂adn膮 sum臋, ale odradzi艂em mu to, wiedz膮c, 偶e to co chcia艂 偶ebym mu napisa艂 nie mia艂oby specjalnej racji bytu na AppStorze i w og贸le na iOS.

#27 Andrzej Puczyk

Andrzej Puczyk

  • 2857 posts
  • Sk膮dLublin, Poland

Posted 22 October 2012 - 20:10

Dla mnie to tzw. element etyki zawodowej. Jasne, 偶e mo偶na policzy膰 po 200 z艂 za godzin臋 pracy, pracowa膰 przez miesi膮c, a do klienta odezwa膰 si臋 po dw贸ch miesi膮cach i policzy膰 za ca艂o艣膰.


Nie rozumiem sk膮d TAKIE wnioski, czas i kwot臋 trzeba ustali膰 przed stworzeniem czegokolwiek, 偶eby p贸藕niej nie by艂o niejasno艣ci.

Mia艂em kiedy艣 sytuacj臋, gdy znajomy chcia艂,聽偶ebym napisa艂 mu aplikacj臋 u偶ytkow膮, kt贸ra by艂aby niejako rozszerzeniem dla jego aplikacji na PC - mog艂em wzi膮膰 za to do艣膰 艂adn膮 sum臋, ale odradzi艂em mu to, wiedz膮c, 偶e to co chcia艂 偶ebym mu napisa艂 nie mia艂oby specjalnej racji bytu na AppStorze i w og贸le na iOS.


Biznes to nie przyja藕艅, trzeba rozgraniczy膰 te dwie rzeczy.

#28 P_P

P_P
  • 131 posts
  • Sk膮dWarszawa

Posted 22 October 2012 - 20:14

Oczywi艣cie nikt z nich nie wylicza艂 koszt贸w pracy w艂asnej, oraz w艂asnego czasu.

No wi臋c skoro robisz wycen臋 swojej pracy na podstawie koszt贸w w kt贸re nie wchodzi艂a praca programist贸w - to jest g艂贸wny b艂膮d tej wyceny.

Mia艂em kiedy艣 sytuacj臋, gdy znajomy chcia艂,聽偶ebym napisa艂 mu aplikacj臋 u偶ytkow膮, kt贸ra by艂aby niejako rozszerzeniem dla jego aplikacji na PC - mog艂em wzi膮膰 za to do艣膰 艂adn膮 sum臋, ale odradzi艂em mu to, wiedz膮c, 偶e to co chcia艂 偶ebym mu napisa艂 nie mia艂oby specjalnej racji bytu na AppStorze i w og贸le na iOS.

I bardzo dobrze. Lepiej komu艣 odradzi膰 wyrzucanie pieni臋dzy w b艂oto ni偶 marnowa膰 sw贸j cenny czas za marne pieni膮dze z przekonaniem 偶e to nie ma sensu.

#29 TheMoonwalls-c1df9413b1

TheMoonwalls-c1df9413b1
  • 678 posts

Posted 22 October 2012 - 20:17

Nie rozumiem sk膮d TAKIE wnioski, czas i kwot臋 trzeba ustali膰 przed stworzeniem czegokolwiek, 偶eby p贸藕niej nie by艂o niejasno艣ci.


Chodzi艂o mi o pokazanie dw贸ch stron tej samej monety.

Biznes to nie przyja藕艅, trzeba rozgraniczy膰 te dwie rzeczy.


To nie kwestia przyja藕ni, tylko etyki zawodowej (przynajmniej tej przeze mnie pojmowanej). Z t膮 osob膮 mia艂em sporadyczny kontakt i nasza znajomo艣膰 ko艅czy艂a si臋 na "dzie艅 dobry".

No wi臋c skoro robisz wycen臋 swojej pracy na podstawie koszt贸w w kt贸re nie wchodzi艂a praca programist贸w - to jest g艂贸wny b艂膮d tej wyceny.


Nie uwa偶am pracy w艂asnej (a jak wspomnia艂em, ka偶dy z nich to programista i gry pisali samodzielnie) za jakikolwiek koszt, gdy偶 przy pisaniu gry dla siebie i przez siebie wymy艣lonej, nie jest to faktyczna praca tylko niez艂a rozrywka (zawartych jest w niej kilka czynnik贸w psychologicznych: ka偶dy game designer to pasjonat; tworzysz projekt dla siebie, a nie dla kogo艣 itd.).

#30 wojtkow

wojtkow


  • 6767 posts
  • P艂e膰:
  • Sk膮dPozna艅

Posted 22 October 2012 - 20:22


Biznes to nie przyja藕艅, trzeba rozgraniczy膰 te dwie rzeczy.


Z ust mi to Andrzeju wyj膮艂e艣. Ja postrzegam etyk臋 biznesu troch臋 inaczej.
Tzn - uczciwie, zgodnie z najlepszymi standardami wyceniam pracoch艂onno艣膰. A koszt to ju偶 pracoch艂onno艣膰 * stawka. Stawka, kt贸ra zgodna jest ze 艣redni膮 rynkow膮 i rzeczywistymi kosztami.

Bo powiedz mi szczerze, TheMoonwalls (sorry, ze po nicku, ale nie pami臋tam Twojego imienia) - czy masz rodzin臋 na utrzymaniu, czy p艂acisz podatki od dzia艂alno艣ci gospodarczej i inne koszty z tym zwi膮zane (cho膰by ZUSy itp pierdo艂y)? Biznes to nie zabawa, a etyka biznesu polega r贸wnie偶 na nie zbijaniu stawek, bo psuje to ca艂y rynek i mo偶e pozbawi膰 pracy wiele os贸b.

---------- Wpis dodano o 21:22 ---------- Poprzedni wpis dodano o 21:20 ----------


Napisa艂em do ich tw贸rc贸w (cz臋艣膰 mam w znajomych na FB i utrzymujemy sta艂y kontakt) i zapyta艂em ile mniej wi臋cej wynios艂y koszty produkcji tych tytu艂贸w (bez ew. koszt贸w marketingowych, koszt贸w sprz臋tu, licencji developerskiej itp.). Ka偶dy poda艂 mi przybli偶on膮 kwot臋 - doda艂em je do siebie, a nast臋pnie gotowy wynik podzieli艂em przez 5 (bo wybra艂em 5 gier). Wysz艂o mi 693 USD.


A pisali te gry sami? Jak wycenili te koszty (jak膮 metod膮)? Ile czasu zaj臋艂o im 艣rednio napisanie gry?

#31 TheMoonwalls-c1df9413b1

TheMoonwalls-c1df9413b1
  • 678 posts

Posted 22 October 2012 - 20:33

Bo powiedz mi szczerze, TheMoonwalls (sorry, ze po nicku, ale nie pami臋tam Twojego imienia) - czy masz rodzin臋 na utrzymaniu, czy p艂acisz podatki od dzia艂alno艣ci gospodarczej i inne koszty z tym zwi膮zane (cho膰by ZUSy itp pierdo艂y)? Biznes to nie zabawa, a etyka biznesu polega r贸wnie偶 na nie zbijaniu stawek, bo psuje to ca艂y rynek i mo偶e pozbawi膰 pracy wiele os贸b.


Marcin :) - rodziny nie mam, jestem zatwardzia艂ym singlem. P艂ac臋 ZUS (jeszcze mam obni偶ony przez kolejny rok), p艂ac臋 podatki (na stawce liniowej), pokrywam koszty zwi膮zane ze swoimi produkcjami itd.

A pisali te gry sami? Jak wycenili te koszty (jak膮 metod膮)? Ile czasu zaj臋艂o im 艣rednio napisanie gry?


Tak, wszystko pisali sami. Koszty to by艂y odpowiednio: koszt zewn臋trznego grafika (je艣li nie robili grafiki sami - 3 z 5 robi艂o je we w艂asnym zakresie), koszt zewn臋trznego kompozytora (poza jednym wyj膮tkiem, wszyscy korzystali z zewn臋trznego kompozytora), dw贸ch z nich doliczy艂o koszty zakupionych, gotowych fragment贸w kodu (pochodz膮cych z marketplace ich SDK). Jeden Hiszpan doliczy艂 te偶 koszty profesjonalnego t艂umacza z hiszpa艅skiego na angielski.
Ja ich tylko poprosi艂em o podanie ile kosztowa艂o ich wyprodukowanie okre艣lonej gry. Gdy przys艂ali mi kwoty, to poprosi艂em o rozbicie ich na kategorie.
Co si臋 NIE wlicza艂o: koszty marketingu (poniewa偶 cz臋艣膰 nie mia艂a p艂atnych kampanii, plus nie s膮 to koszty samej produkcji), koszty licencji na oprogramowanie, licencji developerskiej (poniewa偶 licencje s膮 zwykle roczne, wi臋c ich koszt rozk艂ada si臋 pomi臋dzy wszystkie gry zrobione w tym okresie), koszty sprz臋tu (komputer, iPhone, iPad, tablet graficzny, aparat i wszystko inne co mog艂oby podpa艣膰 w t膮 kategori臋) - pow贸d ten sam co w przypadku licencji.
O czas produkcji nie pyta艂em, ale wiem, 偶e dla 4 z nich robienie gier to full day job. Jeden ma dodatkow膮 prac臋 jako animator w jakiej艣 TV w UK.

#32 Andrzej Puczyk

Andrzej Puczyk

  • 2857 posts
  • Sk膮dLublin, Poland

Posted 22 October 2012 - 20:41

@TheMoonwalls: Skoro nie wliczasz w koszt napisania gry przez Twoich znajomych koszt贸w samego programowania, to na jakiej podstawie podajesz stawk臋 1000$? Liczenie tego w oparciu o koszty grafiki, muzyki czy t艂umaczenia nie ma kompletnie 偶adnego sensu.

#33 wojtkow

wojtkow


  • 6767 posts
  • P艂e膰:
  • Sk膮dPozna艅

Posted 22 October 2012 - 20:42

Skoro dla czterech jest to full time job, to zastan贸w si臋 sam ile musia艂o im zaj膮膰 napisanie takiej gry? Bo akurat wi臋kszo艣膰 ludzi umie liczy膰 i nikt nie podaje wyceny w艂asnej pracy poni偶ej zarobk贸w w danym kraju. 1000 USD za sze艣膰 tygodni pracy to jest kwota absurdalna, stanowi膮ca mo偶e 20% rzeczywistych koszt贸w (prawie tysi膮c z艂otych to sam ZUS dla jednej osoby miesi臋cznie, wi臋c przy sze艣ciu tygodniach po艂owa tej kwoty to sam ZUS, a gdzie reszta podatk贸w?). Jak napisa艂 Ci P_P - to jest p艂aca na poziomie Biedronki, a akurat ta ma nie wiele wsp贸lnego z etyk膮 biznesu.

#34 TheMoonwalls-c1df9413b1

TheMoonwalls-c1df9413b1
  • 678 posts

Posted 22 October 2012 - 20:42

@TheMoonwalls:

Skoro nie wliczasz w koszt napisania gry przez Twoich znajomych koszt贸w samego programowania, to na jakiej podstawie podajesz stawk臋 1000$? Liczenie tego w oparciu o koszty grafiki, muzyki czy t艂umaczenia nie ma kompletnie 偶adnego sensu.


Je艣li poczytasz wszystkie moje posty w tym temacie, to znajdziesz odpowied藕 - post o developerze z UK, kt贸ry robi gry na zlecenie.

#35 wojtkow

wojtkow


  • 6767 posts
  • P艂e膰:
  • Sk膮dPozna艅

Posted 22 October 2012 - 20:45

Marcin, ale w dalszym ci膮gu pytanie ile mu zajmuje pisanie tych gier. Bo za 1500 funt贸w w L膮dku ci臋偶ko si臋 偶yje, zw艂aszcza osobie dojrza艂ej.

#36 TheMoonwalls-c1df9413b1

TheMoonwalls-c1df9413b1
  • 678 posts

Posted 22 October 2012 - 20:50

Skoro dla czterech jest to full time job, to zastan贸w si臋 sam ile musia艂o im zaj膮膰 napisanie takiej gry? Bo akurat wi臋kszo艣膰 ludzi umie liczy膰 i nikt nie podaje wyceny w艂asnej pracy poni偶ej zarobk贸w w danym kraju.
1000 USD za sze艣膰 tygodni pracy to jest kwota absurdalna, stanowi膮ca mo偶e 20% rzeczywistych koszt贸w (prawie tysi膮c z艂otych to sam ZUS dla jednej osoby miesi臋cznie, wi臋c przy sze艣ciu tygodniach po艂owa tej kwoty to sam ZUS, a gdzie reszta podatk贸w?).
Jak napisa艂 Ci P_P - to jest p艂aca na poziomie Biedronki, a akurat ta ma nie wiele wsp贸lnego z etyk膮 biznesu.


Ja ZUSu p艂ac臋 nieca艂e 400 PLN miesi臋cznie, to raz. Dwa, 偶e napisanie takiego tytu艂u na zlecenie nie by艂oby moim jednym 藕r贸d艂em dochodu, poniewa偶 moje gry na AppStorze sprzedaj膮 si臋 24/7. Trzy, 偶e 1000 USD ~ 3000 PLN, pozwala mi na pokrycie koszt贸w produkcji kolejnej gry i zostanie jeszcze na ZUS. Cztery - i tak nie robi臋 gier na zlecenie, bo mam do艣膰 roboty ze swoimi tytu艂ami, plus z kolejnymi studiami (z prawa).

---------- Wpis dodano o 21:50 ---------- Poprzedni wpis dodano o 21:46 ----------

Marcin, ale w dalszym ci膮gu pytanie ile mu zajmuje pisanie tych gier. Bo za 1500 funt贸w w L膮dku ci臋偶ko si臋 偶yje, zw艂aszcza osobie dojrza艂ej.


Tu nie wiem, nie pyta艂em o to. Ale wybacz, 偶e si臋 powt贸rz臋 - dla niego pisanie gier na zlecenie r贸wnie偶 nie jest jednym 藕r贸d艂em dochodu z tej偶e bran偶y.
Uwa偶am, 偶e zar贸wno w bran偶y programistycznej, jak i w ka偶dej innej powinien istnie膰 wolny rynek - bierzesz tyle ile klient jest w stanie zap艂aci膰, lub tyle ile sam uznasz za stosowne. Je艣li kto艣 oferuje si臋 napisa膰 ca艂膮 kopi臋 Windowsa za 100 PLN (wiem, 偶e to przerysowany przyk艂ad), to jest to jego problem - mo偶e padnie, mo偶e nie. Zar贸wno jego stawki, jak i jako艣膰 jego pracy zweryfikuje rynek.

EDIT: Tu jeszcze raz dodam: nie robi臋 nic na zlecenie i nie mam zamiaru robi膰 w najbli偶szej przysz艂o艣ci. Tak偶e mn膮 i moimi ew. stawkami si臋 nie przejmujcie, tylko r贸bcie swoje - je艣li klient jest gotowy wyda膰 10 tysi臋cy PLN na gr臋 w stylu JJ, to ju偶 jego problem, a Wasza rado艣膰 :)

#37 wojtkow

wojtkow


  • 6767 posts
  • P艂e膰:
  • Sk膮dPozna艅

Posted 22 October 2012 - 21:01

Ja ZUSu p艂ac臋 nieca艂e 400 PLN miesi臋cznie, to raz

W艂a艣nie na tak膮 odpowied藕 czeka艂em, to jest w艂a艣nie nieetyczne, bo Ty, i to na kr贸tkich czas, masz bonus dany Ci przez pa艅stwo, a nie patrzysz, 偶e niszczysz w ten spos贸b rynek wi臋c i w艂asn膮 przysz艂o艣膰.

Dwa, 偶e napisanie takiego tytu艂u na zlecenie nie by艂oby moim jednym 藕r贸d艂em dochodu, poniewa偶 moje gry na AppStorze sprzedaj膮 si臋 24/7.

Podobny argument i znowu brak my艣lenia o przysz艂o艣ci. Dzi艣 masz inne dochody, jutro gry przestan膮 si臋 sprzedawa膰 to z czego b臋dziesz 偶y艂? Klient kt贸ry raz us艂ysza艂 stawk臋 10 z艂 za godzin臋 wi臋cej Ci nigdy nie da (a ZUS trzeba p艂aci膰...)

Uwa偶am, 偶e zar贸wno w bran偶y programistycznej, jak i w ka偶dej innej powinien istnie膰 wolny rynek - bierzesz tyle ile klient jest w stanie zap艂aci膰, lub tyle ile sam uznasz za stosowne. Je艣li kto艣 oferuje si臋 napisa膰 ca艂膮 kopi臋 Windowsa za 100 PLN (wiem, 偶e to przerysowany przyk艂ad), to jest to jego problem - mo偶e padnie, mo偶e nie. Zar贸wno jego stawki, jak i jako艣膰 jego pracy zweryfikuje rynek.

I znowu, co to ma wsp贸lnego z etyk膮 na kt贸r膮 wcze艣niej si臋 powo艂a艂e艣. Oczywi艣cie wolny rynek powinien decydowa膰, ale nie w oparciu o dumpingowe stawki.
A co do jako艣ci pracy, to niestety, to nie jest radio, czy telefon, gdzie jak si臋 zepsuje to kupisz nowy tylko innej firmy. To wida膰 po rynku system贸w WWW (wspomnianym ju偶), gdzie domoro艣li grzebacze z dost臋pem do Wordpressa i Jomli zepsuli zupe艂nie rynek i obecnie praktycznie nie ma mo偶liwo艣ci napisania dobrego systemu za rozs膮dne pieni膮dze. S膮 albo dzieciaki, albo duzi gracze ze stawkami 2 ty艣 z艂otych i wi臋cej (mog臋 kilku wskaza膰 w Polsce - sam dla kilku pracowa艂em, b膮d藕 od nich kupowa艂em).

Marcinie, sam napisa艂e艣 na pocz膮tku

Na samym pocz膮tku zaznacz臋, 偶e ja nie robi臋 i nie robi艂em nigdy prac dla kogo艣 (w tej bran偶y)

偶ycz臋 Ci aby艣 przetrwa艂 na tym rynku przynajmniej tyle co ja (firma od 2004 roku), mog膮c z tej dzia艂alno艣ci godnie wy偶y膰 itd, itp.

Ko艅cz臋 ten w膮tek, bo my艣l臋, 偶e zupe艂nie nie rozumiesz tego co chcemy Ci przekaza膰. Pami臋taj jednak, 偶e biznes to odpowiedzialno艣膰 a nie zabawa.

#38 TheMoonwalls-c1df9413b1

TheMoonwalls-c1df9413b1
  • 678 posts

Posted 22 October 2012 - 21:30

Prawdopodobnie masz Tomek racj臋 - wida膰, 偶e mamy inne podej艣cia. Nie wiem co mo偶e by膰 tego powodem - czy moje ma艂e do艣wiadczenie w tej bran偶y, czy m贸j wiek - rozumiem, 偶e Wy jeste艣cie w wi臋kszo艣ci ode mnie starsi.
W艣r贸d moich znajomych ze studi贸w wi臋kszo艣膰 nie ma pracy, lub robi co艣 niezwi膮zanego z ich wykszta艂ceniem - jak kto艣 dostaje 1500 PLN na r臋k臋 to jest w si贸dmym niebie. Je艣li kto艣 zarabia 4-5 tysi臋cy uwa偶any jest za bogacza.

Ale wracaj膮c, bo odbiegam od tematu - kolega, kt贸ry chcia艂, 偶eby zrobi膰 mu kopi臋 JJ, pisa艂 (z tego co pami臋tam), 偶e umie programowa膰, ale nie zna si臋 jako艣 specjalnie na Obj-C i, 偶e nie ma Maka - st膮d ch臋膰 szukania kogo艣 do zrobienia tego dla niego.
Gdyby tylko zdawa艂 sobie spraw臋, 偶e istniej膮 zewn臋trzne programy, dost臋pne na Windowsa, na kt贸rych mo偶na stworzy膰 tak膮 gr臋 kilkukrotnie szybciej ni偶 podczas tradycyjnego programowania (ba, w przypadku GameSalad zrobi艂by dok艂adn膮 kopi臋 JJ bez jakiegokolwiek programowania w ci膮gu dw贸ch tygodni (jedyn膮 r贸偶nic膮 by艂by brak mo偶liwo艣ci zrobienia aplikacji uniwersalnej)), to pewnie nawet by nie zak艂ada艂 tematu o wyliczeniu koszt贸w (tu spokojnie - ja sam nie zamierzam mu nic m贸wi膰).

---------- Wpis dodano o 22:30 ---------- Poprzedni wpis dodano o 22:20 ----------

By艂bym zapomnia艂 o dw贸ch rzeczach: czyta艂 kto艣 ikonografik臋 jak膮 wrzuci艂em, ze 艣rednimi zarobkami programist贸w z polskich studi贸w game designerskich? Wychodzi,聽偶e osoba z moim sta偶em dostaje na r臋k臋 4105 PLN, wi臋c stawka 1000 USD przestaje by膰 a偶 tak zani偶ona.

Druga kwestia, cytat z tego偶 tematu:

Z drugiej strony zwr贸ci艂a si臋 kiedy艣 do mnie znajoma kolegi z pro艣b膮 o napisanie prostej aplikacji (skomplikowanej raczej bym nie napisa艂, jako 偶e wci膮偶 moje umiej臋tno艣ci ze wzgl臋du na brak czasu okre艣li艂bym jako: "na pocz膮tku drogi" :)). Mia艂 to by膰, w skr贸cie, taki test osobowy, kilka pyta艅, i w oparciu o szablony wy艣wietlenie informacji o typie osoby. W UK jaka艣 firma chcia艂a jej to zrobi膰 za jakie艣 2,5k funt贸w :)


Programi艣ci te偶 maj膮 tendencje do przesadzania - chyba nikt mi nie wm贸wi, 偶e 2500 GBP za taki test jest s艂uszn膮 kwot膮? No, ale takie s膮 warunki wolnego rynku - ka偶dy mo偶e wo艂a膰 ile chce :)

#39 P_P

P_P
  • 131 posts
  • Sk膮dWarszawa

Posted 22 October 2012 - 21:40

Nie uwa偶am pracy w艂asnej (a jak wspomnia艂em, ka偶dy z nich to programista i gry pisali samodzielnie) za jakikolwiek koszt

Ale opieraj膮c si臋 na tych wycenach (nie uwzgl臋dniaj膮cych pracy programisty - bo sami programowali) wyceniasz prace programistyczne przy grze :) to troche si臋 mija z celem

Poza tym praca w艂asna te偶 jest kosztem bo si臋 traci cenny czas w kt贸rym mo偶na zarobi膰 pieni膮dze.

#40 TheMoonwalls-c1df9413b1

TheMoonwalls-c1df9413b1
  • 678 posts

Posted 22 October 2012 - 22:03

Ale opieraj膮c si臋 na tych wycenach (nie uwzgl臋dniaj膮cych pracy programisty - bo sami programowali) wyceniasz prace programistyczne przy grze :) to troche si臋 mija z celem


Jeszcze raz - pracy programisty nie wyceni艂em z tych danych, tylko z informacji o kt贸rych pisa艂em wcze艣niej. Og贸艂em mo偶na powiedzie膰, 偶e kwota kt贸r膮 poda艂em, to moja subiektywna stawka za kt贸r膮 by艂bym got贸w si臋 w to bawi膰 (przynajmniej przy tytule w stylu JJ, gdyby kolega chcia艂 Where's My Water, to stawka by艂aby co najmniej kilkukrotnie wy偶sza) - jak to si臋 m贸wi - ka偶dy ma swoj膮 cen臋.

Poza tym praca w艂asna te偶 jest kosztem bo si臋 traci cenny czas w kt贸rym mo偶na zarobi膰 pieni膮dze.


To zale偶y od kilku czynnik贸w:
1. Od tego czy masz jakie艣 pasywne 藕r贸d艂o dochod贸w - np. inne gry na AppStorze, kt贸re sprzedaj膮 si臋 bez Twojego udzia艂u - bo tak faktycznie jest, sprzedaj膮 si臋 24/7, a Ty tylko czekasz na przelew od Apple.
2. Od podej艣cia - je艣li traktujesz pisanie gier tak jak ja - jako rozrywk臋 por贸wnywaln膮 z imprezami, ksi膮偶kami, TV, spotkaniami ze znajomymi, (...), niech ka偶dy wstawi co mu si臋 podoba, to ci臋偶ko traktowa膰 to jak prac臋.

Z 5 os贸b o kt贸rych pisa艂em, ka偶da mia艂a jakie艣 gry na AppStorze, przed zrobieniem i wydaniem swojego przeboju - punkt pierwszy spe艂niony.
Po sobie i po nich, wiem, 偶e ka偶dy zaczyna艂 tak samo - pierwsz膮 gr臋 robi艂 w czasie wolnym (normalnie gdzie艣 pracuj膮c przez reszt臋 czasu), a gdy okaza艂o si臋,聽偶e z zysk贸w z tej偶e gry mo偶e wy偶y膰, to rzuca艂 robot臋 i zaczyna艂 robi膰 gry full time.

---------- Wpis dodano o 23:03 ---------- Poprzedni wpis dodano o 22:49 ----------

Chcia艂em jeszcze nadmieni膰 jedn膮 istotn膮 rzecz - je艣li praca na zlecenie jest dla Was jednym, lub najistotniejszym 藕r贸d艂em dochodu, to w pe艂ni rozumiem Wasze oburzenie stawk膮 1000 USD i widz臋, 偶e jest za niska.
Natomiast je艣li posiadacie pasywne 藕r贸d艂o dochodu (o czym pisa艂em wy偶ej - np. inne gry na AppStorze, kt贸re sprzedaj膮 si臋 bez Twojego udzia艂u - bo tak faktycznie jest, sprzedaj膮 si臋 24/7, a Ty tylko czekasz na przelew od Apple) i jest ono tym g艂贸wnym 藕r贸d艂em dochod贸w, a pisanie aplikacji na zlecenie tylko ma艂ym dodatkiem, to lepiej zrozumiecie m贸j punkt widzenia - je艣li jestem w stanie przez miesi膮c, czy dwa nic nie robi膰 i do 偶ycia wystarcz膮 mi przelewy od Apple (ot takie wakacje), to mi艂ym dodatkiem jest ma艂a praca dla kogo艣 za te 1000 USD.

#41 enoch

enoch
  • 74 posts
  • Sk膮dWarszawa/Szczecin

Posted 23 October 2012 - 07:29

$$ Wystarczy艂o rozpocz膮膰 dyskusj臋 o kasie, 偶eby zrobi艂o si臋 4 strony odpowiedzi :) My艣l臋, 偶e obaj macie poniek膮d racje. Jak jest si臋 studentem, w miejscu ta艅szym "do 偶ycia" od Warszawy, mo偶na si臋 zadowoli膰 mniejszymi kwotami i jak najbardziej jest wolny rynek, z tym chyba sensu walczy膰 nie ma (troch臋 off topic, pami臋tam 偶e mi pierwszy pracodawca zaoferowa艂 pensje wi臋ksz膮 od moich oczekiwa艅, kt贸re okre艣la艂em na podstawie dotychczasowych, studenckich potrzeb). Z drugiej strony, czy powa偶na firma zam贸wi aplikacj臋 u studenta za 1000$? Z do艣wiadczenia wiem 偶e nie. Firmy 艣rednie i du偶e na projektu przeznaczaj膮 kilkaset czasami kilkadziesi膮t milion贸w dolar贸w. Czy kto艣 wyobra偶a sobie sytuacje w kt贸rej jaki艣 du偶y bank szuka studenta kt贸ry napisze mu aplikacj臋 za 1000$? A przecie偶 pomijaj膮c kwesti臋 bezpiecze艅stwa, nie jest to jaki艣 hi-tech :) My艣l臋 偶e gdzie艣 po 艣rodku s膮 firmy, kt贸re nie skorzystaj膮 z us艂ug "studenta" ale nie sta膰 ich na us艂ugi du偶ych "dom贸w' deweloperskich, wi臋c si臋gn膮 po do艣wiadczonych deweloper贸w, wolnych strzelc贸w. Podsumowuj膮c ten przyd艂ugi wyw贸d, my艣l臋 偶e dla ka偶dego jest miejsce, a dro偶sze aplikacje b臋d膮 broni艂y si臋 jako艣ci膮 wynikaj膮c膮 z do艣wiadczenia autor贸w

#42 ishadow

ishadow
  • 288 posts

Posted 23 October 2012 - 11:19

To por贸wnywanie kwot jest troch臋 nie na miejscu. To s膮 zupe艂nie inne 艣wiaty. Wiadomo, 偶e inne kryteria wyceny ma tw贸rca indie, a inne osoba robi膮ca zlecenia. W tym drugim przypadku wykonujemy po prostu prac臋 za kt贸r膮 chcemy dosta膰 rozs膮dne wynagrodzenie. W pierwszym przypadku sprawa jest troch臋 bardziej skomplikowana. Tw贸rcy indie cz臋sto nie licz膮 koszt贸w w艂asnej pracy na etapie wyceniania projektu. Kwota 1000$ jest bardziej kwot膮 jakiej potrzebuje, by m贸c wytworzy膰 grze, a nie kwot膮 przy kt贸rej ca艂y projekt uznam za op艂acalny. Tw贸rcy indie pracuj膮 niejako na kredyt. Wydam 1000$, by stworzy膰 gr臋 i b臋d臋 liczy艂 na to co ona zarobi. To rynek zadecyduje, czy godzina naszej pracy by艂a warta 10 z艂, czy mo偶e 1000 z艂. Co oczywi艣cie nie ma miejsca w przypadku pracy na zlecenie, bo z regu艂y nie robi si臋 zlece艅 za udzia艂y w zyskach. Nie ma te偶 wi臋kszego sensu traktowania tw贸rc贸w indie jako zagro偶enie, kt贸re zbija ceny na rynku. Tacy tw贸rcy robi膮 sami dla siebie, a ich aplikacje, g艂贸wnie gry i tak celuj膮 w inn膮 grup臋 odbiorc贸w. Je艣li za艣 chodzi o student贸w pracuj膮cych po cenach dumpingowych, to miejcie na uwadze, 偶e jako艣 trzeba wype艂ni膰 portfolio. Posiadaj膮c aplikacje w AppStore mo偶emy startowa膰 na du偶o lepsze oferty pracy, oczywi艣cie o ile te aplikacje co艣 sob膮 reprezentuj膮. Je艣li za艣 chodzi o wycen臋 zrobienia aplikacji, to pami臋tajcie, 偶e koszt zrobienia aplikacji to zaledwie u艂amek koszt贸w. Sam marketing kosztuje tyle, 偶e nie warto w og贸le my艣le膰 o zatrudnianiu pocz膮tkuj膮ce programisty do wykonania aplikacji. Ostatnim zagadnieniem jest jak to ja nazywam "biznes po polsku", czyli g艂upie ci臋cie koszt贸w tam gdzie si臋 nie powinno tego robi膰, albo walka o klienta nie jako艣ci膮 produktu, ale poprzez koszt jego wytworzenia, czy monopolizowanie bran偶y. Oj m贸g艂bym poda膰 wiele przyk艂ad贸w, ale to ju偶 nie by艂oby na temat. Pami臋tam swoj膮 pierwsz膮 prac臋, kt贸ra nie by艂a co prawda zwi膮zana z programowaniem, gdzie widzia艂em mn贸stwo sposob贸w by usprawni膰 funkcjonowanie firmy. Niestety na ka偶dym kroku spotyka艂em si臋 z oporem pracownik贸w, czy wr臋cz wrogo艣ci膮. C贸偶 PRLowski beton. Gdyby moje zmiany i usprawnienia m.in. w systemie komputerowym wesz艂y w 偶ycie, po艂owa pracownik贸w nie mia艂aby co robi膰. Mo偶e oni si臋 tego obawiali, 偶e doprowadzi艂oby to do zwolnie艅? W mi臋dzy czasie firma wyda艂a sporo kasy na wprowadzenie nowej us艂ugi, ja m贸wi艂em im, 偶e to rozwi膮zanie jest przestarza艂e i konkurencja oferuje w standardzie co艣 nowszego. Heh, oczywi艣cie nikt mnie nie s艂ucha艂... C贸偶 mi艂o by艂o patrze膰 na ich miny, gdy zanios艂em im wypowiedzenie. Oni byli przekonani, 偶e robi膮 mi wielk膮 przys艂ug臋, 偶e w og贸le daj膮 mi prac臋 w takim kryzysie i bezrobociu... C贸偶, moja wspania艂a prowincja.

#43 wojtkow

wojtkow


  • 6767 posts
  • P艂e膰:
  • Sk膮dPozna艅

Posted 23 October 2012 - 11:23

iShadow - ale ten przypadek dotyczy wyceny zlecenia. Nie zgodz臋 si臋, 偶e zbijanie cen nie ma wp艂ywu na rynek, przytaczany tutaj przyk艂ad rynku system贸w WWW dowodzi, 偶e ma i to du偶e. Na tym rynku klasa 艣rednia wygin臋艂a - zostali studenci i du偶e, drogie firmy.

#44 virgin71

virgin71



  • 12562 posts
  • Sk膮dWroc艂aw

Posted 23 October 2012 - 11:49

iShadow - ale ten przypadek dotyczy wyceny zlecenia. Nie zgodz臋 si臋, 偶e zbijanie cen nie ma wp艂ywu na rynek, przytaczany tutaj przyk艂ad rynku system贸w WWW dowodzi, 偶e ma i to du偶e. Na tym rynku klasa 艣rednia wygin臋艂a - zostali studenci i du偶e, drogie firmy.

I jeszcze z tych firm-moloch贸w ma艂o pisze w艂asny kod, bo w jednej firmie ostatnio poprawia艂em, star膮 jooml臋, w kt贸rej przerabiano szablon beez2... zamiast napisa膰 w艂asny (chyba nawet szybciej by to wysz艂o).

#45 TheMoonwalls-c1df9413b1

TheMoonwalls-c1df9413b1
  • 678 posts

Posted 23 October 2012 - 19:25

Ciekaw膮 sytuacj臋 dzisiaj widzia艂em na jednym forum (na zagranicznym forum indie game designer贸w) - kto艣 napisa艂,聽偶e szuka programisty, kt贸ry stworzy mu gr臋 typu "mystery" (szczerze m贸wi膮c nie wiem o co dok艂adnie chodzi, bo tyle napisa艂) i jest w stanie wyda膰 (za sam kod) do 600 USD.
Rozumiem, 偶e 偶aden z profesjonalnych programist贸w nie zrobi艂by nic za tak膮 cen臋 - wydaje mi si臋, 偶e to w艂a艣nie jest luka dla os贸b takich jak ja - klienta nie sta膰 na Was (a i Wy za takie niskie pieni膮dze nie pracujecie), wi臋c szuka kogo艣 ta艅szego. I tu jest nisza/luka dla wspomnianych przez kogo艣 student贸w, kt贸rzy chc膮 co艣 zarobi膰 i zbudowa膰 portfolio.

Powiedzcie mi szczerze - klient szuka kogo艣 kto napisze mu aplikacj臋 - ma do wyboru: Tomka i mnie (zak艂adamy, 偶e ja dostosuj臋 stawki do tych og贸lnie przez Was przyj臋tych) - kogo wybierze? Je艣li ma do艣膰 oleju w g艂owie, to wybierze Tomka, nie mnie. Nie mam nic du偶ego w swoim portfolio, mam du偶o mniejsze (prawie 偶adne) do艣wiadczenie, itd.
Zanim b臋d臋 w stanie 偶膮da膰 takich stawek jak Wy, up艂ynie du偶o wody w Wi艣le. St膮d taka tania praca pozwala na zape艂nienie mojego portfolio.

TU UWAGA to co opisuje to sytuacje hipotetyczne, bo nie robi臋 i nie zamierzam robi膰 nic na zlecenie (przynajmniej w najbli偶szej przysz艂o艣ci).

#46 clondike

clondike
  • 59 posts
  • Sk膮dBia艂ystok, PL

Posted 24 October 2012 - 07:57

Ciekaw膮 sytuacj臋 dzisiaj widzia艂em na jednym forum (na zagranicznym forum indie game designer贸w) - kto艣 napisa艂, 偶e szuka programisty, kt贸ry stworzy mu gr臋 typu "mystery" (szczerze m贸wi膮c nie wiem o co dok艂adnie chodzi, bo tyle napisa艂) i jest w stanie wyda膰 (za sam kod) do 600 USD.


Ja mia艂em w tym tygodniu pytanie o cen臋 stworzenia aplikacji w stylu "zale偶y mi na ma艂ej cenie, umieszcz臋 wasze logo to da si臋聽zrobi膰 taniej?". Chyba nawet nie odpisali艣my.

Zanim b臋d臋 w stanie 偶膮da膰 takich stawek jak Wy, up艂ynie du偶o wody w Wi艣le. St膮d taka tania praca pozwala na zape艂nienie mojego portfolio.


Gdy wraz z moim wsp贸lnikiem Danielem zaczynali艣my tworzy膰 Coding Fingers, mieli艣my podobny problem - nie mieli艣my w og贸le porfolio, nie mieli艣my (i dalej nie mamy, bo to nie nasz biznes) w艂asnych aplikacji. Zrobili艣my wtedy jeden projekt ca艂kowicie za darmo, dla osoby, kt贸ra na nim nie zarabia - bardzo profesjonalnie, z mn贸stwem 艣wietnej zabawy po obu stronach. I uwa偶am, 偶e to by艂o fair. Za pieni膮dze zacz臋li艣my od bardzo ma艂ych zlece艅 - poprawek do istniej膮cych aplikacji. To wystarczy艂o do przekonania kolejnych klient贸w.

Nie wierz w mit o "budowaniu porfolio". Twoje gry w App Store jednoznacznie pokazuj膮, 偶e znasz si臋聽na robocie, je艣li kogo艣聽to mia艂oby nie przekonywa膰, to mo偶na z du偶膮聽doz膮 pewno艣ci za艂o偶y膰,聽偶e stara si臋聽zbi膰 cen臋, pr贸buj膮c Tob膮 manipulowa膰.

Policz koszty (mac, iphone / ipad, photoshop na pocz膮tek), zastan贸w si臋, jak wa偶ny jest czas sp臋dzony z rodzin膮, dziewczyn膮 czy kumplami, sp贸jrz na ceny dobrych rower贸w, desek do snowboardu czy zestawu do paintballa. Uwierz w swoje umiej臋tno艣ci. Na ko艅cu pomy艣l o stawkach i braniu zlece艅 ;-)

#47 virgin71

virgin71



  • 12562 posts
  • Sk膮dWroc艂aw

Posted 24 October 2012 - 08:04

My艣l臋, 偶e @clondike wyja艣ni艂 spraw臋 bardzo dobrze. Je艣li ludzie b臋d膮 si臋 podejmowa膰 kodowania za 600$, to zacznie si臋 problem z normaln膮 cen膮 aplikacji. Je艣li by艂aby to aplikacja-wizyt贸wka, to owszem, za 600$ mo偶na zrobi膰, bo wizyt贸wka zajmie kilka-kilkana艣cie godzin.

#48 murzynpl

murzynpl
  • 55 posts
  • Sk膮dKrak贸w

Posted 26 October 2012 - 09:21

Jak pewnie wiele os贸b z tego forum, r贸wnie偶 i my dostali艣my mail z propozycj膮 wyceny. Jednak stawka $1000 nieco mnie rozbawi艂a i chyba bardziej zesmuci艂a.
TheMoonwalls, z ca艂ym szacunkiem do Ciebie, ale uwa偶am takie zani偶anie cen za bardzo nie zdrowe podej艣cie. Wiele os贸b poda艂o Ci tutaj konkretne argumenty o kosztach, konsekwencjach zani偶ania cen itp. Ty niestety nie starasz si臋, albo nie rozumiesz ich. (Je艣li jest inaczej to przepraszam, ale ja to tak odbieram po przeczytaniu ca艂ego tematu).
Nie ma si臋 co oszukiwa膰, 偶e sama inwestycja w sprz臋t (komputer, tel, tablet) nie nale偶y do najta艅szych. Dlatego mi osobi艣cie bardzo nie podoba si臋 takie zani偶anie cen. (Nie pisz臋 tu ju偶聽konkretnie o tobie tylko og贸lnie).
To co pisa艂e艣 Ty i inne osoby odno艣cie bycia fair wobec klienta - ja zdecydowanie podpisuje si臋 pod tym co pisa艂o wiele os贸b. Jestem fair wobec klienta je艣li rzetelnie oszacuje czas pracy pomno偶臋 to przez moj膮 stawk臋 godzinow膮 i podam j膮聽klientowi. Nie przystawiam mu pistoletu do g艂owy. Zdecyduje si臋聽na mnie - ok, dzia艂amy. Nie zdecyduje si臋 na mnie - trudno. To czy aplikacja zarobi na siebie, da ogromny zysk - to ju偶聽ryzyko inwestora/klienta. Programista jest tutaj rzemie艣lnikiem. Je艣li wykona swoj膮 prace dobrze, rzetelnie, w terminie - jest fair wobec klienta.
Kilka razy pojawi艂a si臋 tutaj kwestia stron www. Mam nadzieje, 偶e pisanie aplikacji nie zejdzie do tego poziomu.
Wg mnie, m贸wienie - mam kas臋聽z gierek w app store, wi臋c sta膰 mnie na pisanie za 10z艂/h jest krzywdz膮ce dla siebie samego. Nie oszukujmy si臋, ka偶dy z nas chce zarabia膰 du偶o. I to, 偶e posiada si臋聽kilka app w app store, kt贸re generuj膮 zysk nie powinno w 偶aden spos贸b powodowa膰 obni偶ania cen. Chyba ka偶dy z nas by chcia艂 by膰 w takiej sytuacji - mam app, kt贸re daje zysk, dodatkowo klepi臋 projekty za dobr膮 kas臋. No ale to tylko moje zdanie. :)
TheMoonwalls, na koniec napisz臋, 偶e ten post nie jest atakiem na Ciebie, wiem jakie masz pozycje w app store i szanuj臋 Twoje zdanie, ale mnie osobi艣cie takie podej艣cie do wyceny nie podoba si臋聽i mam nadzieje, 偶e niewiele os贸b wycenia projekty tak jak Ty ;)

#49 TheMoonwalls-c1df9413b1

TheMoonwalls-c1df9413b1
  • 678 posts

Posted 26 October 2012 - 15:48

Jak pewnie wiele os贸b z tego forum, r贸wnie偶 i my dostali艣my mail z propozycj膮 wyceny. Jednak stawka $1000 nieco mnie rozbawi艂a i chyba bardziej zesmuci艂a.
TheMoonwalls, z ca艂ym szacunkiem do Ciebie, ale uwa偶am takie zani偶anie cen za bardzo nie zdrowe podej艣cie. Wiele os贸b poda艂o Ci tutaj konkretne argumenty o kosztach, konsekwencjach zani偶ania cen itp. Ty niestety nie starasz si臋, albo nie rozumiesz ich. (Je艣li jest inaczej to przepraszam, ale ja to tak odbieram po przeczytaniu ca艂ego tematu).
Nie ma si臋 co oszukiwa膰, 偶e sama inwestycja w sprz臋t (komputer, tel, tablet) nie nale偶y do najta艅szych. Dlatego mi osobi艣cie bardzo nie podoba si臋 takie zani偶anie cen. (Nie pisz臋 tu ju偶聽konkretnie o tobie tylko og贸lnie).
To co pisa艂e艣 Ty i inne osoby odno艣cie bycia fair wobec klienta - ja zdecydowanie podpisuje si臋 pod tym co pisa艂o wiele os贸b. Jestem fair wobec klienta je艣li rzetelnie oszacuje czas pracy pomno偶臋 to przez moj膮 stawk臋 godzinow膮 i podam j膮聽klientowi. Nie przystawiam mu pistoletu do g艂owy. Zdecyduje si臋聽na mnie - ok, dzia艂amy. Nie zdecyduje si臋 na mnie - trudno. To czy aplikacja zarobi na siebie, da ogromny zysk - to ju偶聽ryzyko inwestora/klienta. Programista jest tutaj rzemie艣lnikiem. Je艣li wykona swoj膮 prace dobrze, rzetelnie, w terminie - jest fair wobec klienta.
Kilka razy pojawi艂a si臋 tutaj kwestia stron www. Mam nadzieje, 偶e pisanie aplikacji nie zejdzie do tego poziomu.
Wg mnie, m贸wienie - mam kas臋聽z gierek w app store, wi臋c sta膰 mnie na pisanie za 10z艂/h jest krzywdz膮ce dla siebie samego. Nie oszukujmy si臋, ka偶dy z nas chce zarabia膰 du偶o. I to, 偶e posiada si臋聽kilka app w app store, kt贸re generuj膮 zysk nie powinno w 偶aden spos贸b powodowa膰 obni偶ania cen. Chyba ka偶dy z nas by chcia艂 by膰 w takiej sytuacji - mam app, kt贸re daje zysk, dodatkowo klepi臋 projekty za dobr膮 kas臋. No ale to tylko moje zdanie. :)
TheMoonwalls, na koniec napisz臋, 偶e ten post nie jest atakiem na Ciebie, wiem jakie masz pozycje w app store i szanuj臋 Twoje zdanie, ale mnie osobi艣cie takie podej艣cie do wyceny nie podoba si臋聽i mam nadzieje, 偶e niewiele os贸b wycenia projekty tak jak Ty ;)


Ka偶dy ma prawo do swojego zdania :) Je艣li przeczyta艂e艣 ca艂y temat, to wiesz, 偶e nie robi臋 aplikacji na zlecenie - powtarza艂em to kilkukrotnie, ale znam stawki znajomych zza granicy, kt贸rzy pisz膮 gry na zlecenie - st膮d moje "wtr膮cenie si臋" z w/w kwot膮.

Druga kwestia - dla Ciebie programista jest rzemie艣lnikiem, ja r贸wnie偶 tak uwa偶am w przypadku os贸b pisz膮cych tylko na zlecenie, ale siebie i innych tw贸rc贸w gier okre艣lam mianem artyst贸w :)




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users