Być może zastanawialiście się kiedyś skąd wzięła się nazwa Apple i logo w kształcie nadgryzionego jabłka. Poniżej postaram się przybliżyć historię ich powstania.

W połowie lat 70. Steve Jobs i Steve Wozniak założyli firmę Apple Computer. Powstało kilka teorii o pochodzeniu tej nazwy. Zawsze najpewniejszymi relacjami są te z pierwszej ręki - Steve Wozniak w książce zatytułowanej „Apple Confidential 2.0: The Definitive History of the World's Most Colorful Company” opisuje pewne wydarzenie, w czasie którego on i Jobs jadą samochodem autostradą nr 85 między Palo Alto i Los Altos:

„On (Jobs - dop. red.) powiedział: „Wymyśliłem świetną nazwę: Apple Computer.” Może pracował przy jabłoniach. Nawet go nie zapytałem. Może dla niego miało to jakieś inne znaczenie. Może ten pomysł miał coś wspólnego z Apple Records. On lubi muzykę, podobnie jak wiele ludzi z technicznym zacięciem. Ta nazwa mogła wtedy brzmieć dobrze częściowo dzięki tym konotacjom. Pomyślałem wtedy od razu: „Będziemy mieć wiele problemów z prawami autorskimi.” Ale ich nie mieliśmy. Obaj próbowaliśmy wymyślić inną, brzmiącą bardziej technicznie nazwę, tj. Executek and Matrix Electronics, ale po dziesięciu minutach prób, zdaliśmy sobie sprawę, że żadna z nich nie będzie brzmieć tak dobrze jak Apple Computer.”
Przed powstaniem Apple, Steve Jobs zajmował się wieloma różnymi rzeczami. Miał m.in. okazję pracować przez kilka miesięcy na pewnej farmie w stanie Oregon. Drugi z założycieli Apple w powyższym cytacie sugeruje, że jej obecny dyrektor generalny przy wyborze nazwy firmy mógł kierować się doświadczeniami wyniesionymi z tamtego okresu swojego życia. Wozniak twierdzi również, że nazwa Apple może być efektem muzycznego gustu Jobs’a (Apple Corps i Apple Records były wytwórniami muzycznymi powiązanymi silnie z The Beatles, których wielkim fanem jest Jobs). Muzyczna geneza nazwy firmy z Cupertino wydaje się jeszcze bardziej prawdopodobna, gdy przeczytamy pewne zdanie wypowiedziane przez obecnego CEO Apple podczas jednego z wywiadów:
„Mój model biznesu to The Beatles. Byli czterema facetami, którzy utrzymywali w ryzach swoje negatywne cechy; równoważyli się nawzajem. To, co osiągnęli jako całość było większe niż suma poszczególnych części. W biznesie wspaniałych rzeczy nie dokonują jednostki, dokonują ich grupy ludzi.”
Istnieje szansa, że wkrótce dowiemy się czym naprawdę kierował się Jobs przy wyborze nazwy swojej firmy. Jego pierwsza oficjalna biografia autorstwa Waltera Isaacsona być może ukaże się jeszcze w 2011 roku.

Wokół tego jak powstało kultowe dzisiaj logo Apple, na przestrzeni lat pojawiło się kilka interesujących teorii. Jedni uważają, że nadgryzione jabłko symbolizuje wiedzę; drudzy odwołują się do symboliki biblijnej. Ciekawą teorią jest ta mówiąca, że znak firmowy Apple jest hołdem złożonym Alanowi Turingowi. Był on angielskim matematykiem i kryptologiem, który przyczynił się w znacznym stopniu do złamania kodu Enigmy podczas II wojny światowej. Turing jest także znany z tego, że po wojnie zaprojektował jeden z pierwszych elektronicznych komputerów. W wyniku skandalu obyczajowego na początku lat 50., w wieku 42 lat popełnił on samobójstwo przez ugryzienie jabłka nasączonego cyjankiem.
Prawdziwa historia powstania logo Apple nie jest tak niezwykła. Zostało ono zaprojektowane przez Rob’a Janoff’a w 1976 r. Oto, co Janoff miał do powiedzenia na ten temat:

„Kupiłem kilka jabłek, ułożyłem je w misce i szkicowałem przez około tydzień. Chciałem uprościć kształt jabłka i dodanie zarysu ugryzienia z boku pozwoliło mi uniknąć jego podobieństwa do wiśniowego pomidora.”
Na pytanie czym kierował się, projektując znak firmowy Apple, odpowiedział:
„Logo poprzedza flagę dumy gejowskiej o prawie rok, tak więc to nie było to - nie była to także mitologia stworzona wokół Alana Turinga! To również nie religijny mit „O Ewie i Ogrodzie Edenu” ani nie symbolika ugryzienia owocu wiedzy! ...]
To był szczęśliwy zbieg okoliczności, że „bajt” jest terminem komputerowym (‚byte’ i ‚bite’ są podobnie brzmiącymi angielskimi słowami oznaczającymi odpowiednio bajt i kęs, ugryzienie - dop. red.).”
Początkowo, logo miało czarno-białe barwy, jednak na prośbę Steve’a Jobs’a Janoff dodał do swojego projektu sześć kolorów w formie poziomych pasków. Kolory miały symbolizować unikalność komputera Apple II, który jako pierwszy na świecie mógł wyświetlić kolorową grafikę.

Niektórzy, w tym jeden z ówczesnych dyrektorów Apple - Jean-Louis Gassee, dostrzegali w nowym logo firmy coś więcej niż to, czym było w rzeczywistości:

„Jedną z wielkich tajemnic jest dla mnie nasze logo, symbol pragnienia i wiedzy, ugryzione, poprzecinane pasami w kolorze tęczy ułożonymi w złej kolejności. Nie mógłbyś wymarzyć sobie bardziej odpowiedniego logo: pożądanie, wiedza, nadzieja i anarchia.”
Pod koniec 1997 r. Jobs zdecydował, że przyszłe produkty Apple będą ozdabiane jednokolorowym logo. Uznał on prawdopodobnie, że tęczowe logo nie będzie dobrze pasować do nowego designu komputerów, które miały powstać wkrótce po jego powrocie do Cupertino w roli nowego dyrektora generalnego. Pierwszym komputerem z białym jabłkiem na obudowie był PowerBook G3. Trudno dziś wyobrazić sobie kolorowe logo Apple na najnowszych Macbookach, iPhonach czy iPadach.


Warto w tym miejscu wspomnieć, że nadgryzione jabłko nie było jedynym projektem mającym symbolizować nowo powstałą firmę. Pierwsze logo zostało zaprojektowane przez trzeciego z założycieli Apple - Ronalda Wayne’a. Przedstawiało ono Isaaca Newtona siedzącego pod jabłonią. Było ono jednak używane przez bardzo krótki czas, ponieważ Jobs uznał je za zbyt intelektualne i trudne do reprodukcji w małych rozmiarach.

Reasumując, w Apple wszystko kręci się wokół jabłek. Nie może przecież być inaczej w największej na świecie firmie sadowniczej...

Źródło: Apple Confidential 2.0: The Definitive History of the World's Most Colorful Company