Apple nadal liderem na rynku tabletów. Ich sprzedaż notuje jednak poważny spadek w skali całego roku
Od dłuższego czasu sprzedaż iPadów notuje wyraźny spadek w skali kwartalnej, Tim Cook jednak zapewnia, że to urządzenie ma jeszcze swoje czasy świetności przed sobą, przyznając jednocześnie, że ma miejsce pewna kanibalizacja iPada przez nowe iPhone'y. Spadki sprzedaży notuje zresztą niemal cała branża producentów tabletów, których okres życia jest wyraźnie dłuższy od ich mniejszych barci, smarfonów.
Teraz, zdaniem firmy IDC, sprzedaż iPadów pierwszy raz zanotowała spadek w skali roku. W czwartym kwartale ubiegłego roku Apple wprowadziło na rynek niemal 21,5 miliona urządzeń tego typu, podczas gdy w tym samym kwartale roku 2013 było to aż 26 milionów. Co za tym idzie spadł także udział firmy z Cupertino w całym rynku tabletów z 33,1% do 21,4%. Apple nadal jednak pozostaje liderem na rynku tych urządzeń. Spadki w ostatnim kwartale ubiegłego roku względem tego samego okresu w 2013 roku zaliczyli bowiem niemal wszyscy duzi lub więksi gracze, włącznie z Samsungiem (z 17,2% do 14,5%) - największym konkurentem Apple na tym rynku. Wyjątkiem jest Lenovo, którego udział w rynku tabletów wzrósł z 4,3% (ostatni kwartał 2013 r.) do 4,8% (ostatni kwartał 2014 r.). Przybywa także wielu małych producentów, których z osobna udziały w rynku są znikome. Razem jednak stanowią już dużą siłę. Ich udział wzrósł z 32,8% do 46,2%.
W skali całego roku, a nie tylko ostatnich kwartałów 2014 i 2013, udział Apple spadł z 33,8% do 27,6%. Samsung, choć dostarczył w całym 2014 roku nieznacznie więcej tabletów niż w roku wcześniejszym, zaliczył także spadek. Jego udział w rynku tabletów zmniejszył się z 18,1% (2013) do 17,5% (2014).
Źródło: BusinessWire / IDC